رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی تهران با بیان مطلب فوق معتقد است دشمنان با فرافکنی در فضای مجازی بهدنبال ایجاد تشویش در جامعه هستند.
پازوکی درباره شایعات مربوط به هک شدن تلویزیونهای برندهای اسنوا و دوو گفت:«من برای اولینبار این موضوع را میشنوم و تاکنون هیچ مستند یا گزارش فنیای در مورد هک شدن این محصولات ندیدهام. در شرایطی که تولیدات داخلی تحت نظارت دقیق استاندارد ملی هستند، وقوع چنین اتفاقی بسیار بعید به نظر میرسد.»
وی در ادامه افزود:«در ایران، هر کالای تولیدی اعم از لوازم برودتی، صوتیتصویری یا کولرها، تحت کنترل مستقیم و غیرمستقیم سازمان استاندارد است. کالاها بهصورت تصادفی از خط تولید برداشته و بررسی میشوند. حتی کالاهایی که در بازار توزیع میشوند نیز توسط کارشناسان آزمایش میشوند و اگر ایرادی در استاندارد داشته باشند، شرکت موظف به اصلاح آن میشود. بنابراین اگر نقصی در امنیت سایبری محصولی وجود داشته باشد، مسئولیتش بهعهده سازمان استاندارد و سیستم نظارتی کشور است.»
پازوکی با اشاره به آمارهای تولید داخلی و واردات در حوزه صوتی تصویری گفت:«طبق آمار انجمن تولیدکنندگان حدود ۶۰ درصد قطعات مورد استفاده در تلویزیونها وارداتی هستند و ۴۰ درصد در داخل تولید میشوند. در یخچال و فریزر ۷۰ درصد تولید داخل داریم و در لوازم خانگی ریز تعادل تقریباً ۵۰-۵۰ است. در حوزه کولرهای گازی، میزان داخلیسازی بسته به شرکتها متفاوت است. بعضی شرکتها موتور را وارد میکنند، برخی پنل و برد را، اما کلیت ماجرا این است که تولید کاملاً زیر نظر مراجع فنی انجام میشود.»
فرافکنی در فضای مجازی، آنهم بدون مدرک، فقط موجب سردرگمی مردم میشود
وی با انتقاد از شایعهپراکنی در فضای مجازی اظهار داشت:«ما در شرایطی هستیم که دشمن از هر روزنهای برای ایجاد تشویش و ناامیدی استفاده میکند. همین حالا هم تلویزیون ملی درباره حملات سایبری و جنگ روانی دشمن گزارشهایی داده است. فرافکنی در فضای مجازی، آنهم بدون مدرک، فقط موجب سردرگمی مردم میشود. خبرنگار و رسانه باید با دقت، بررسی و تحلیل دقیق وارد چنین موضوعاتی شوند، نه صرفاً با شنیدهها.»
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی تهراندر پایان پیشنهاد کرد:«صداوسیما باید نقش پررنگتری در اطلاعرسانی و مقابله با شایعات ایفا کند. رسانه ملی، برخلاف فضای مجازی که محدود به گروه خاصی است، به طیف وسیعی از مردم دسترسی دارد و میتواند درباره نادرستی چنین ادعاهایی روشنگری کند. مردم باید بدانند که شرکتهای تولیدکننده داخلی تبلیغاتشان را به شیوههای مختلف انجام میدهند، اما اینکه بخواهیم شایعات بیاساس را باور کنیم، فقط به منافع ملی ضربه میزند.