وانت بارها از در خانه که بیرون می آیند باید پول پرداخت کنند
رئیس اتحادیه صنف حمل بار سبک شهری و پیک موتوریِ تهران، می گوید: سوای مشکلاتی نظیر کمبود قطعات، کمبود بنزین، کسادی کار و مسائل دیگری که آن را به تحریم و گرانی ارتباط می دهیم، در حوزه حمل و نقل وانت، شهرداری دست به نوعی از موازی کاری زده است.
عضو کارگروه حمل ونقل اتاق اصناف تهران که در بازدیدهای میدانی در سطح شهر تهران هم پرداخته، توضیح می دهد که یک واحد صنفی در قانون نظام صنفیِ پذیرفته شده از طریق سیستم های جدید، مجوزهای پروانه کسب را دریافت می کند اما یک وانت بار که با زحمت قابل توجهی کار می کند، منهای پروانه کسبی که از سمت اصناف صادر می شود، باید سه پروانه کسب هم از طریق شهرداری تهیه کند!
به گفته داود محمدی: به هیچ عنوان در ذهن نمی گنجند که یک پروانه کسب از اتحادیه بگیری و بعد شهرداری تو را ملزم می کند به اینکه پروانه اشتغال و پروانه فعالیت از او بگیری و تازه برای تردد روزانه(هر ترددی) باربرگ بزنی!
رئیس اتحادیه صنف حمل بار سبک شهری و پیک موتوریِ تهران، می گوید که «این قانون به همه ترددهای وانت حتی ترددهای شخصی و خانوادگی هم کار دارد و اگر مبلغ تعیین شده به شماره مورد نظر واریز نشود، طرح ترافیک شما آزاد حساب می شود.از طرفی رقم طرح ترافیک امسال رقم بالایی و روزی ۱۰۰ هز ار تومان است و واقعا برای راننده در کنار گرانی بنزین، نبود قطعات و لاستیک و چند مساله دیگر که به آن اشاره شد، صرفه نمی کند.»
محمدی تصریح می کند که «همه این مسائل دست به دست هم داده اند تا یکسری از همکاران ما کار در این صنف را رها کنند و کمر این صنف بشکند.»
او می گوید: از همه حوزه ها در این صنف ورود کرده اند؛ در فضای مجازی اسنپ و الوپیک می آید، از این طرف تیپاکس عرض اندام می کند و هر کسی برای خودش قانونی درست کرده که این باعث شده تداخل صنفی ایجاد شود و متاسفانه دست ما هم بسته است و هیچ کاری نمی توانیم بکنیم!
بالغ بر ۶۰درصد دفاترمان تعطیل شده/ برند کوثر زیر نظر کیست؟
اما رئیس اتحادیه صنف حمل بار سبک شهری و پیک موتوریِ تهران در حوزه پیک های موتوری تهران هم می گوید که «به جرات از زمانی که کار در انحصار فضای مجازی قرارگرفته به این دلیل که راهکاری نداشته اند، بالغ بر ۶۰ درصد دفاترمان تعطیل شده؛ دفاتری که یک زمانی فعالیت بالایی و روزی ۳۰۰، ۴۰۰ تماس دریافتی داشته اند، ورشکسته و تعطیل شده، جمع کرده و رفته اند.»
محمدی می گوید که «در درگاه ملی مجوزها یکسری قوانین داریم که به یک واحد صنفی جواز بدهند و این معقول به نظر می رسد که از گذشته بوده منتها فرمت آن تغییر کرده اما ما می بینیم که در این راستا برندی مثل کوثر پروانه بهره برداری می دهد و مشخص نیست زیر نظر چه کسی یا کسانیست! وقتی هم از اماکن بپرسید چرا این ها را پلمپ نمی کنند، جواب نمی دهند.»
او به کنایه می گوید که «طرف پروانه بهره برداری می گیرد و آویزان می کند؛ در پنج متر جا که نه سرویس بهداشتی، نه دستشویی و نه پارکینگ دارد، واحدی افتتاح کرده و اصلا ما را به داخل برای بازرسی راه هم نمی دهند!»
شرایط ما واقعا اورژانسی است
به گفته رئیس اتحادیه صنف حمل بار سبک شهری و پیک موتوریِ تهران: این سیستم به هم ریخته و نمی شود رقابت کرد به این دلیل که کارکردن سخت شده و در مورد آینده صنوف هم اگر به این روال پیش برود، بیشتر اتحادیه ها وارد فرآیند ادغام می شوند و با این روال و نحوه تصمیم گیری و عملکرد مسئولان، من فکر می کنم گاهی خود آن ها هم همین نظر را دارند که اتحادیه هایی که مستقیما با مردم در ارتباط هستند را حمایت نمی کنند!»
محمدی در خصوص آسیب هایی که فعالیت های خارج از حوزه اتحادیه دارند، می گوید که «ارباب رجوع می تواند رئیسش را ببیند اما وقتی که مسئولش شهرداری و جاهای دیگری نظیر آن باشد نمی تواند او را ملاقات کرده و دردش را به او بگوید به همین دلیل است که می گویم شرایط مناسبی نداریم و من فکر می کنم شرایطمان واقعا اورژانسی است.»