محمدرضا آل سارا، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر و تعویض روغن تهران در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق اصناف تهران در مورد توزیع روغن اظهار داشت: عرضه و توزیع روغن موتور در حال حاضر کاهش یافته و با مشکلاتی روبه رو شده است. با کمک انجمن تولیدکنندگان روغن موتور درصدد رفع آن هستیم.
افزایش تولید روغن موتور تقلبی؛ چالش بزرگ صنف
رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر و تعویض روغن تهران افزایش تولید روغن موتور تقلبی را از معضلات این صنف دانست و گفت: تولید روغن موتورهای تقلبی باعث شده هم تعمیرکار و هم مصرف کننده دچار مشکل شوند. استفاده از این روغن های تقلبی باعث خرابی قطعات خودرو شده است. متاسفانه با وجود افزایش نظارت ها، همچنان این کالای تقلبی در بازار به وفور پیدا می شود و مصرف کنندگان را دچار مشکل کرده است.
آل سارا در تشخیص روعن اصل از تقلبی بیان کرد: تنها راه تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی، داشتن برچسب شناسه کالاست.
وی خبر داد: بنابر تصمیمات کارگروه تنظیم بازار، همه کارخانجات تولیدی و واردکنندگان تایر و همچنین نمایندگان توزیع و خرده فروشی مکلف به ثبت اطلاعات، تولید، واردات و فروش انواع لاستیک سبک و سنگین هستند.
عدم تناسب خروجی و ورودی سامانه جامع تجارت باعث رسوب و انباشت کالا و سرمایه اعضا میشود
آل سارا با اشاره به اینکه طرح سامانه جامع تجارت و ثبت کالاها برای جمعآوری کالاهای غیراصل طرح خوبی است، افزود: این طرح بسیار مهم و قابل انجام است، مشروط بر آنکه زمان لازم به آن اختصاص داده شود. یعنی زمانی که کالایی تولید، فروش یا واردکننده، وارد میکند برای ثبت در سامانه جامع تجارت زمان کافی را در اختیار داشته باشند.
وی ادامه داد: بعد از ثبت در این سامانه، کالا در سامانه کالا به فروش میرسد. این ورودی و خروجی با هم همخوانی ندارند به این معنی که نسبت ورودی به طور مرتب از طرف تولیدکننده و واردکننده در سامانه ثبت میشود اما خروجی آن متناسب با ورودی نیست. این اتفاق باعث رسوب و انباشت کالا و سرمایه اعضا میشود.
برای تعادل بازار باید برخی سایزهای لاستیک وارد شود
وی همچنین با اشاره به اینکه تولید لاستیک خودروهای سواری در کشورمناسب است افزود: با این وجود باید برای تعادل بازار برخی سایزهای لاستیک وارد شود تا هم بازار و هم قیمت به تعادل برسد.
رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر و تعویض روغن تهران خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت لاستیک و روغن موتور است، محدودیت های غیراصولی در عرضه کالا می تواند فرصتی برای سودجویان باشد.
آل سارا با تاکید بر اینکه ما نباید خودتحریمی کنیم و باید کالا را در بازار و در اختیار خریداران قرار بدهیم، توضیح داد: همین اتفاق در مورد روغن موتور هم باید در نظر گرفته شود و طبق زمانی که به توافق برسیم همانند لاستیک از سامانه خارج و در اختیار صاحبان کالا قرار بگیرد.
فروش لاستیکهای مورد نیاز مردم در اختیار واحدهای صنفی قرار بگیرد
وی تصریح کرد: اگر فروش لاستیکهای مورد نیاز مردم در اختیار واحدهای صنفی قرار بگیرد در این صورت با نرخ مصوب، لاستیک به وفور و با قیمت مناسب به مشتریان عرضه خواهد شد.
رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر، تعویض روغن و پنچر گیران تهران بیان کرد: اگر سازمان حمایت بتواند مطابق خواسته تولیدکنندگان تایر قیمت ها را افزایش دهد و لاستیک با قیمت واقعی خود به خریداران عرضه شود و همچنین اگر لاستیک ها نیز از طریق تمامی نمایندگان عرضه شود در مدت زمان کوتاهی شاهد اثرات مثبت آن خواهیم بود.
آل سارا اظهار کرد: هنگامی که تولیدکنندگان توزیع محدود دارند این پیام مخابره می شود که لاستیک و تایر در بازار دچار کمبود است از این رو قیمت ها غیر واقعی می شود.
وی در پایان با اشاره به نقش اتاق اصناف گفت: قطعا در شرایط فعلی اتاق اصناف می تواند در راستای اهداف عدالت اجتماعی با همکاری اتحادیه های زیر مجموعه نقش تاثیرگذاری در بهبود شرایط داشته باشد.