• امروز : چهارشنبه, ۶ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 26 June - 2024
کل اخبار 967اخبار امروز : 3
2
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گل و گیاه تهران:

بازار گل و گیاه به نام ایرانیان به کام افغان‎ها

  • کد خبر : 4575
  • 22 ژوئن 2024 - 13:46
بازار گل و گیاه به نام ایرانیان به کام افغان‎ها
اکبر شاهرخی، رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران گفت: فروشندگان گل و گیاه موظف هستند تا مالیات و عوارض را پرداخت کنند، در حالی که بیشتر سود این بازار به جیب اتباع افغانی می‌رود که به راحتی در این بازار فعالیت دارند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گل و گیاه تهران در خصوص حضور گسترده اتباع در بازار گل ایران توضیح داد: در حال‌ حاضر اتباع افغان بدون مجوز در بازار گل و گیاه به راحتی فعالیت و کسب درآمد دارند. به عنوان مثال بیشتر غرفه‌های گل فروشی در بازار گل محلاتی در دست اتباع است. این افراد در ابتدا برای حمل‌ونقل بار به بازارهای گل آمده و کم کم غرفه‌ها را از صاحبان آنها اجاره کرده و شروع به فعالیت می‌کنند. حتی گل آرایی مجالس هم در باغ‌ها و تالارها عمدتا با کارگران افغان است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی  مبنی بر نحوه مراودات مالی افغان‌ها در بازار گفت: اتباع افغان امکان بازگشایی حساب بانکی نداشته و معمولا یک شخص ایرانی حساب بانکی به نام خود باز کرده و این حساب را در اختیار فرد افغان قرار می‌دهد. بنابراین تمامی مراودات مالی به نام شخص ایرانی انجام می‌شود.

اجاره نجومی غرفه‌های گل و گیاه در جیب شهرداری

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران در رابطه با لزوم اخذ مجوز توسط فعالان حوزه گل و گیاه بیان کرد: به عنوان مثال، در خیابان شادمان محله ستارخان تهران، شهرداری بخشی را به غرفه‌های گل و گیاه اختصاص داده است و در ماه حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون از غرفه داران اجاره دریافت می‌کند. این غرفه داران می‌توانند غرفه خود را با نرخ بالاتری ( حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون) به افراد دیگری اجاره دهند. این افراد برای دریافت مجوز از سوی اتحادیه به اجاره نامه‌ای از سوی شهرداری نیاز دارند. غرفه داران اخیرا با مراجعه به درگاه ملی مجوزها، تصور می‌کنند که مراحل دریافت مجوز را تکمیل کرده اند؛ اما تایید نهایی از سوی اتحادیه صادر می‌شود.

شاهرخی در ادامه عنوان کرد: اتباع افغان علاوه بر اینکه در حوزه فروش گل و گیاه فعالیت چشمگیری دارند، در بخش تولید هم بازار را به‌دست گرفته‌اند. برخی تولیدکنندگان داخلی بر این باورند که همکاری با اتباع افغان مزیت‌های خاص خود را دارد، علت هم این است که کارگران افغان معمولا برای شکایت از کارفرما نمی‌توانند به وزارت کار مراجعه کنند، اما ایرانی‌ها امکان این کار را دارند. به همین دلیل بسیاری از مالکان گلخانه‌ها با اتباع افغان شراکت می‌کنند به این معنا که جا و مکان از مالک و کار و فعالیت از شریک افغان باشد.

درمان موقت دولت برای رفع معضل اتباع

وی در پایان با اشاره به راهکارهای موقتی برای حل مسئله حضور افغان‌ها در بازار گل و گیاه ایران گفت: جمع آوری گاه و بیگاه اتباع افغان نمی‌تواند مشکل را به صورت اساسی و ریشه‌ای حل کند، زیرا همچنان شاهد حضور بیش از ۶۰ درصد افغان‌ها در بازارهای گل و گیاه ایران هستیم. فروشندگان گل و گیاه که با مجوز اتحادیه مشغول به کار هستند، موظف هستند تا مالیات و عوارض را پرداخت کنند، در حالی که بیشتر سود این بازار به جیب اتباع افغانی می‌رود که به راحتی در این بازار فعالیت دارند.

لینک کوتاه : https://otaghasnaftehran.ir/?p=4575

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.