• امروز : شنبه, ۱۷ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 7 December - 2024
کل اخبار 1458اخبار امروز : 0

اطلاعیه ها

جولانِ ۱۸هزار بدون مجوزِ مجازی و تورم کمرشکن برای واحدهایِ صنفی مجاز و قانونی چشم انداز روشنی برای بازارِ شب یلدا نداریم/ در سخت ترین شرایط و گران ترین قیمت ها کنار مردم می مانیم جلوی خروج غیر قانونی سیب زمینی از کشور را بگیرید/ جهاد کشاورزی دوراندیشی نکرد و مقطعی تصمیم گرفت/ احتمال حادشدن شرایط سیب زمینی وجود دارد وارداتِ گسترده گل و اشباع بازار در شب یلدا، روز مادر و روز پدر فصل جدیدی از همکاری میان دو اتاق؛ تهران و ایران تاریخِ کهن و دفاع مقدسِ صنفی که کارش سرتاسر عبادت است/ مسئولان، خود را لای کاغذبازی ها و بوروکراسی اداری، پنهان نکنند/ واردات ما نباشد، کشاورزی و صنعت می خوابد و میلیون ها کارگر بیکار می شوند دولت و خانه ملت، ظرفیت های این هنر ۷ هزار ساله را ببینند/ حضور علمی و جذب دانشجو توسط اتحادیه طلا و جواهر تهران در نمایشگاه شیراز مسئول پیگیری دبیرخانه مشترک شورای روسای اتاق های اصناف استان تهران، منصوب شد رویایِ کله پاچه بر سفره های ایرانی/ برای اینکه این غذای ملی به خاطره ها نپیوندد مسئولان به وعده هایشان عمل کرده واردات کله پاچه را آزاد کنند بازار خودرو خوابیده/ تصمیم قطعی گرفته نمی شود و همه چیز در حد حرف و بازی باقی مانده تکریمِ جایگاه آنان که عمری کام مردم شهر را شیرین کرده اند آجر کردن نان کتابفروش های شهر با آزادی عمل بساط گسترها جلوی صادرات بی رویه سیب زمینی را بگیرید/ پیش بینی کاهش قیمت گوجه فرنگی تا زیر ۲۰ هزار تومان/ افزایش تولید سیب و پرتقال با ۱۰ متر جا چندین جواز می گیرند تا در انتخابات شرکت کنند/ ما منافع صنف را بر خود ارحج می دانیم فعالیت دلالان در بازار موتورسیکلت، قیمت ها را افزایش داده/ بیشترین تراکم واحدهای صنفی در خیابان های هلال احمر و ۱۷ شهریور است طلا و سکه کمی گران شد/ رکود در بازار طلا تعمیر هر نوع موتوری قیمت خاص خود را دارد/ با این روش موتورسیکلت همیشه سالم می‌ماند ما مخالف ارزآوری نیستیم/ صادرات بدون‎ برنامه‌ریزی موجب نابه‌سامانی بازار داخل می‌شود چالش بازار لوازم یدکی و مالکان با تامین قطعات خودروهای چینی/ وارداتی ها فاقد قطعات هستند تشکیل کارگروه مشترک وزارتخانه‌های فرهنگ و صمت راه‌حل مسئله برق چاپخانه‌هاست

22
اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران:

تخریب بازار و کسبه با بنگاهداری بانک ها/ وقتی فروشنده قاچاقچی می‌شود!

  • کد خبر : 1124
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۲۷
تخریب بازار و کسبه با بنگاهداری بانک ها/ وقتی فروشنده قاچاقچی می‌شود!
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران با انتقاد شدید از شیوه فعالیت ضد تجاری فروشگاه‌های زنجیره‌ای لوازم خانگی و همچنین حضور برخی بانک‌ها در بازار به بی‌عدالتی‌های موجود در این خصوص پرداخت.

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران با اشاره به رکود عمیقی که در بازار لوازم خانگی وجود دارد گفت: موضوع رکود فقط مختص بازار لوازم خانگی نیست؛ ولی صنف ما امروزه یک معضل بسیار بزرگ دارد که مربوط به نوع فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بنگاهداری بانگ هاست.

وی افزود: در همین خصوص دخالت بانک‌ها در فروش لوازم خانگی از طریق همین فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حال حاضر تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین مشکلات شبکه توزیع یا بازار لوازم خانگی در کشور شده که تضعیف سابقه ۶۰ ساله بازار را نشانه گرفته است. باعث تاسف است که بانک‌ها به جای سرمایه‌گذاری در تولید کالا به سمت فروش کالا رفته‌اند !

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در همین خصوص ادامه داد: در حالی که مقام معظم رهبری تاکید کردند که بانک‌ها نباید بنگاهداری کنند؛ اما متاسفانه شاهد این کار توسط بانک‌ها در حوزه لوازم خانگی هستیم. چرا بانک باید کالای لوازم خانگی را از تولیدکننده خریداری کرده و بعد در چند فروشگاه زنجیره‌ای که همه ما تبلیغات زیاد آنها را در رسانه‌ها و به‌خصوص تلویزیون به دفعات مشاهده می‌کنیم، به فروش برساند؟ این درحالی است که شعار این فروشگاه‌های زنجیره‌ای فروش اقساطی بدون ضامن و… است؛ اما عملا کالای لوازم خانگی را با ۳۵‌درصد سود به مردم می‌فروشند! این درحالی است که کاسب‌های بازار تا سال ۹۶ کالا را با اقساط ۶ تا ۱۲ ماهه و با کمترین سود ممکن به مصرف‌کننده واگذار می‌کردند.

