در کنار تغییر سبک زندگی و فست فودی شدن آن، تغییر ذائقه و زندگی عجولانه شهری که نقش قابل توجهی در افزایش مصرف محصولات گوشتی(همبرگر، سوسیس و کالباس) داشتند، شیوع و همه گیری ویروی کرونا در ایران موج تازه ای از افزایش مصرف این محصولات را به دنبال داشت. بالا رفتن بی رویه قیمت گوشت در ایران، شهروندان را به سمت استفاده از فرآورده های گوشتی سوق داد؛ دولتی که البته مستعجل ماند و این خوراکی پرطرفدار و لذیذ که تازه جای بیشتری در سفره های ایرانی باز کرده بود هم به تدریج و هم یکباره به ویژه در ماه های اخیر، با افزایش قیمت و متعاقبا حذف و پر کشیدن از سفره های مردم مواجه شد.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان محصولات گوشتی(همبرگر، سوسیس و کالباسِ) تهران، با تاکید بر افزایش بی رویه قیمت این محصولات به ویژه در ماه های اخیر سرانه مصرف محصولات فرآوری شده را در مقایسه با کشورهای توسعه یافته به طور میانگین کمتر از یک پنجم دانسته و یکی از مهم ترین دلایلش را هم همان افزایش قیمت ها بر می شمارد.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان محصولات گوشتی(همبرگر، سوسیس و کالباسِ) تهران، در سال های اخیر مردم استقبال زیادی در مصرف محصولات گوشتی از خود نشان داده اند.
محمدرضا معروف خانی به افزایش تقاضای مردم نسبت به مصرف محصولات فرآوری شده آماده مصرف خصوصا در دوران پس از کرونا، اشاره می کند که به دلیل افزایش قیمت گوشت در کنار تغییرات اجتماعی در نسل جوان و تغییر در ذائقه مردم ، باعث شد مصرف ئمحصولات پروتئینی فرآوری شده از جمله انواع سوسیس، کالباس، همبرگر و انواع سوخاری ها، بخش ثابتی از سبد خانوارها شود.
اما این محصول پرطرفدار و جایگزین گوشت هم به تدریج در سفره های ایرانی کمرنگ شد؛ رئیس اتحادیه صنف فروشندگان محصولات گوشتی تهران به افزایش قیمت مواد اولیه سوسیس و کالباس از جمله گوشت گوساله و گوشت مرغ و تاثیر آن بر محصولات ارائه شده از سوی صنف خود اشاره می کند.
افزایش بی رویه قیمت گوشت، مرغ و روغن و تاثیر قابل توجه بر فرآورده های گوشتی
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان محصولات گوشتی(همبرگر، سوسیس و کالباسِ) تهران، در خصوص تاثیر افزایش قیمت مواد اولیه تولیدِ محصولات فرآورده های گوشتی، توضیح می دهد که «تغییرات در قیمت مواد اولیه در فرآورده های گوشتی از سرعت بالایی برخوردار است به گونه ای که در طی سه ماهه گذشته قیمت گوشت وارداتی بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است؛ به همین ترتیب قیمت هر کیلو مرغ از ۷۵ هزار به ۹۵ هزار تومان افزایش داشته همن طور، قیمت روغن مایع نیز با افزایش ۲۵ درصدی نسبت به سه ماه قبل در اختیار تولید کننده قرار گرفته.»
چشم امید تولیدکننده ها به صادرات بود
اما در میانه افزایش بی رویه قیمت مواد اولیه و متعاقبا قیمت تمام شده فرآورده های گوشتی، کورسوی امید اعضای اتحادیه این صنف و رئیس آن به صادرات بود که به گفته معروف خانی: در بحث صادراتِ محصولات گوشتی هم به دلیل اینکه دوره ی عمر کوتاهی دارند و به سرما و برودت برای نگهداری از ابتدای تولید تا زمان مصرف نیازدارند ، فقط به کشورهای همسایه از جمله عراق و امارات و قطر و افغانستان صادر می شوند.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان محصولات گوشتی(همبرگر، سوسیس و کالباسِ) تهران، با اشاره به اهمیت این محصولات اذعان می کند که محصولات گوشتی فراوری شده بخش مهمی از سبد غذایی شهروندان شده اند و نباید به طور کامل از سفره های آن ها حذف شوند. معروف خانی از مسئولان ذی ربط می خواهد تا در مورد افزایش تولید و واردات مواد اولیه و کاهش قیمت های این محصولات راه حل مناسب ارائه دهند.