• امروز : پنجشنبه, ۷ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 27 June - 2024
کل اخبار 967اخبار امروز : 0
4
بهزاد ملکی، رئیس اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان و فروشندگان مواد شیمیایی:

تاثیر مشکل واردات بر تولید و اشتغال/ زنگ خطر برای تولیدکنندگان کوچک و متوسط

  • کد خبر : 4387
  • 29 می 2024 - 12:06
تاثیر مشکل واردات بر تولید و اشتغال/ زنگ خطر برای تولیدکنندگان کوچک و متوسط
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف تهران، بازرگانان به‌علت ارتباط نزدیک با تولیدکنندگان و بازار تقاضا، نیازهای آن‌ها را با دقت بیشتری زیرنظر داشته و می‌توانند با تفکر صحیح از نیاز بازار داخلی، تصمیمات درست و دقیق‌تری در رفع نیاز تولیدکنندگان اتخاذ کنند.

به‌گفته بهزاد ملکی، رئیس اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان و فروشندگان مواد شیمیایی، مشکل واحدهای صنفی از روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ با تاخیر یک‌هفته‌ای در صدور کد ثبت سفارش توسط بانک مرکزی، آغاز شد: تاخیری که در سال ۱۴۰۳ از یک هفته به‌حدود یک ماه افزایش یافته است. این افزایشِ مهلت صدور کد، باعث کم‌شدن مدت‌زمان اعتبار ثبت سفارش به پنج ماه می‌شود.

او توضیح می‌دهد که «در روزهای اخیر، یک لیست از ۷۵۰ کد تعرفه توسط وزارت صمت منتشرشده که تنها برای کالاهای ذیل این کدهای تعرفه و برخی استثنائات وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت می‌توان اقدام به ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت کرد و امکان واردات سایر کالاها از بازرگانان گرفته شده است.»

رئیس اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان و فروشندگان مواد شیمیایی، تاکید می‌کند که «باید به این نکته توجه داشت که بازرگانان به‌علت ارتباط نزدیک با تولیدکنندگان و بازار تقاضا، نیازهای آن‌ها را با دقت بیشتری زیرنظر داشته و می‌توانند با تفکر صحیح از نیاز بازار داخلی، تصمیمات درست و دقیق‌تری در رفع نیاز تولیدکنندگان اتخاذ کنند.»

از سوی دیگر، ملکی به افزایش مدت‌زمان تخصیص ارز به‌حداقل ۴ماه، اشاره می‌کند که باعث ایجاد اختلال در روند ورود مواد اولیه جهت مصرف تولیدکنندگان کوچک و متوسط که سهم بزرگی از بازار را دارند شده است.

او می‌گوید: با افزایش مدت‌زمان تخصیص ارز و از سوی دیگر تاخیر یک ماهه بانک مرکزی برای صدور کد ثبت سفارش، بازرگانان تنها حداکثر یک ماه برای حمل کالا از مبدأ و ترخیص آن زمان دارند.

مشکل دیگر به‌گفته رئیس اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان و فروشندگان مواد شیمیایی: تغییر مدت‌زمان انقضای خرید ارز پس از تخصیص از ۳۰ روز به ۲۰ روز است.

ملکی می‌گوید: با این مصوبه تخصیص ارزهای پیشین به حالت «رد شده»، تغییریافته و پس از ایجاد تخصیص مطابق با شرایط جد ید، تخصیص ارز مجددا در ابتدای صف خرید ارز قرار می‌گیرد.

لینک کوتاه : https://otaghasnaftehran.ir/?p=4387

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.