• امروز : سه شنبه, ۱۲ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 2 July - 2024
کل اخبار 982اخبار امروز : 6
8
رئیس اتحادیه صنف سمساران و امانت‌فروشان تهران:

آینه تمام‌نمای مرگ تدریجی ذوق و شور زندگی در ویترین سمساری‌ها/ مردم به دلیل فقر وسایل زندگی خود را می‌فروشند

  • کد خبر : 2618
  • 13 ژانویه 2024 - 12:25
آینه تمام‌نمای مرگ تدریجی ذوق و شور زندگی در ویترین سمساری‌ها/ مردم به دلیل فقر وسایل زندگی خود را می‌فروشند
داود عبداللهی فر، رئیس اتحادیه صنف سمساران و امانت‌فروشان تهران از اوضاع بد و بازار کساد صنف خود گفته و وضعیت نگران کننده اقتصادی که بر کسب و کار این صنف تاثیر گذاشته است؛ تاثیری که که می‌تواند آینه‌ای از معیشت خانوارهای ایرانی باشد و تصویری غم‌انگیز از ذوق و شوق زندگی که به مدد تورم و گرانی، رنگ باخته است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف تهران؛ در حال حاضر که شهروندان حتی غذا را هم در شبکه های مجازی به فروش رسانده و برخی کالاهای مورد نیازِ خود را با مواد غذایی و حتی یک وعده غذای گرم معاوضه می‌کنند(آنچه در پلتفرم دیوار در ماه‌های اخیر توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی را به خود جلب کرد)، طبیعی‌ست که نداشتن پول برای گذران زندگی روزمره، آن‌ها را وادار به فروش لوازم و وسایل خانه کند؛ کاری که در گذشته بیشتر از طریق فروش این لوازم و وسایل خانه به سمساری‌ها صورت می‌گرفت و البته به منظور نو کردن لوازم خانه و تغییر دکوراسیون و به روز کردن ابزار و وسایل زندگی و نه فروش برای تامین خرج خانواده!

داود عبداللهی فر، رئیس اتحادیه صنف سمساران و امانت‌فروشان در گفت وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف تهران، از اوضاع بد و بازار کساد صنف خود گفته و وضعیت نگران کننده اقتصادی که بر کسب و کار این صنف تاثیر گذاشته است؛ تاثیری که که می‌تواند آینه‌ای از معیشت رو به اضمحلال خانوارهای ایرانی باشد و تصویری غم‌انگیز از ذوق و شوق زندگی که به مدد تورم و گرانی، رنگ باخته.

تورم و رکود کسب

رئیس اتحادیه صنف سمساران و امانت‌فروشان تهران، معتقد است که «گرانی روی کالاهای ما هم تاثیر گذاشته یعنی اگر کالاهای آکبند و نو گران شوند، طبیعی است که کالاهای ما هم گران می شوند.»

داود عبداللهی فر با اشاره به اینکه بنیه مالی مردم هم ضعیف شده و قدرت خرید پایین آمده، تورم و در عین حال رکود کسب و کار را مدنظر قرار داده و گفته: مردم خیلی کم استقبال می‌کنند و همکاران من صبح تا شب در محل کار خود می‌نشینند و بازارشان کساد است.

عبداللهی فر، به شبکه‌های مجازی اشاره کرده که دست همکاران او را کوتاه کرده‌اند. او توضیح داده که «مردم خودشان اقدام به فروش کالاهای خودشان به‌صورت شخصی در فضای مجازی می‌کنند و اتفاقا بازارش هم خیلی داغ است.»

سال‌ها درگیر قسط شدن

بحث بضاعت مردم و وضعیت بد معیشتی آن ها پیش کشیده می‌شود. به گفته رئیس اتحادیه صنف سمساران و امانت‌فروشان تهران برخی که توان مالی کمی بهتری دارند، با تبلیغاتی که شهر لوازم خانگی در فروشگاه‎های بزرگ دارند به سمت آن‌ها می‌روند تا به صورت قسطی کالاهای مورد نیاز خود را تامین کنند.

عبداللهی فر به تاثیر این فروشگاه‌های بزرگ بر صنوف دیگر هم اشاره کرده و گفته که بر کار آن‌ها هم خیلی تاثیرگذار بوده. او توضیح می‎دهد: یک زمانی مردم می‌آمدند و خرید می‌کردند و حالا می‌بینند که می‌توانند کالای نو را شصت ماهه خرید کنند و خب ترجیح می‌دهند آن کالای نو را هرچند با قیمت بیشتر به‌ دلیل قسطی بودن و بی در نظر گرفتن کیفیت آن، خریداری و خودشان را درگیر پنج شش سال قسط ‌کنند و البته این می تواند برایشان به مراتب سهل‌تر و شاید مقرون به صرفه‌تر باشد.

البته او برای مقرون به صرفه، لفظ «شاید» را استفاده می‌کند به این دلیل که جزئیات کشیدن روی قیمت کالا را با جزئیات نمی‌داند؛ اما مشخص است که این‌ها خیلی از مردم را به سمت خود جذب کرده‌اند.

مردم به‌خاطر فقر، وسایل خود را می‌فروشند

در این گفت وگو با رئیس اتحادیه صنف سمساران و امانت‌فروشان تهران این اتفاق مطرح می‌شود که مردم به‌ خاطر فقر و نداشتن پول به سمساری‌ها رفته و وسایل خود را بفروشند. عبداللهی فرد، توضیح داده: زمانی بود که خیلی از مردم می‌توانستند اسباب و اثاثه خود را تبدیل به احسن کنند و تغییراتی در خانه‌هایشان ایجاد کنند؛ اما الان به این دلیل که نمی‎توانند مابه التفاوت آن را پرداخت کنند، این کار برایشان سخت است؛ لذا سعی می‌کنند این کار را نکرده و حتی‌الامکان از کالای خود استفاده تا زمانی‌که واقعا فرسوده شده و دیگر قابل استفاده نباشد.

رئیس اتحادیه صنف سمساران و امانت‌فروشان تهران؛ اما توضیح می‎دهد که «الان شرایط فرق کرده و این‌قدر تفاوت قیمت میان کالای نو و دست دوم داریم که مردم قادر نیستند همین تغییرات را هم در منازل خود به وجود بیاورند!»

لینک کوتاه : https://otaghasnaftehran.ir/?p=2618
  • نویسنده : کیانی
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع ‎رسانی اتاق اصناف تهران
  • 215 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.