رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع، لباسشویی و قطعات یدکی تهران در گفت و گویی ضمن تشریح شرایط تعمیرات برخی از لوازم خانگی به مردم هشدار داده  که باید مراقب تعمیرکاران غیر‌مجاز باشند. محمد‌سعید عنصری ابتدا با توضیح شرایط فعالیت این اتحادیه گفت: حدود ۶۰ سال پیش این اتحادیه تاسیس شده و وظیفه آن نظارت بر بازار تعمیرکاران برخی از لوازم خانگی شامل لباسشویی، لوازم برودتی مانند کولرهای گازی و آبی، پنکه، یخچال، ظرفشویی و… است. این اتحادیه زیر نظر اتاق اصناف فعالیت می‌کند و سعی می‌شود با کنترل تعمیرکاران مجاز، تخلفات در این حوزه را به حداقل برساند.

معضل تعمیرکاران غیر‌مجاز

وی با گلایه از عدم‌برخورد قانونی مناسب با تعمیرکاران غیر‌مجاز لوازم خانگی گفت: در حال حاضر این اتحادیه ۱۵۰۰ نفر تعمیرکار مجاز در استان تهران دارد ولی متاسفانه ۸‌هزار نفر نیز بدون مجوز در حال فعالیت هستند که این تعداد مورد تایید نبوده و به دلیل اینکه نظارتی بر این تعداد بدون مجوز وجود ندارد، حضور آنها در منازل مردم برای تعمیرات مشکلات و مخاطراتی را ایجاد می‌کند. روزانه حدود ۱۰ تا ۲۰ شکایت از تعمیرکاران وجود دارد که بخش زیادی از آنها مربوط به تعمیرکارانی است که یا در فضای مجازی اقدام به معرفی خود می‌کنند یا جزو تعمیرکاران محلی هستند. این بخش از تعمیرکاران هیچ‌گونه ضمانتی پس از تعمیرات به مردم نمی‌دهند و قیمت‌های آنها نیز مانند تعمیرکاران مجاز مصوب نیست.

عنصری در همین خصوص ادامه داد: متاسفانه تا به حال تلاش‌های ما برای مقابله با این تعمیرکاران غیر‌مجاز بی‌نتیجه بوده و بخش یا ارگانی هم در این خصوص برخورد جدی با آنها نداشته است. این درحالی است که صلاحیت فنی تعمیرکاران مجاز را اتحادیه و صلاحیت اخلاقی آنها را نیز اماکن تایید می‌کند. شرایط ایجاد‌شده توسط تعمیرکاران غیرمجاز، اعضای این اتحادیه را بسیار خسته و ناامید کرده و امیدواریم مسئولان مربوطه در خصوص ساماندهی این بخش از تعمیرکاران اقدام موثری انجام دهند. مرجع رسیدگی‌کننده به این معضل پلیس فتا و بازرسی اتاق‌های اصناف هستند که تا به امروز همکاری مناسبی در این خصوص نداشته‌اند.

تعیین تعرفه خدمات تعمیر

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع، لباسشویی و قطعات یدکی تهران با توضیح این موضوع که هزینه تعمیرات لوازم خانگی به عوامل مختلفی وابسته است و نمی‌توان به صورت قطعی یک هزینه دقیق برای آن تعیین کرد گفت‌: نرخ‌نامه تعمیرات لوازم خانگی در سال ۱۴۰۳ شامل انواع مختلف این لوازم اعمال می‌شود. این نرخ‌نامه معمولا توسط اتحادیه‌های مربوطه تهیه شده و به عنوان یک مرجع قابل اعتماد برای تحقق اهداف تعمیر و نگهداری لوازم خانگی به کار می‌رود. هدف اصلی از تدوین این نرخ‌نامه، تضمین کیفیت و قیمت مناسب برای مصرف‌کنندگان و همچنین تعیین معیارهایی برای شرکت‌های تعمیرکننده لوازم خانگی است.

وی با ارائه توضیح بیشتر عنوان کرد: اتحادیه نسبت به نرخ تورم، هر سال تعرفه دستمزد تعمیرات لوازم خانگی را تغییر می‌دهد. این عدد بین ۲۰ تا ۴۰‌درصد است که امسال تعرفه تعمیرکاران مجاز نسبت به سال قبل حدود ۳۰‌درصد افزایش داشته که با توجه به نرخ رسمی تورم، عدد قابل قبولی است. از سوی دیگر باید توجه داشته باشید که تغییرات نرخ ارز نیز روی هزینه تعمیرات لوازم خانگی تاثیرگذار است.

