رئیس اتحادیه صنف سوپرمارکت و مواد پروتئینی، معتقد است بخش عمده مشکلات واحدهای صنفی که موضوعِ بخش عمدهای از جلسات آنها را هم شامل میشود، بر محور ضرایب مالیاتی میچرخد.
بهگفته شاهرخ شریفی، تورم و بالارفتن قیمتها منجر به این شده که کارخانهها بهصورت مدام، قیمتها را تغییر میدهند؛ از سویی مشتری هم که وارد فروشگاه میشود این سوال برایش پیش میآید که چرا در عرض ۲۰ روز و حتی کمتر از آن، قیمتها تا این حد تغییر کرده و بالا رفته است؟
شریفی درخصوص این افزایش قیمتها، توضیح میدهد: کارخانهها با توجه به مصوبههایی که دارند، قیمتهای جدیدی اعمال میکنند؛ قیمتهایی که به هیچوجه روند نزولی نداشته و همگی رو به افزایش هستند. از سوی دیگر، مغازهدارها هم که در چرخه تورم گرفتارشدهاند بهجای اینکه به سودی نسبی دست پیداکرده و بتوانند چرخ زندگی و اقتصاد واحدهای صنفی خود را بچرخانند، مدام در حال اضافهکردن جنس به مغازههایشان هستند.
رئیس اتحادیه صنف سوپرمارکت و مواد پروتئینی، درخصوص ضرایب مالیاتی در توضیحی بیشتر، متذکر میشود: عددی که برای افزایش ضریب مالیاتی سوپرمارکت درنظرگرفتهاند بدون مهندسی اعمال و در این زمینه، سلیقهای رفتارشده.
او توضیح میدهد که «هزینهها کارشناسی نشده؛ یک سوپرمارکت از ساعت ۷ صبح تا دوازده شب کار کند با یک مغازه معمولی از نظر سرویسدهی، کارگر، هزینههای برق، اجاره و سایر موارد، متفاوت است. ضریب مالیاتی ما ضریب مالیاتی صحیح و سنجیدهای برای این صنف نیست.»