سهیل میرمهدی، رئیس اتحادیه مسافربری استان تهران در بیان چالشهای صنف مسافربری توضیح داد: نوسانات نرخ ارز، تورم، فقدان لوازم یدکی به سبب تحریمها، بدحسابی و خلف وعده کارفرمایان، فشار اداره مالیات و بیمه تأمین اجتماعی (که پا روی گلوی صنف گذاشته است)، کمبود خودرو، عدم واردات اتوبوس، مینی بوس و ون از چالشهای این صنف است.
وی افزود: ما متولی حمل و نقل عمومی هستیم و حدود ۱۴ سال است که تولید ناوگان حمل و نقل عمومی حدود یک درصد و واردات آن بهصورت تکی بوده است.
میرمهدی ادامه داد: تا وقتی که وضعیت تحریم به این صورت باشد و قطعات یدکی اصل وارد نشود و بهجای آن قطعات چینی که به سرعت خراب میشوند، وارد شود، اوضاع درست نخواهد شد و چشممان به مجلس و دولت برای واردات خودرو است.
رئیس اتحادیه مسافربری استان تهران گفت: مشکل صنعت ما بهگونهای است که خودمان نمیتوانیم اقدامی برای رفع مشکلات کنیم و نگاهمان به مسئولان بالاسری است. مصوبه واردات خودرو چند ماهی است که از سوی مجلس آمده، اما دولت باید اقدام کند. ضمن آنکه با وزارت کشور، وزارت راه و … نیز نامهنگاری کردیم و در حال حاضر هم قانون ورود خودروهای حداقل کار کرده در مجلس آمده، اما دولت چند ماهی است که اجرای آن را عقب میاندازد. البته بهطور کلی قولهایی داده شده است مبنی بر اینکه کارها را انجام خواهند داد.
وی در خصوص مشکلات و معضلات ادامه دار این صنف تصریح کرد: صنف ما مانند تمام اصناف دیگر گرفتار تورم موجود در کشور شده است. همانطور که اشاره شد، گرانی و تورم، نوسانات نرخ ارز و بدعهدی کارفرمایان در پرداخت بدهیهای خود بسیار سخت شده است.
رئیس اتحادیه مسافربری استان تهران در پایان تصریح کرد: با توجه به اینکه قراردادهای ما برای یک دوره یک ساله منعقد میشود، این بی ثباتی قیمتها و گرانی به ضرر فعالان این صنف است، چراکه نمیتوانند طی مدت قرارداد قیمت را افزایش دهند.
ر