تاسیس اتحادیه صنفی که امروز عنوان تولیدکنندگان و فروشندگان بستنی و آبمیوه و دارندگان کافی شاپ تهران را به خود اختصاص داده به سال ۱۳۳۰ برمی گردد؛ یکی از قدیمی ترین صنوف با نشان و برندهایی شناخته شده که با پیشینه ای غنی به فعالیت خود ادامه می دهند. محسن مبرا با سابقه ای ۳۰ ساله در فعالیت صنفی از تیرماه ۱۴۰۱ تصدی اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان بستنی، آبمیوه و دارندگان کافی شاپ تهران را بر عهده دارد.
او ضمن تشکر از زحمات مدیریت قبلی و اشاره به این نکته که صنف او بزرگان زیادی داشته و هنوز هم دارد، تصریح کرده که این صنف در بحث کافه و آبمیوه، محصولات درجه یکی را ارائه می دهد. رئیس اتحادیه صنف بستنی، آبمیوه و کافی شاپ تهران ضمن اشاره به نظارت های موجود در این اتحادیه که به صورت روتین انجام می شود، گفته است که «واحدهای صنفی ما از محصولات درجه یک با کیفیتی بالا استفاده می کنند و سرویس دهی که در کافه ها و کافی شاپ های ما در سطح جهانی و به روز بوده و بستنی های ما نیز با مشابه اروپایی شان رقابت می کنند.»
محسن مبرا ضمن گریزی به سابقه اتحادیه و با این توضیح که کافی شاپ ها هم از سال ۱۳۸۰ جزو رسته های اتحادیه او، محسوب شده اند، تاکید کرده است که متولی و بنیانگذار این رسته اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان بستنی، آبمیوه و دارندگان کافی شاپ تهران است. به گفته او، اساس این اتحادیه بر پایه بستنی بوده و از همین اساس، تداخلاتی در سایر صنوف شکل گرفته و موازی کاری هایی در رسته های کافه و بستنی به وجود آمده است.
مبرا، تصریح کرده که «علی رغم موازی کاری های بسیار، فعالیت تخصصی کافه و کافه داری، کافی شاپ هایی که تحت نظارت اتحادیه هستند، به جهت قوانین نظام صنفی با نظارت کامل رصد شده و کاملا قانونی کار می کنند.» قصد او ایراد گرفتن از کسی نیست اما در گفته هایش این دلخوری وجود دارد که برخی صنوف، موازی صنف او رسته کافه را دارا بوده و تا حدودی شاهد قانونگریزی در آن ها بوده ایم؛ مساله ای که در اتحادیه صنف او وجود ندارد.
رئیس اتحادیه صنف بستنی، آبمیوه و کافی شاپ تهران، در خصوص عملکرد اتحادیه از زمان شروع فعالیت خود در جایگاه رئیس اتحادیه، گفته است، اتحادیه را با حدود ۱۱۰۰ عضو تحویل گرفته و در حدود ۳ سال گذشته بیش از ۱۳۰۰ جواز صادر کرده و از سوی دیگر، تعداد رسته هایی که تحویل گرفته ۸ رسته بود که الان به ۲۴ رسته رسیده است.
به گفته او: اتحادیه جهت تسریع در امور، بدون دریافت هیچ وجهی خدمات را به طور رایگان برای اعضای خود انجام داده که تائیدیه ها را به سهولت بیشتری برای دریافت جواز، اخذ کنند. رئیس اتحادیه صنف بستنی، آبمیوه و کافی شاپ تهران، توضیح داده که در کنار ساماندهی این رسته ها، خدمات دیگری نیز برای اتحادیه انجام شده؛ از آن جمله است؛ همایش های صنفی و برگزاری نمایشگاه ها تا همایش های مالیاتی و همکار با شرکت های مالیاتی که برای تسریع در امور مالیاتی اعضا انجام شده و جلساتی را به طور رایگان برای فصل های مالیاتی و یادگیری قانون های مالیاتی برگزار شده همچنین تعامل با بهداشت برای تسریع امور در تائید صلاحیت های بهداشتی ضمن اینکه باید نظارت کامل بهداشت باشد اما اتحادیه با درخواست از بهداشت توانسته از جهاتی در سهولت در دریافت جواز تاثیر مثبت داشته باشد.
ماده ۱۸۶ مالیاتی و پیشنهاد اتحادیه
اما معضل این اتحادیه نیز مثل سایر اتحادیه ها به ماده ۱۸۶ مالیاتی برمی گردد که تعدادی از واحدها هنوز نتوانسته اند جواز بگیرند و مشکل بیشترشان به اداره دارایی برمی گردد. رئیس اتحادیه صنف بستنی، آبمیوه و کافی شاپ تهران از اداره دارایی می خواهد اگر لازم است ضمانتی از سوی اتحادیه انجام شود، این ضمانت صورت بگیرد یا در حد پیشنهاد اگر می توانند با ایجاد شرایطی، مجوز ماده ۱۸۶ را در ازای تقسیم کردن بدهی هایشان به آن ها بدهند که بتوانند جوازهایشان را بگیرند تا هم هویت صنفی شان تثبیت شود هم برای گرفتن وام و فعالیت تولید شان داشتن جواز کمک حال آن ها باشد.
تداخل صنفی
محسن مبرا، اظهار تاسف می کند از اینکه برخی از اعضای صنفی او به خاطر عدم نظارت دستگاه های ذی ربط زیر پوشش فروشگاه های زنجیره ای رفته اند در حالی که فروشگاه های زنجیره ای صلاحیت رسیدگی به صنف او به لحاظ بهداشتی، امور انتظامی و سایر موارد تخصصی را ندارد.
او توضیح داده که فروشگاه زنجیره ای، اعضای ما را به دلایلی نظیر بحث فرار مالیاتی و فرار از نظارت های مختلف و غیره، جذب خود می کند؛ «فروشگاه های زنجیره ای به بحث فروش محصول متعلق هستند و صلاحیت دادن مجوز به اعضای صنف من را ندارند به این دلیل که این کاری تخصصی است و باید این واحدها به اتحادیه ما برگردند.»
مبرا با تاکید مجدد بر این نکته که فروشگاه های زنجیره ای با فعالیتی غیر قانونی که با عنوان فروش جواز گرفته و الان «سرو» هم دارند، بار دیگر بر این نکته تاکید کرده که رکن اصلی کافه به اتحادیه برمی گردد؛ برخی دوستان رسته های کافه را دارند اما ریشه و اصالت صنفی آن به ما تعلق دارد ضمن اینکه ما نظارت کامل را بر آن ها داشته و اعضای ما قوانین نظام صنفی را به خوبی رعایت می کنند و قانون گریز نیستند. اما آن ها که در زیر مجموعه فروشگاه های زنجیره ای رفته اند علاوه بر ایجاد اختلال در کار واحدهای صنفی جوازدار، به نوعی فرار مالیاتی و گریز از نظارت ها دست زده اند و این کاری غیر قانونی محسوب می شود که نمی تواند تضمین کننده سلامت و کیفیت کار آن ها باشد.
به اعتقاد محسن مبرا، کافه، کافی شاپ و کافه داری باید یک متولی داشته باشد که بتواند جوابگوی تمام دستگاه های نظارتی، اتاق اصناف، صنعت و معدن و … باشد. محسن مبرا، تصریح کرده ما متولی اول صنف بودیم و پاسخگو باید یک نفر باشد.
















