بالارفتن قیمت زمین نمایشگاه خلاف شعار تولید بوده و توجیهپذیر نیست
حسین ناظمزاده، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم بهداشتی و ساختمانی، توضیح میدهد که امسال بسیاری از تولیدکنندهها به آنها زنگ زدند که نمایشگاه بینالمللی، قیمتهایش را سه تا چهار برابر کرده! او میگوید که «این قیمت زمین خالی است در واقع و زمینی که متری ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان بوده به قیمتهای وحشتناکی نظیر، متری، یک میلیون هشتصد، دو میلیون و دو میلیون و ۱۰۰، افزایش پیدا کرده است.»
به اعتقاد رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم بهداشتی و ساختمانی: نمایشگاههای تخصصی-تجاری، ویترین اقتصاد کشور و نمایشدهنده توان بخشهای مختلف مخصوصا در حوزه تولید است. نمایشگاه بینالمللی بهعنوان یک شرکت دولتی به این معنا که زمین به دولت، تعلق دارد، برای ارائه خدمات به بخش خصوصی و گاه، تجارت خارجی تعریف و تجویز شده.
جهش پول اجاره زمین نمایشگاه جایگزین جهش تولید شد!
ناظمزاده در مقایسه کشورمان با قریب به اکثریت کشورهای دیگر، میگوید که در آن کشورها شاهد حمایت ویژه از بنگاههای اقتصادی هستیم چراکه در نمایشگاه بینالمللی نه تنها هزینهای بر تولیدکننده تحمیل نمیشود که به تناسب نوع و چگونگی حضور در نمایشگاه، حمایت مالی هم میشوند اما متاسفانه در کشور ما و خصوصا امسال، شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی، بهجای اینکه یک نهاد حاکمیتی و مجری سیاستهای کشور در حوزه حمایت از صادرات غیرنفتی باشد به امر بنگاهداری مشغول شده و تمام تولیدکننده را مثل یک کیسه پول میبیند!
به گفته او: در شرایطی که تحریمها هزینههای خیلی پیچیدهای به ما تحمیل کردهاند انتظار میرفت که دولت خصوصا در سالی که با شعار جهش تولید همراه بوده، به حمایت از تولید کننده و صادرکننده بپردازد اما میبینیم که این جهش تولید در نمایشگاه بینالمللی به جهش پول اجاره زمین نمایشگاه بدل شده!
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم بهداشتی و ساختمانی، میگوید: مسئولان نمایشگاه بالارفتن قیمتها را بهانه میکنند درحالیکه اگر بحث غرفهآرایی و تجهیز غرفهها بود بله ما هم میگفتیم همهچیز گران شده در حالیکه شما زمینی خالی را که هفتاد سال پیش در اختیار نمایشگاه گذاشته شده را الان سه تا چهاربرابر قیمت اجاره میدهید و هیچ دلیلی برای آن قابل قبول نیست!
برای ما فقط همین نمایشگاه بینالمللی مانده بود!
ناظمزاده توضیح میدهد که با مسئولانی که مربوط به این حوزه هستند، صحبت و نامهنگاری کرده.
او با طرح این پرسش که الان تبلیغات تولیدکننده ما چه چیزی هستند، توضیح میدهد که «روی روزنامه که دیگر نمیشود برای تبلیغات تولیدکنندهها حساب کرد و از بین رفته؛ مورد بعدی فضای مجازی است که آنقدر در آن کلاهبرداری شده که خیلیها نمیبینند، میماند رادیو و تلویزوین و صدا و سیما هم که میلیاردی پول میگیرد و به این ترتیب یک تولیدکننده فقط و فقط در نمایشگاه میتواند محصولات خود را عرضه کند چه برای چند کشور خارجی که میخواهند ببینند و چه برای توزیعکننده و مصرفکننده نهایی.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم بهداشتی و ساختمانی با نام بردن از چند نمایشگاه دیگر در سطح شهر تهران معتقد است که شرایط آنها بهگونهای است که تنها از طریق همین نمایشگاه بینالمللی میتوان شرکت کرد و متاسفانه قیمتی را گفتهاند که اصلا باورکردنی نیست و این درحالی است که فعالین اقتصادی، توقع حمایت دارند خصوصا با این رکود حاکم بر بازار.