احمد حسینی، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران، گفت: ماده ۴ قانون حمایت از مصرف کننده علاوه بر تامین قطعات یدکی، آموزش نیروهای متخصص و احداث تعمیرگاههای تخصصی را جزء تکالیف تولیدکنندگان و وارد کنندگان خودرو منظور کرده است..
احمد حسینی درباره امکان تامین قطعات یدکی خودروهای وارداتی با توجه به برنامه ریزی وزارت صمت مبنی بر افزایش عرضه خودروهای وارداتی به بازار عنوان کرد: بر اساس ماده ۴ قانون حمایت از مصرف کننده بخشی از تامین قطعات به عهده بازرگانان و تولید کنندگان است که متاسفانه امروز شاهد هستیم برخی شرکتهای مونتاژکار به تعهدات خود در رابطه با تامین قطعات خودروهای مونتاژی پایبند نبوده و به تکلیف قانونی خود عمل نکرده اند.
او با اشاره به اینکه قطعاتی که نیاز بازار است و صرفه اقتصادی برای تولیدکننده و واردکننده دارد توسط بازار افتر مارکت تامین میشود، بیان کرد: اگر قطعات خودرو را به سه دسته پر مصرف مانند لنت ترمز و روغن فیلتر، قطعات با مصرف متوسط مانند کلاچ و قطعات کم مصرف تقسیم کنیم، قطعات پرمصرف و با مصرف متوسط متناسب با نیاز بازار و به سرعت از سوی فعالان بخش خصوصی تامین شده، اما تامین قطعات کم مصرف، چون صرفه اقتصادی تولید نداشته و واردات آن به روز اتفاق میافتد چالشی را برای مصرف کنندگان ایجاد خواهد کرد.
رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران افزود: از این رو ماده ۴ قانون حمایت از مصرف کننده علاوه بر تامین قطعات یدکی، آموزش نیروهای متخصص در حوزه فنی و احداث تعمیرگاههای تخصصی را جزء تکالیف تولیدکنندگان و وارد کنندگان خودرو منظور کرده است.
حسینی تصریح کرد: به رغم اینکه به کرات بر ضرورت استفاده از ظرفیت کارشناسان صنفی به منظور تامین هر چه بهتر قطعات در بازار تاکید کرده ایم، اما متاسفانه گوش شنوایی وجود نداشته و تا امروز از کارشناسان حاذق حوزه قطعات یدکی به درستی استفاده نشده است.
رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران در پایان تاکید کرد: هر قدر از ظرفیت بخش خصوصی و کارشناسان خبره صنفی در حوزههای تخصصی استفاده کنیم قطعاً شاهد نتایج ثمربخش آن در سطح بازار خواهیم بود.