• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
کل اخبار 1166اخبار امروز : 0

اطلاعیه ها

15
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چینی و بلور تهران:

برای اولین‌بار در کشور؛ تولید سیم‌جوش‌های توپودری ضدسایش، دانه‌بندی و فرآوری سیلیس/ ما عقب‌نشینی نکردیم

  • کد خبر : 2178
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
برای اولین‌بار در کشور؛ تولید سیم‌جوش‌های توپودری ضدسایش، دانه‌بندی و فرآوری سیلیس/ ما عقب‌نشینی نکردیم
غلامرضا صفرنژاد، از افزایش چند برابری عمر قطعه، کاهش هزینه استهلاک آن و بالابردن زمان بازتوانی ماشین آلات و قطعه‌ها خبر می‌دهد

پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف تهران. رئیس اتحادیه صنف چینی و بلور تهران که در جشنواره بین‌المللی نوآوری و فناوری ربع رشیدی موفق به کسب جایزه «صنف فناورمحور» شد، به تشریح چگونگی ورود خود به عرصه تولیدات دانش‌‌بنیان پرداخت. غلامرضا صفرنژاد، که شخصا به واسطه دوستانی که در حوزه دانشگاهی داشته و علاقه شخصی‌اش به حمایت از جوانان مستعد کشور، به این حوزه ورود کرده، می‌گوید که صنف او عقب‌نشینی نکرده و ثابت کرده‌اند که جوانان این کشور در عرصه تولیدات دانش‌بنیان این توانایی را دارند که بسیاری از قله‌های دست نیافتنی را فتح کنند.

رئیس اتحادیه صنف چینی و بلور تهران، رویکرد خود به فعالیت‌های دانش‌بنیان را از سال ۱۳۸۷ با ایجاد واحد پلیمری در صنعت شیشه خودرو و تولید طلق‌های PVB برای شیشه‌ جلوی خودروها آغاز کرده، توضیح می‌دهد که «این طلق که در بین شیشه قرار می‌گیرد از شکست نور و خرد شدن و ریختن آن جلوگیری می‌کند.» صفرنژاد می‌گوید: تا آن زمان این تولیدات در اختیار کشورهای اروپایی بود، عزیزان ما در پژوهشگاه پلیمر دانشگاه شریف آن را مهندسی معکوس کردند تا در نهایت به جایی رسیدند که تولید آن صرفه اقتصادی یافت و باید روی آن سرمایه‌گذاری می‌شد.

دانه بندی و فرآوری سیلیس برای اولین بار در کشور

رئیس اتحادیه صنف چینی و بلور تهران همچنین به این نکته اشاره می‌کند که «برای اولین بار در کشور دانه بندی و فرآوری سیلیس را انجام دادیم. سیلیس مواد اولیه تولید بلور است که این ماده معدنی در کشور ما به وفور یافت می‌شود. بر این اساس از سال ۱۳۹۶ با همکاری یک مهندس جوان به این حوزه ورود کردیم که این همکاری امروز به مدار تولید رسیده است و توانستیم سیلیس‌هایی با میزان آهن آزاد بسیار پایین را تولید ‌کنیم که برای اولین بار در ایران تجربه می‌شود.»

تولید سیم جوش‌های توپودری ضد سایش در ایران

صفرنژاد درباره تجربه اخیر خود در حوزه تولیدات دانش‌بنیان هم این‌طور می‌گوید که «ما برای اولین بار در صنعت متالوژی سرمایه‌گذاری کردیم و سیم جوش‌های توپودری ضد سایش را در ایران تولید کردیم. اتفاقی که حدود ۶ سال تحقیقات دانشگاهی و مراحل دیگر تولید را پشت سر گذاشت تا به عنوان یک برگ برنده از صنایع متالوژی ایران مطرح شود.»

او در توضیح بیشتر، ادامه می‌دهد که «ما در این حوزه سیم جوش‌هایی را طراحی می‌کنیم که برای کارخانه‌های سیمان، معادن، ماشین‌های راه‌سازی، کارخانه‌های ذوب و ریخته‌گری فلزات مورد استفاده قرار گیرد و به طورکلی هرجایی که دو قطعه فلزی با هم درگیر می‌شوند، ما با جلوگیری از سایش آنها، باعث افزایش چند برابری عمر قطعه، کاهش هزینه استهلاک آن و بالابردن زمان بازتوانی ماشین آلات و قطعه‌ها می‌شویم.»

رئیس اتحادیه صنف چینی و بلور تهران به صنف خود می‌بالد که برای این تولید به عنوان عضو کوچکی از خانواده بزرگ اصناف در جشنواره «ربع رشیدی» در حوزه کارآفرینی ملی و سرمایه‌گذاری برگزیده شده و این جایزه ملی را دریافت کرده است.

او می‌گوید که ذات و شاکله شخصیتی‌اش صنفی است، ولی در کنار فعالیت‌هایی که در صنف چینی و بلور داشته‌، با کمک اعتماد دوستان در این حیطه‌ها نیز وارد شده.

چالش شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا با شرکت‌های دارای روابط خاص

صفرنژاد به چالش توزیع در تولیدات دانش‌بنیان صنفی هم اشاره کرده و می‌گوید : سازمان‌های علمی مانند معاونت علمی ریاست جمهوری، سازمان پژوهشگاه علمی و صنعتی ایران و صندوق شکوفایی همراهان خوبی برای شرکت‌های دانش‌بنیان هستند، ولی وقتی محصول نهایی باید در بازار توزیع قرار بگیرد، اغلب شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا جایی در میان شرکت‌های بزرگ با آن روابط خاص پیدا نمی‌کنند.

او تاکید می‌کند که «اگر حمایت‌هایی از جانب وزارت صمت و شرکت‌های بزرگ صنعتی انجام شود، ظرفیت‌های تولید ما بقدری است که جوابگوی بازار مصرف باشد. در هرحال ما عقب‌نشینی نکردیم و ثابت کردیم که جوانان این کشور در عرصه تولیدات دانش‌بنیان این توانایی را دارند که بسیاری از قله‌های دست نیافتنی را فتح کنند.»

 

لینک کوتاه : https://otaghasnaftehran.ir/?p=2178

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.