• امروز : دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 13 May - 2024
کل اخبار 874اخبار امروز : 1
6
محمدهادی کمالیان، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فرش ماشینی و موکت:

شب عید امسال، اوضاع خیلی خراب بود و تمام کسبه می‌نالیدند/ ارز ترجیحی می‌گیرند با دلار آزاد می‌فروشند و هیچ برخوردی نمی‌شود/ نظارت را از اتحادیه‌ها گرفته‌اند!

  • کد خبر : 3824
  • 20 آوریل 2024 - 14:24
شب عید امسال، اوضاع خیلی خراب بود و تمام کسبه می‌نالیدند/ ارز ترجیحی می‌گیرند با دلار آزاد می‌فروشند و هیچ برخوردی نمی‌شود/ نظارت را از اتحادیه‌ها گرفته‌اند!
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف تهران، با توجه به بالارفتن قیمت‌ها اعم از کالا و خدمات در سال جدید و متاثرشدن صنوف مختلف از چنین افزایش‌هایی، از رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فرش ماشینی و موکت، وضعیت بازار واحدهای صنفی مربوطه همچنین کیفیت مشتری و مخاطب را جویا شدیم.

محمدهادی کمالیان درخصوص بازار شب عید هم صحبت‌هایی مطرح کرده؛ تاثیری که هایپراستارها و فروشگاه‌های بزرگ بر بازار گذاشته‌اند، فروش‌های اینترنتی دردسرساز و سایر مشکلاتی که صنف فروشندگان فرش ماشینی و موکت را در تنگنا قرار داده، سایرموضوعات  گفتگو با کمالیان هستند.

شب عید بسیار بدی داشتیم

برای اتحادیه صنف فروشندگان فرش ماشینی و موکت، سال گذشته، بسیار متفاوت از سال‌های پیش بود. محمدهادی کمالیان، رئیس اتحادیه این صنف با بیان این مطلب، به حضور هایپرها با تبلیغات سرسام‌آور اشاره کرده و توضیح می دهد: فروشگاه‌های بزرگ، تقریبا تمام بازار را دست گرفته بودند و مردم که توان خریدشان پایین آمده، باتوجه به قسطی‌بودن کالاهای فروشگاه‌های مربوطه، جذب آن‌ها می‌شوند.

اما فروشگاه‌های بزرگ، شرایط خاصی دارند که شهروندان، فارغ از زرق و برق ظاهری، در جریان آن نیستند؛ به گفته کمالیان، مردم، تحت تاثیر این تبلیغات قرار گرفته و خرید می‌کنند.

اما شب عید امسال هم متفاوت بود. رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فرش ماشینی و موکت، می‌گوید: امسال خیلی اوضاع خراب بود و تمام کسبه می‌نالیدند و بازار خوبی برای شب عیدشان نداشتند.

کمالیان به بحث افزایش قیمت پرداخته و می‌گوید هنوز هیچ کارخانه‌ای نه جنس توزیع کرده و نه قیمت داده؛ همه منتظرند ببینند ثباتی در دلار ایجاد می‌شود یا خیر تا بعد از آن بتوانند قیمت‌گذاری کنند.

ارز ترجیحی می‌گیرند، با دلار آزاد می‌فروشند

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فرش ماشینی و موکت، به نوعی درهم ریختگیِ بازار اشاره می‌کند با این توضیح که «کارخانجات بر مبنای دلار دولتی، ارزشان را می‌گیرند و لوازم یدکی‌شان را وارد کرده و دستگاه می‌آورند و متاسفانه مبنا را همان دلار آزاد گذاشته‌اند!»

به گفته کمالیان، این مشکل همه صنوف است که از ارز ترجیحی استفاده کرده اما پایه و اساس قیمت‌گذاری را بر مبنای دلار آزاد بگذارند. او می‌پرسد: کدام کارخانه‌داری دلار 65 تومان می‌خرد و مواد اولیه وارد می‌کند؟ در حالی‌که فرششان را بر مبنای این دلار قیمت‌گذاری می‌کنند و هیچ نظارتی هم وجود ندارد.

قیمت‌گذاری چطور انجام می‌شود؟

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فرش ماشینی و موکت، با بیان اینکه کالای صنف او مشمول قیمت‌گذاری نمی‌شود و این را امری غیرمعقول می‌داند، توضیح می‌دهد که امر قیمت‌گذاری بر اساس رقابت واحدهای صنفی صورت می‌پذیرد حال اگر بازار داشته باشند با قیمت بالاتر می‌دهند و یا کیفیت بالاتری دارند همینطور؛ کارخانه‌هایی که تاحدی مواد اولیه‌شان ضعیف‌تر است، قیمت پایین‌تری می‌دهند اما در هرصورت همه این موارد در نهایت به اتحادیه ختم شده و این اتحادیه است که باید به شکایات رسیدگی کند در حالی‌که دستش خیلی از جاها بسته است.

دردسرهای فروش فرش اینترنتی

بحث نظارت مطرح می‌شود و کمالیان در ادامه به بحث پروانه کسب و درگاه کسب و کارهای آزاد اشاره کرده و توضیح می‌دهد که با این شرایط که هر کسی به راحتی  می‌تواند پروانه کسب کند، نظارت آن‌چنانی صورت نمی‌گیرد و متاسفانه دستانی دارند نظارتی را که اهرمی برای واحدهای صنفی بود، می‌گیرند!

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فرش ماشینی و موکت، به فروش فرش به شکل اینترنتی اشاره کرده و می گوید که عده‌ای از این راه و تنها با گرفتن یک انبار و بدون پرداخت هیچ مالیاتی، چنان سودی عایدشان می‌شود که اصلا قابل مقایسه با واحدهای صنفی نیست.

اما این افراد را چه کسی باید رصد کرده و تحت نظارت قرار دهد؟ این سوالیست که کمالیان می‌پرسد و می‌گوید که بارها گفته‌اند که کسب و کار مجازی از اتحادیه پروانه کسب بگیرند.

با وجود این تذکرات هنوز هیچ نظارتی بر این‌ها نیست و یک کسب و کار اینترنتی به اندازه 10 فروشگاهی که انواع و اقسام هزینه‌ها و مالیات و هزار و یک مشکل دیگر بر سرش خراب شده، درآمد دارد!

 

 

لینک کوتاه : https://otaghasnaftehran.ir/?p=3824

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.