صنعتی مَردان، پرقدرت ظاهر شدند
وارد راهروهای محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران که شوید، حال و هوایی از تولید را در تکاپویِ «صنعتی مردانی» از اتحادیه صنف ابزارفروشان تهران، پیشکسوت و جوان، خواهید یافت که همراه با حسی از غرور ملی، طرحِ خوشایندی از تعامل با نخبگان ایرانی همچنین گسترش ارتباطات بین المللی را رقم زده اند و همگی به گفته مهدی باقرپور برای اشاعه فرهنگِ ابزار که جانِ صنعت است.
پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف تهران که پیش از برگزاری نمایشگاه بین المللیِ ابزارآلات صنعتی گفتگوهایی با دست اندرکاران این نمایشگاه ترتیب داده و در جریان اهداف برگزار کنندگان بوده، فضای نمایشگاه را جاندار و قوی همراه با استقبال خاص مخاطب برآورد می کند؛ فضایی حاکی از اینکه مردانِ صنعت با ابزارهایی در دست پرقدرت ظاهر شده اند.
مهلت کوتاه، ناهماهنگی ها و مشکلات ارتباط با مقامات/ و این تازه بخش کوچک از قدرت نمایی این صنف است
از مهدی باقرپور، رئیس اتحادیه صنف ابزارفروشان تهران که این نمایشگاه به همت او و همه تیم همراهش در اتحادیه مربوطه برای نخستین بار و با این وسعت، برگزار شده است، می پرسیم که نگاهش به نمایشگاه چگونه است و آیا همان اتفاقی که انتظارش می رفت، رقم خورده؟ می پرسیم دستاوردهای نمایشگاه برای آن ها چه می توانسته باشد؟
رئیس اتحادیه صنف ابزارفروشان تهران در تشریح میزان اهمیت نمایشگاه ابزارآلات صنعتی، با اشاره به اینکه ابزار هم جان صنعت است و هم الفبای تولید از واژگان محکم و استوار برای صنعت ابزار، این خون جاری در رگ های صنعت استفاده می کند که در خصوص نمایشگاه بین المللی مرتبط با آن هم مصداق پیدا می کند.
مهدی باقرپور از مهلت کوتاهی که برای حضور در نمایشگاه وجود داشته، عدم هماهنگی ها و مشکلاتی که در مسیر ارتباط ما با سازمان های مسئول و ذی ربط وجود داشته، یاد کرده و تاکید می کند که «شما بخش کوچکی از ظرفیت های صنف را می بینید اما این بخش کوچک، قدرتمند شرکت کرده و امیدواریم نقطه شروعی که امروز رقم زدیم، در سال های آینده بسیار بزرگتر و قدرتمندتر جلو کند.»
فرهنگ ابزار در جامعه رواج ندارد؛ با نمایشگاه، دانشگاه و مدرسه فرهنگ سازی خواهیم کرد
از رئیس اتحادیه صنف ابزارفروشان تهران، می پرسیم که این نمایشگاه چه تاثیری بر فروش واحدهای صنفی دارد؟ به گفته باقرپور: زمانی که فرهنگ ابزار جا بیافتد، آشنایی جامعه و بخش صنعت با حوزه ای به نام صنف ابزار بیشتر می شود و این اتفاق، کمک می کند که فرآیند فروش هم سرعت بیشتری به خود بگیرد.
رئیس اتحادیه صنف ابزارفروشان تهران، لازم می داند که از مراحل بسیار پیشتر نظیر دبستان، دبیرستان، هنرستان و بعدتر در دانشگاه ها، زمینه های آشنایی با ابزار به وجود بیاید و اظهار امیدواری می کند که «بتوانیم به این امر مهم که زمینه آن را با دعوت از دانشگاه ها، مدارس و هنرستان ها، فراهم آورده ایم، شکل گرفته و ما بتوانیم نتیجه لازم را از این نمایشگاه برای فرهنگ سازی در حوزه ابزار به دست بیاوریم؛ متاسفانه فرهنگ استفاده از ابزار آنچنان در جامعه رواج ندارد و امیدوارم که این نمایشگاه، این عنوان و مراسمی که برگزار می کنیم کمک بزرگی برای معرفی ابزار باشد.»
ابزار حدود ۱۴ شاخه دارد؛ تجهیزات حمل و نقل، سایشی برشی، جوش و برش، ابزارآلات برقی، هیدرولیک و چند دسته دیگر که تقریبا می توان گفت از هر دسته ای چند نماینده در نمایشگاه حضور پیدا کرده اند. ا به گفته مهدی باقرپور: چنانچه بخواهیم جزئیات ابزار را به نسبت این نمایشگاه تحلیل کنیم، بخشی از ابزارآلات، ابزارآلات عمومی هستند و مصرف عمومی داشته و از خانه تا کارخانه استفاده می شوند؛ بخش دیگر، ابزارآلات تخصصی هستند و در حوزه های تخصصی مثل نفت، پتروشیمی، صنعت نفت، صنعت ساختمان و غیره مورد استفاده قرار می گیرند که نمونه هایی از آن ها حضور دارند مثل بُرنده هایی که براده برداری می کنند یا انواع مته ها، انواع چسب های صنعتی و ابزارهای عمومی مثل ابزارآلات برقی، پیچ گوشتی و از این قسم که هم تولید داخل شرکت کرده و هم کالاهای وارداتی.
آن مرد با ابزار آمد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف تهران، ابزار جانِ صنعت است و جان اگر نباشد، جسم هم نیست و صنعتِ بی روح معنا ندارد؛ ابزار روح صنعت است و ابزارفروشان روح را در جسم صنعت می دمند.
نخستین نمایشگاه بین المللی ابزارآلات صنعتی ایران تبلور حضور مردانی ست که با ابزارهایی در دست و چشمانی دوخته به آینده پرقدرت ظاهر شده اند و امید به توسعه و آبادی کشورشان دارند.