• امروز : پنجشنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : Thursday - 15 May - 2025
کل اخبار 1846اخبار امروز : 0
3
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی تهران:

در پرداخت مالیات؛ مدرن در حمایت عقب‌افتاده‌ایم

  • کد خبر : 8821
  • ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۵:۰۵
در پرداخت مالیات؛ مدرن در حمایت عقب‌افتاده‌ایم
اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی تهران گفت: «در زمان پرداخت مالیات، ما را با سامانه‌های مدرن مواجه می‌کنند، اما وقتی صحبت از حمایت می‌شود، سیستم‌ها عقب‌مانده عمل می‌کنند.»

در پی انتقادهای گسترده نسبت به نحوه تبلیغات برخی فروشگاه‌های بزرگ لوازم خانگی، مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و فعالان صنفی نظرات متفاوتی را مطرح کردند. صدا و سیما در واکنش به این انتقادات با دعوت از اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی تهران و مدنی رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند فضایی را برای بررسی بیشتر و بیان انتقادات از تریبون رسانه ملی ایجاد کرد. در این برنامه محمدصادق مفتح، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت هم حضور پیدا کرد.

رقابت نابرابر، نه حضور فروشگاه‌های بزرگ

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی تهران تأکید کرد: «اعتراض ما به اصل وجود فروشگاه‌های بزرگ نیست، بلکه به حمایت‌های بی‌رویه‌ای است که از سوی بانک‌ها و رسانه‌ها از آن‌ها صورت می‌گیرد. کسبه سنتی بدون حمایت‌های مالی، در سال‌های گذشته نقش مهمی در اشتغالزایی و تولید ایفاء کرده‌اند.»

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی تهران با طرح این سوال که منابع مالی تبلیغات گسترده این فروشگاه‌ها از کجا تأمین می‌شود، افزود: «اگر این تبلیغات نباشد، آیا باز هم این فروشگاه‌ها می‌توانند در همین سطح کالا بفروشند؟»

 تبلیغات فروشگاه‌های بزرگ، کالاهای سایر فروشگاه‌ها را بی‌کیفیت جلوه می‌دهد

 سید طه‌حسین مدنی، رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند، با اشاره به مفاد آیین‌نامه تبلیغات گفت: «بر اساس قانون، تبلیغات نباید موجب تحقیر یا بی‌اعتبار کردن کالاهای دیگر شود و همچنین استفاده از ادعاهای غیرقابل اثبات و مطالب گمراه‌کننده ممنوع است. اما در تبلیغات فروشگاه‌های بزرگ، شاهد ارائه تصاویری هستیم که کالاهای سایر فروشگاه‌ها را بی‌کیفیت جلوه می‌دهد.»

وی افزود: «در این تبلیغات، دوگانه‌ای از کالای اصل و تقلبی ساخته شده که ذهن مخاطب را نسبت به سایر فروشندگان مخدوش می‌کند، در حالی که تعیین جایزه در قبال خرید نیز از دیگر موارد تخلف این فروشگاه‌هاست که به وضوح در رسانه‌ها و تبلیغات شهری قابل مشاهده است.»

 فروشگاه‌های بزرگ، ابزاری برای بهبود زنجیره تأمین

قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: «ایجاد شبکه‌های توزیع گسترده، می‌تواند ضمن کاهش قیمت برای مصرف‌کننده، بازار مطمئنی برای تولیدکننده ایجاد کند.»

محمدصادق مفتح تصریح کرد: «مشکل اینجاست که بسیاری از اصناف سنتی به دلیل ساختار قدیمی، توان رقابت با چنین فروشگاه‌هایی را ندارند. در این شرایط نمی‌توان ابزارهای موثر در بازار را کنار گذاشت.»

پرونده‌های قضایی نشان‌دهنده چیست؟

مدنی در ادامه، با اشاره به ثبت حدود ۱۷ هزار پرونده قضایی علیه یکی از این فروشگاه‌ها تنها در یک شهر، عملکرد وزارت صمت در این زمینه را منفعل دانست. او گفت: «این حجم شکایت باید زنگ خطر جدی برای مسئولان باشد. فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور موضوع جدیدی نیستند، اما نحوه عملکرد برخی از آنها جای بررسی دارد.»

وی همچنین با اشاره به مدل کسب‌وکار برخی از این فروشگاه‌ها که به صورت مارکت‌پلیس فعالیت می‌کنند، گفت: «در این مدل، فروشگاه‌ها صرفاً فضا و بستر فروش را فراهم می‌کنند و مسئولیتی در قبال قیمت‌گذاری و کیفیت کالاها ندارند.»

 در پرداخت مالیات مدرن، در حمایت عقب‌افتاده‌ایم

در پایان، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی تهران با لحنی انتقادی گفت: «در زمان پرداخت مالیات، ما را با سامانه‌های مدرن مواجه می‌کنند، اما وقتی صحبت از حمایت می‌شود، سیستم‌ها عقب‌مانده عمل می‌کنند.»

لینک کوتاه : https://otaghasnaftehran.ir/?p=8821

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.