• امروز : دوشنبه, ۲۸ خرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 17 June - 2024
کل اخبار 947اخبار امروز : 0
9
رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران:

با تولید فناورانه و ایده‌های خلاق و مورد سلیقه صنعت جهانی طلا فاصله داریم

  • کد خبر : 1289
  • 24 اکتبر 2023 - 14:17
با تولید فناورانه و ایده‌های خلاق و مورد سلیقه صنعت جهانی طلا فاصله داریم
نادر بذرافشان گفت: هنوز در ارتباط با حضور دانش‌بنیان‌ها در صنعت طلا و جواهر جمع‌بندی جامعی اتفاق نیفتاده و با تولید فناورانه و ایده‌های خلاق و مورد سلیقه صنعت جهانی طلا فاصله داریم.

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران بیان کرد: درمورد حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت طلا و جواهر باید اشاره کرد که در یک سری بخش‌ها ۶۰ تا۷۰ درصد و در برخی بخش‌ها ۳۰ تا۴۰ این شرکت‌ها در بخش ابزارآلات و ماشین‌های روز بومی‌سازی‌ها انجام شده است؛ اما در بخش‌هایی نیز ضعف‌ها همچنان وجود دارد که در حال برنامه‌ریزی روی آنها هستیم.

وی ادامه داد: به طور نمونه چند شرکت که اکنون محصولاتشان در خاورمیانه و حتی اروپا صادر می‌شود از لحاظ کیفیت و برخی شرایط تولیدی با ماشین آلات خارجی رقابت می‌کنند و همواره با توجه به نیاز بازار به دنبال توسعه علم و تجهیزات نوین در بخش ماشین آلات مورد نیاز این صنعت هستند.

در صنعت طلا و جواهر کشور ۴۰تا ۵۰ درصد بومی سازی ماشین آلات و ابزارآلات انجام شده است

بذرافشان یادآور شد: البته هنوز به‌طور کامل برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت طلا و جواهر جمع‌بندی کامل و جامعی اتفاق نیفتاده و بسیار با ایده‌های خلاق فاصله وجود دارد. خوشبختانه در صنعت طلا و جواهر کشور حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد بومی سازی ماشین آلات و ابزارآلات انجام شده است، اما هنوز راه درازی برای توسعه این صنعت وجود دارد.

نگاه کارشناسی و دانش‌بنیانی به این صنعت راه را برای هدفگذاری‌های بزرگتر فراهم می کند

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: برای رسیدن به اهداف توسعه، تعیین جایگاه دانش‌بنیان‌ها و ایجاد فضا برای ظهور ایده‌های جدید ضروری است و نگاه کارشناسی و دانش‌بنیانی به این صنعت راه را برای هدفگذاری‌های بزرگتر فراهم می کند. در این زمینه حمایت مسئولان بیش از گذشته مورد اهمیت است.

وی تأکید کرد: باید سطح کیفی تولیدات صنعت مهم و ارزآور طلا و جواهد را ارتقا دهیم؛ چراکه برای رقابت در بازارهای جهانی ابتدا باید کیفیت تولیدات بالا برود تا سهم ارزآوری از طریق صنعت طلا به کشور احقاق شود و باید پذیرفت صنعت طلا و جواهر شرایط و ظرفیت زیادی برای حضور در بازارهای جهانی دارد.

ایران در بخش صادرات طلا و جواهر حرف برای گفتن دارد

بذرافشان افزود: اکنون در بخش صادرات هم حرف برای گفتن داریم. طی چند سال گذشته هم اقداماتی انجام شده است و اگر نگاه مسئولان و دولت به این صنعت کارشناسی‌تر و دلسوزانه‌تر باشد، قطعاً می‌توانیم ضعف و مشکلاتی که دراین حوزه و شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد را تقویت کنیم.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران توضیح داد: اکنون صنعت طلا و جواهر در بخش صادرات به کشور‌های حوزه خلیج فارس و حتی یک سری کشور‌های اروپایی می‌تواند نقش ارزآوری داشته باشد. به عنوان مثال اگر ۱۰ کیلو طلا صارد کنیم، یک کیلوونیم بابت اجرت ساخت و هزینه‌ها برمی‌گردد و اگر در کشور‌های دیگر مقدار صادرات زیاد باشد بسیار می‌تواند نقش ارزآوری را ایجاد کند.

وی ادامه داد: با همین صادرت، تولید داخل که در سال‌های گذشته دچار آسیب شده می‌تواند ارتقا پیدا کند و همان شرایطی که در رابطه با ایجاد کار می‌توانیم انجام دهیم، بسیار می‌تواند نقش داشته باشد.

بذرافشان تصریح کرد: اصفهان یکی از شهرهای صنعت طلا و جواهر است که صادراتی هم در این زمینه دارد. چون بخش تولید قوی‌تری درسطح کشوراست؛ اما در سال های اخیر صادرات کمرنگ شده و در کل در دهه های گذشته شرایط و ظرفیت صنعت طلا و جواهر در بخش تولید بسیار پیشرفت و ارتقا پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: به جرات می‌توان گفت کار‌هایی که در سطح کشور در بخش تولید مصنوعات تولید می‌شود؛ حتی بهتر از شرکت‌های کشور‌های اروپایی بوده است. یعنی در یک سری از حوزه‌های این صنعت آنقدر شرایط خوب بوده که تشخیص اینکه محصولات خارجی است یا ایرانی سخت بوده است.

موانع صادرات محصولات صنعت طلا و جواهر به حداقل برسد

به گفته بذرافشان؛ لازم است موانع مشکلات صادرات به حداقل برسد؛ چراکه اگر قوانین دست و پا گیر و سخت در رابطه با این صنعت به حداقل برسد، می‌توان در آینده شاهد ارتقای تولید و صادرات محصولات این صنعت بود.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران اعلام کرد: امسال بخشی از صادرات انجام شده است؛ اما چون قوانین شرایط خاص خود را داشته وقتی شخص ببیند در هر زمینه‌ای اوضاع برایش سخت می‌شود از انجام آن پشیمان می‌شود.

بذرافشان در پایان تصریح کرد: اگر صادرکننده و تولیدکننده، بستر‌ها و فضای ایمن و پشتیبانی را کنار خود احساس کند، قطعاً بهتر می‌شود. بنابراین بهتر است برای قوانین فعلی تبصره و ماده بگذراند تا بتوانند شرایط فعلی در سطح کشور را تغییر دهند. تا ظرفیت صنعت ما در رابطه با نقش ارزآوری را بتوانند پررنگ کنند که در درازمدت می‌تواند نقش خوبی در سطح کشور جامعه جهانی داشته باشد.

 

لینک کوتاه : https://otaghasnaftehran.ir/?p=1289

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.