مهدی باقرپور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی اتاق اصناف تهران با بیان مطلب فوق اظهار کرد: متاسفانه مطلبی که امروز بسیار مهم جلوه می کند توجه و درگیر شدن بیش از حد اتحادیه ها و اتاق اصناف به مسائل روزمره است. این وضعیت باعث شده از ماهیت و هدف اصلی وجود اتحادیه های صنفی و اتاق اصناف غافل شویم.
وی با خطاب قرار دادن فعالان و مسئولان صنفی گفت: آیا تا به حال به این مسئله فکر کرده اید که چه مقدار از تاکسی و فروشگاه اینترنتی استفاده می کنیم؟ آیا به تغییرات نحوه استفاده از فضای مجازی توجه کرده اید؟ در سالیان گذشته از بستر شبکه های اجتماعی برای اشتراک گذاری هجویات استفاده می شد. اما امروزه علیرغم فلیتر بودن این فضا در آن همچنان تولید محتوای حرفه ای برای کسب و کار انجام می شود.
باقرپور با اشاره به اینکه بازدید از صفحات مجازی بسیار بیشتر از مراجعه به یک فروشگاه در بهترین محل در بورس کالاست تصریح کرد: امروز فردی در بانه یک صفحه در اینستاگرام دارد و کالای خود را به مشتری در زاهدان می فروشد. گردش کالای قاچاق، پولشویی، عدم رعایت ضوابط نرخ گذاری در فقدان مدیریت از سوی اتحادیه های تخصصی به سادگی در جریان است.
دنیا در حال تغییر است و ما برای این تغییر برنامه ای نداریم
وی یادآوری کرد: طبق بخشنامه بهمن ماه سال گذشته فعالیت سکوهای اینترنتی(مولتی وندورها) از مالیات معاف شده اند. ضریب سود مورد محاسبه برای یک سایت فروشگاهی بین ۲ تا ۴ درصد و بسیار کمتر از یک کارتخوان فروشگاهی است. بله دنیا در حال تغییر است و ما برای این تغییر برنامه ای نداریم.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی اتاق اصناف تهران با طرح سوالی مبنی بر اینکه جایگاه واحدهای صنفی، اتحادیه های صنفی، اتاق اصناف در این تغییرات چگونه خواهد بود؟ اظهار کرد: قانون نظام صنفی به فرض تغییرات محدود آیا می تواند متضمن کنترل و بهبود آینده ساختار کسب و کار باشد.
وی در بخشی از صحبت های خود به ارایه راهکارهایی پرداخت و بیان کرد: خوشبختانه تحقیقات خوبی در رابطه با آینده تغییرات کسب و کار انجام شده و تنها لازم است اتاق فکری متشکل از بزرگان و نخبگان صنفی و علمی تشکیل و رفتارهای متناسب جهت آموزش افراد صنفی، قوانین مورد نیاز حتی نحوه ادغام ها طراحی و پیشنهاد گردد.
باقرپور در ارایه راهکار دوم افزود: فعالیت اتحادیه کسب و کار مجازی به شکل کنونی مثل این است که بگوییم تمام مشاغل یک استان از یک اتحادیه پروانه بگیرند. باید هر فعالیتی چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی از اتحادیه مرتبط مجوز اخذ کند تا مصادیق تداخل صنفی رخ ندهد.
لزوم ایجاد یک نرم افزار، برای شفافیت و سرعت عمل در تحلیل اطلاعات صنفی
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی اتاق اصناف تهران همچنین راهکار کوتاه مدتی را پیشنهاد داد و گفت: اجبار به حذف پرونده فیزیکی و معرفی نکردن جایگزین، یکی از بزرگترین ضعف های سامانه مجوزهاست. از آنجا که الکترونیک شدن ناگزیر است، پیشنهاد می گردد اتاق اصناف تهران یک نرم افزار CRM بر پایه وب، متناسب با گردش کار و حساب مالی اتحادیه و اطلاعات واحدهای صنفی و همچنین بازرسی ایجاد کند تا علاوه بر شفافیت، سرعت عمل در تحلیل اطلاعات به وجود آید.