• امروز : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 7 July - 2024
کل اخبار 989اخبار امروز : 0
13
حمید نیکدل، رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوای تهران:

آرامش بازار کاغذ تداوم می یابد؛ اگر ارز به موقع در اختیار واردکنندگان قرار گیرد

  • کد خبر : 1251
  • 22 اکتبر 2023 - 12:23
آرامش بازار کاغذ تداوم می یابد؛ اگر ارز به موقع در اختیار واردکنندگان قرار گیرد
رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوای تهران هشدار داد که اگر ارز را به موقع در اختیار تجار قرار ندهند، آرامش در بازار کاغذ به‌ هم می‌خورد.

حمید نیکدل، رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوای تهران گفت: می‌توانم بگویم حال بازار کاغذ ایران در حال حاضر خوب است و کم و کسری ندارد؛ چراکه کاغذ تنها محصولی است که کالای قاچاقی نداد، اما با این وجود، حمایت نشدن واردکنندگان، بازار کاغذ را تهدید می‌کند.

وی توضیح داد: در حال حاضر؛ یک کیلو کاغذ ۷۰گرمی با قیمت ۵۵ هزار تومان در دسترس چاپخانه‌دار و ناشر قرار می‌گیرد که رقم بالایی نیست. این در صورتی است که یک کیلو موز ۸۰ هزار تومان و یک کیلو گلابی خوب ۹۰هزار تومان قیمت دارد!

۸۰ درصد محصولات کاغذی کشور وارداتی است

نیکدل ادامه داد: با این حال هنوز هم ۸۰ درصد محصولات کاغذی – از کاغذ گلاسه گرفته تا کاغذهای بهداشتی ایندبرد، A4  و همچنین کاغذهای بهداشتی- وارداتی هستند؛ اما مشکلی وجود دارد این است که ارز به موقع در اختیار واردکنندگان کاغذ قرار داده نمی‌شود.

وی درباره ظرفیت و شرایط تولید داخلی کاغذ گفت: کارخانجات تولید کاغذ داخلی امسال ۸۰هزار تن کاغذ ۷۵گرمی تولید کرده که برای تولید کتاب‌های درسی و دفتر که دانش‌آموزان یک سال تحصیلی استفاده می‌کنند، در دسترس دفترسازان و ناشران قرار گرفته است تا به این‌صورت پاسخی مناسب به نیازهای جامعه داده شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوای تهران با اشاره به خلاء تولید کاغذ ۸۰ گرمی اضافه کرد: کارخانجات داخلی هنوز پتانسیل و امکان تولید کاغذ ۸۰گرمی را ندارند. الآن کارخانه کاغذ مازندران  کاغذ ۷۵ گرمی تولید می‌کند که برای تولید کتاب‌های درسی و دفتر  که تاریخ مصرف دارد.

ایران در کاغذسازی مزیت رقابتی ندارد

نیکدل در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد کشورمان در تولید کاغذ ۸۰گرمی به خودکفایی و مزیت رقابتی با سایر کشورها برسد، توضیح داد: خیر. زیرا کشور ما، کشور کم آبی است. در مرز خشکسالی قرار دارد و جنگل ندارد. این در صورتی است که تولید یک ورق کاغذ A4 نیاز به ۱۰ لیتر آب برابر شش بطری  آب  دارد و ۱۷درخت باید قطع شوند تا یک تن کاغذ با کیفیت تولید شود.

وی به مسئولان امر هشدار داد که اگر ارز را به موقع در اختیار تجار قرار ندهند، قطعا کاغذ در آینده افزایش قیمت خواهد داشت؛ بنابراین باید از تجار و واردکنندگان کاغذ حمایت شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوای تهران بیان کرد: کاغذ یک کالای اساسی و استراتژیک است که در سبد خرید خانواده‌ها جا دارد  و اگر افزایش قیمت داشته باشد، قیمت همه کالاهایی که شامل بسته‌بندی می‌شوند، افزایش می یابد.

 

لینک کوتاه : https://otaghasnaftehran.ir/?p=1251

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.