رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران در جریان گفت وگویی پیرامون بررسی شرایط بازار لوازم یدکی به برخی سوالات پاسخ هایی را به شرح ذیل ارایه کرد.
در حال حاضر وضعیت معامله قطعات در بازار چگونه است و آیا صنف شما چالشی با تامین ارز دارد؟
متاسفانه طی چند ماه گذشته بازار لوازم یدکی دچار رکود شدیدی شده است، همزمان با این موضوع دستیار ویژه وزیر صمت آبان ماه سال جاری تخصیص ارز را تا پایان سال فقط به خودروسازان اختصاص داد. علیرغم اینکه ۸۰ درصد از سهم بازار قطعات خودرو متعلق به «افتر مارکت» است، وزارت صمت نیاز ارزی این بخش از بازار را کاهش داد. همچنین قطعه سازان و بازرگانان برای واردات مواداولیه و تامین قطعات با چالش جدی مواجه هستند.
نرخ ارز طی چند روز گذشته مسیر صعودی در پیش داشته است، قیمت قطعات خودرو نسبت به گذشته گران تر می شود؟
قیمت ارز طی چند روز گذشته افزایش داشته که بزودی با کمبود قطعه و افزاش نرخ در بازار مواجه خواهیم بود. البته اگر در حال حاضر قیمت قطعات در بازار تغییر نداشته به دلیل وجود رکود در بازار و انباشت قطعات در انبارها است. در صورتی که وزارت صمت اقدام به رفع مشکلات ارزی فعالان بازار لوازم یدکی نکند، باید منتظر کمبود قطعات انواع خودرو باشیم.
باتوجه به اینکه پیشتر شما به رکود بازار و احتمال گرانی ناشی از کمبود با خالی شدن انبارها اشاره داشتید، در ماه پایانی سال جاری قیمت قطعات چند درصد گران تر می شود؟
اگر وزارت صمت اقدامی در خصوص رفع مشکلات فعلی بازار لوازم یدکی انجام ندهد، با توجه به اینکه نرخ ارز مسیر صعودی دارد و عامل اصلی افزایش قیمت هر کالای در اقتصاد کشور به شمار می آید، باید منتظر رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت قطعات باشیم.
هر زمان که افزایش قیمت قطعات در بازار ایجاد می شد، مالکان خودروها به سمت خرید قطعات «استوک» یا همان دست دوم سوق می یافتند، به نظر شما در ماه های باقی مانده از سال بازار قطعات دست دوم داغ تر می شود؟
فروش قطعات و لوازم یدکی دست دوم خودروها در صنف ما ممنوع است، قطعا با کاهش توان خرید مشتریان و افزایش نرخ ارز باید منتظر کاهش معامله قطعات آکبند و افزایش خرید و فروش قطعات دست دوم در بازار بود.