افزایش تعمیر نسبت به خرید لوازم خانگی

عنصری در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود به موضوع مهمی پرداخت و تاکید کرد به دلایل مختلف در حال حاضر تعمیرات لوازم خانگی نسبت به خرید این کالا افزایش بسیار زیادی داشته است. وی گفت: به دلیل کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده و همچنین تورم بالا، قیمت لوازم خانگی در سال‌های اخیر رشد فزاینده‌ای داشته است. به همین دلیل بازار خرید این کالا در رکود قرار دارد. تنها کسانی که مجبور هستند و برای خرید جهیزیه یا جایگزین کردن برخی لوازم خانگی ضروری مانند یخچال، تلویزیون و…، اقدام به خرید لوازم خانگی می‌شود. به همین دلیل تعمیرات این لوازم در سال‌های اخیر مدنظر بسیاری از خانواده‌ها بوده و تعمیر لوازم خانگی از خرید آن سبقت گرفته است. طبق بررسی‌های انجام‌شده در این اتحادیه، نرخ تعمیرات در ۶ ماه پایانی سال گذشته، نسبت به مدت مشابه در سال ماقبل آن با رشد سه برابری مواجه شده است.

کمبود قطعات داریم

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع، لباسشویی و قطعات یدکی تهران به موردی اشاره  کرد که می‌تواند در بخش تعمیرات به یک بحران تبدیل شود و تاکید کرد: یکی از مشکلات بزرگ تعمیرکاران لوازم خانگی کمبود قطعات در کشور است. به همین دلیل گاهی تعمیر برخی از لوازم خانگی که نیاز به جایگزینی قطعات دارند مشمول زمان زیادی خواهد شد. به عنوان مثال دسترسی به بوردهای الکترونیکی و گاز مورد استفاده در یخچال‌ها در سال‌های اخیر برای تعمیرکاران بسیار سخت بوده است. متاسفانه مدتی پیش ورود قطعات لوازم خانگی به کشور بسیار محدود شده است. از سوی دیگر شرکت‌های تولیدی سازنده قطعات در کشور نیز با مشکلاتی مواجه هستند که قادر به تولید همه قطعات نیستند به همین دلیل با نوعی بحران در تامین قطعات موردنیاز لوازم خانگی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید که قطعات محدود فعلی که در دسترس تعمیرکاران قرار دارد مربوط به قبل است که همان میزان کم نیز در حال اتمام است و بنابراین اگر به این موضوع توجه نشود در شش ماه آینده تعمیرات لوازم خانگی به دلیل کمبود قطعات بسیار دشوار خواهد شد. بنابراین نیاز است که وزارت صمت در این خصوص تلاش بیشتری داشته و نظر مشورتی اتاق‌های بازرگانی و اصناف، اتحادیه‌ها، انجمن‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی را گرفته تا بتوانیم از این بحران عبور کنیم.

قطعات تقلبی؟

مدتی پیش گزارش‌‌‌هایی از وجود گسترده قطعات تقلبی انواع لوازم‌‌‌خانگی به‌‌‌ویژه یخچال منتشر شد که بعضا هم از سوی برخی فعالان بخش لوازم خانگی تایید شد. قطعاتی که با وجود کیفیت بسیار پایین با قیمت بسیار بالا عرضه می‌‌‌شوند. یکی از این اقلام کمپرسور یخچال است که با رشد قیمت بسیار بالا روبه‌‌‌رو بوده و برخی از تعمیرکاران اقدام به استفاده از قطعات تقلبی می‌کنند.

محمد‌سعید عنصری در این خصوص با ارائه راهکارهای قانونی توضیح داد: اگر شخصی به مراکز مجاز تعمیرات لوازم خانگی مراجعه کند و از هر موضوعی شکایت داشته باشد، این مورد پیگیری و در صورت نیاز این شکایت به تعزیرات ارجاع خواهد شد. در این مسیر اگر تخلف تعمیرکار مجاز اثبات شود، از جریمه مالی تا پلمب تعمیرگاه برای شخص خاطی در نظر گرفته می‌شود. این درحالی است که اگر تعمیرکار از سایت‌های اینترنتی انتخاب‌شده یا از تعمیرکاران غیر‌مجاز محلی باشد به سختی می‌توان مسیر قانونی احقاق حق را برای آنها متصور شد. بنابراین برای تعمیرات لوازم خانگی حتما باید به مراکز مجاز مراجعه شود.

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع، لباسشویی و قطعات یدکی تهران در پایان با تاکید بر اینکه در حال حاضر به دلیل شرایط فصلی، تقاضا برای تعمیر لوازم برودتی مانند کولرهای گازی و آبی و یخچال نسبت به سایر لوازم بیشتر است بار دیگر در خصوص لزوم تعمیرات لوازم خانگی توسط تعمیرکاران مجاز گفت: ارائه‌دهندگان خدمات تعمیر و سرویس لوازم خانگی غیر‌مجاز رشد قارچ‌گونه‌ای داشته‌اند. در این گونه موارد و نیاز به تعمیرات یا سرویس‌‌‌های دوره‌‌‌ای، افراد باید مراکز خدمات پس از فروش رسمی را از سایت‌‌‌ها و شرکت‌های معتبری که وزارت صمت یا سازمان حمایت مشخص کرده جست‌‌‌وجو کرده و به آنها مراجعه کنند.