• امروز : دوشنبه, ۱۹ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 9 September - 2024
کل اخبار 1169اخبار امروز : 0
14
رئیس اتحادیه صنف خیاطان زنانه و مردانه تهران:

بازار شب عیدِ خیاطان کساد است/ سفارش دوخت لباس به خیاطان با چالش جدی مواجه شده است

  • کد خبر : 2827
  • ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵
بازار شب عیدِ خیاطان کساد است/ سفارش دوخت لباس به خیاطان با چالش جدی مواجه شده است
اکبر صدقی، رئیس اتحادیه صنف خیاطان زنانه و مردانه تهران، می‌گوید: در شرایطی که خیاطان باید شب و روز کار کنند، در رکود به سر می‌برند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف تهران؛ مردم دیگر شب عید مثل قدیم سفارش دوخت لباس نمی‌دهند و بازار خیاطان مثل گذشته‌ها داغ نیست. بازخوانی صحبت‌های رئیس اتحادیه صنف خیاطان زنانه و مردانه برای ما تصاویری از شلوغی بازار و ازدیاد سفارش‌ها به اعضای اتحادیه این صنف را در سال‌های گذشته یادآور می‌شود؛ اتفاقی که نه متعلق به سال‌های دور که مربوط به همین دو سه سال گذشته بوده؛ زمانی که مردم از آذر ماه برای شب عید سفارش دوخت لباس می‌دادند؛ اما حالا اعضای اتحادیه صنف خیاطان زنانه و مردانه بیکار هستند و سفارشی برای دوخت ندارند!

اکبر صدقی، رئیس اتحادیه صنف خیاطان زنانه و مردانه، می‌گوید: باید سفره مردم رنگین شود تا مشتری و مخاطب بتواند با فراغ بال لباسی را که دوست دارد سفارش دهد تا برایش بدوزند.

سال‌های گذشته در چنین زمانی همه وقت‌ها پر شده بودند

رئیس اتحادیه صنف خیاطان زنانه و مردانه به پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف تهران، می‌گوید: در شرایطی که خیاطان باید شب و روز کار کنند، در رکود به سر می‌برند. این در حالی است که سال‌های قبل در چنین فصلی اگر سفارش دوخت می‌دادید، همه وقت‌ها پر شده بود و شما را به سال بعد ارجاع می‌دادند.

از طرف دیگر، گرانی در بازار به شکلی باورنکردنی بر این رکود، تاثیر گذاشته است؛ به گفته اکبر صدقی، مواد اولیه هر روز یک قیمت جدید و بالاتر دارند و طبیعی است که وقتی هزینه‌ها بالا بروند، کار هم گران درمی‌آید و از طرف دیگر کارها که گران باشند، استقبال مردم به دلیل پایین آمدن قدرت خریدشان هم کمتر می‌شود.

کار به رفوی لباس سال‌های گذشته کشیده است

صحبت‌های رئیس اتحادیه صنف خیاطان بدان معناست که قدرت خرید مردم پایین آمده و دیگر لباسی سفارش نمی‌دهند که برایشان دوخته شود. به گفته صدقی، مردم اگر بنا به خرید لباس داشته باشند، یک جنس دم دستی و ارزان‌تری پیدا می‌کنند و یا اینکه از لباس‌های سال‌های قبل‎شان استفاده کرده و اگر نیاز بود آن را رفو یا تنگ و گشاد می‌کنند.

بر قیمت مواد اولیه نظارتی وجود ندارد/ پارچه ۲۸۰ هزار تومان را ۶۰۰ هزار تومان می‌دهند

رئیس اتحادیه صنف خیاطان زنانه و مردانه تهران در خصوص مواد اولیه ضمن بیان اینکه گرانی این مواد، بیداد می‌کند، بیشتر توضیح می‌دهد که «تا حدودی بر قیمت مواد اولیه داخلی نظارت وجود ندارد؛ هرچند تذکرهایی در این خصوص داده‌ شده اما تاثیری نداشته.»

مواد اولیه شامل پارچه، نخ و سایر مواد است و به گفته صدقی: «عده‌ای نخ را با ارز پایین می‌گیرند و بعد آن را آزاد حساب می‌کنند و در مورد پارچه هم همین‌طور به این ترتیب که برای نمونه در برج دهم سال گذشته، پارچه ۲۸۰ هزار تومان بود و الان همان پارچه ۶۰۰ هزار تومان شده و یک دست کت و شلوار اگر دو متر و ۷۰ سانت پارچه ببرد خب معلوم است که گران تمام می‌شود؛ ضمن اینکه دستمزد هم بالا رفته.  برای همین است که فرد سفارش‌دهنده ترجیح می‌دهد با قیمتی حدود چهار یا پنج میلیون تومان کت و شلوار آماده تهیه کرده و قید دوختن و سفارش دادن به خیاط را بزند.»

سفارش به اداره‎ها در دستور کار قرار بگیرد

اما زمانی که سفارش‌های تکی توسط مردم با این چالش مواجه شده، به نظر می‌رسد که سفارش دوخت لباس‌های زنانه و مردانه توسط اداره‎ها، سازمان‌ها و نهادها بتواند گرهی از کار این صنف گشوده و آن را از ورشکستگی نجات دهد. رئیس اتحادیه صنف خیاطان زنانه و مردانه تهران، در این‌باره توضیح می‌دهد: باید در این زمینه هماهنگی‌هایی صورت بگیرد و از اداره‌‎ها دعوت کنیم که با خیاطان ما و با اتحادیه هماهنگ شوند و سفارش‌های خود را به اعضای زیر نظر اتحادیه بدهند که هم برای اداره‌جات منفعت دارد و هم جهت اشتغال‌زایی برای اعضای اتحادیه و حمایت از تولیدی‌های کوچک باشد .

راهکار دیگر ارزان‌ کردن مواد اولیه است که صدقی آن را مورد اشاره قرار می‌دهد.

لینک کوتاه : https://otaghasnaftehran.ir/?p=2827
  • نویسنده : کیانی
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع ‎رسانی اتاق اصناف تهران
  • 330 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.