حمل و نقل مسافری در ایران نیز مانند حمل و نقل باری دچار چالشهای جدی است. دولت و سازمانهای مربوطه به حوزهی حمل و نقل، با کم توجهی به مسائل اقتصادی این مسأله در سالهای اخیر، منجر به کاهش جدی کیفیت حمل و نقل مسافری شدهاند. از سوی دیگر حمل و نقل مسافر در ایران با جان ۳۰ الی ۴۰ نفر در هر سرویس مواجه است که هرگونه کم کاری و ضعف اقتصادی برای تأمین ایمنی اولیه اتوبوس، خطرات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.
بدتر از این نمیشود
سهیل میرمهدی، رئیس اتحادیه صنف مسافربری استان تهران، درباره قیمت بالا اتوبوسهای جادهای و عمر بالای ناوگان مسافری گفت: وضعیت ما در حوزهی میزان ناوگان و عمر ناوگان در وضعیت هشدار است. حمل و نقل بیرون شهری و درون شهری اصلاً وضعیت خوبی ندارد و بدتر از این نمیشود. یک سری اتوبوس وارد شده و شرکتها نیز اتوبوسزدهاند، اما قیمتشان ۲۳ میلیارد است. با قیمت بلیط ۲۰۰ هزار تومانی، چگونه ۲۳ میلیارد تومان سرمایهگذاری روی یک اتوبوس انجام شود؟ کمترین ماشینی که بیرون شهر تردد دارد، ۶ میلیارد تومان است. عمر ناوگان مسافری ایران حدود ۱۰ سال از استاندارد جهانی بالاتر است.
چند سال دیگر بحران راننده پایه یکم هم خواهیم داشت
وی درباره ناترازی اتوبوس در ایران بیان کرد: ما به حدی رسیدهایم که در اربعین، ماشین عراقی و ترک آوردهایم. در پیک مسافری دیگر نمیتوانیم تأمین کنیم. دیگر کسی استقبال نمیکند که راننده اتوبوس شود و یا اتوبوس خریداری کند. با این کرایهها دیگر حمل و نقل رونقی ندارد. راننده در کشورهای اروپایی، همین الان فرصت شغلی بسیار زیادی دارد. یک رانندهی ایرانی به راحتی میتواند ویزا بگیرد و با حقوق بالا استخدام شود. ما تا چند سال دیگر بحران راننده پایه یکم هم خواهیم داشت. وقتی ماشین ۲۰ میلیاردی میآورید، انتظار چه استقبال هم دارید؟
او افزود: سه سال قبل پیکهایی مانند اربعین و عید، ماشین داشتیم، اما دو سال است که ماشین کافی هم نداریم. راهی که برای ما ۶ میلیون بود؛ طبق شنیدهها ۱۵ میلیون تومان به اتوبوسهای خارجی دادهاند. یک روزی ناچار میشوند ماشین و راننده را با هم از کشورهای دیگر کرایه کنند.
بدترین و بی کیفیت ترین لاستیک دنیا را وارد میکنیم
رئیس اتحادیه صنف مسافربری استان تهران، درباره فقدان کمک دولت به حوزهی حمل و نقل اظهار داشت: دولت و سازمان راهداری هیچ کمکی به این حوزه نکرده است. حمل و نقل درگیر با جان مردم است. اتوبوسهای ما نیز امنیت خاصی ندارند. ما بدترین و بی کیفیت ترین لاستیک دنیا را وارد میکنیم. لاستیک چینی درجه چندم به تنهایی باعث کاهش ایمنی سفر میشود. هیچ مسئولی نیز پیگیری نمیکند که این وضعیت بهتر شود.
حمل و نقل باید یارانه داشته باشد
میرمهدی درباره کرایه پایین اتوبوس گفت: کرایه اتوبوس در ایران حقیقی نیست، از آن طرف وزارت راه میخواهد قیمتگذاری کند و به مسافر فشار نیاورد. وزارت راه نمیداند اگر راننده پول نداشته باشد جنس درجه دو میخرد و ایمنی سفر پایین میآید. حمل و نقل باید یارانه داشته باشد. بیشترین یارانه در برخی از کشورها در حوزهی حمل و نقل است. یک اتوبوس که ۴۰ نفر را حمل میکند، نباید مورد حمایت قرار بگیرد؟ وزارت راه اگر میخواهد با این قیمتها بلیط بفروشیم، لوازم و قطعات را یارانهای بدهد.