انتقاد از تخریب بازار

پازوکی نسبت به تامین معیشت افراد صنف خود ابراز نگرانی کرد و گفت: امروزه این فروشگاه‌های زنجیره‌ای فروش کالای لوازم خانگی با تبلیغات دروغین ادعا می‌کنند که در حال اشتغال‌زایی هستند و اعداد بزرگی را برای این موضوع مطرح می‌کنند. این درحالی است که فقط در شهر تهران بالغ بر ۲۵۰۰ واحد کسب و فروش کالای لوازم خانگی با مجوز مشغول فعالیت هستند. این تعداد را اگر با خانواده‌های آنها و سایر کسانی که در این بازار فعالیت می‌کنند جمع بزنیم، بالغ بر ۱۵‌هزار نفر را شامل می‌شوند. به این ترتیب و با شکل فعالیت‌های ضد تجاری فروشگاه‌های زنجیره‌ای لوازم خانگی، این تعداد نفر که معیشت خود را از طریق بازار لوازم خانگی تامین می‌کنند، با مشکلات بزرگی روبه‌رو شده‌اند.

وی تاکید کرد: بنابراین از یک سو رکود بازار و گرانی کالا را داریم که هر دو قدرت خرید را از مردم گرفته و از سوی دیگر برخی بانک‌ها با فروش کالای لوازم خانگی از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای و با استفاده از سرمایه‌های خود مردم، اقدام به تخریب بازار می‌کنند.

پازوکی با بیان اینکه بانک‌ها یکی از عوامل ایجاد رکود در بازارها هستند افزود: متاسفانه در نظام امور مالیاتی نیز افزایش قیمت‌ها را به کسبه ربط می‌دهند. آنها تحقیق و جست‌وجو نمی‌کنند که تولیدکننده با چه سختی و مشقتی مواد اولیه خود را تامین کرده و افزایش نرخ ارز و سایر عوامل باعث افزایش قیمت‌ها شده است.

درج قیمت‌های کاذب روی کالا در فروشگاه های زنجیره ای

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران تاکید کرد: اتفاق دیگری که در سطح فروشگاه‌های‌زنجیره‌ای فروش لوازم خانگی انجام می‌شود این است که آنها با همکاری برخی شرکت‌ها، قیمت‌های کاذب روی کالا درج می‌کنند. به این ترتیب خریدار را گمراه می‌کنند. در این فروشگاه‌ها با این شرایط ضد تجارت، کالا را در اقساط بلندمدت به فروش می‌رسانند و فروشندگان همین کالا در سطح بازار باید درگیر رکود شده و در نتیجه عدم‌فروش کالای خود قادر به ادامه فعالیت نباشند.

وی تاکید کرد: درخواست کردیم که این فروشگاه‌ها ساماندهی شده و از فروش کالا توسط بانک‌ها جلوگیری شود. امیدوار هستیم قانون‌گذار به این موضوع که برای سیستم و شبکه توزیع لوازم خانگی بسیار بااهمیت است، رسیدگی کند.

وقتی فروشنده قاچاقچی می‌شود

پازوکی با انتقاد از فشارهایی که روی این صنف وجود دارد به موضوع قاچاق پرداخت و گفت: متاسفانه در طول چند سال گذشته، خروج کسبه و تعطیلی مغازه‌ها در این صنف حداقل ۳۰‌درصد افزایش داشته است. با توجه به مشکلاتی که این صنف دارد و همچنین افزایش فروشگاه‌های زنجیره‌ای که تجارت عادلانه‌ای ندارند، فروشندگان برای داشتن حداقل فروش، مجبور می‌شوند به سمت فروش کالای قاچاق بروند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ادامه داد: این اتفاق دقیقا فرمول تولید قاچاقچی در صنف فروش لوازم خانگی است. این درحالی است که فروشندگان مجاز صنف لوازم خانگی همیشه ترجیح داده‌اند به فروش کالای تولید داخل اهمیت داده و از فروش کالای قاچاق خودداری کنند. بنابراین همین رفتارهاست که فروشندگان را وادار به قاچاق فروشی می‌کند. عجیب اینکه حتی برخی از تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز خود به صورت انحصاری اقدام به فروش محصولات خود می‌کنند! با این وجود جایگاه فروشندگان سنتی لوازم خانگی کجاست ؟

از شفاف‌سازی مالیات‌ها کاملا استقبال می‌کنیم.

وی در مورد وضعیت مالیات‌ها نیز گفت: ما از شفاف‌سازی مالیات‌ها کاملا استقبال می‌کنیم. مالیات باید بر اساس میزان درآمد باشد. اصناف در این کشور به دنبال فرار مالیاتی نبودند. امسال دولت اعلام کرد ۷۰۰‌هزار فرار مالیاتی در برخی صنوف اتفاق افتاده است. وقتی کسبه پرونده مالیاتی دارند می‌توانند فرار مالیاتی داشته باشند؟ متاسفانه با کسبه برخورد قهری صورت گرفته است.

طریقه فهمیدن اصل بودن لوازم خانگی

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران نسبت به بهبود کیفیت استاندارد خدمات پس از فروش ابراز رضایت کرد و گفت: مردم هر زمان قصد خرید کالا و به‌خصوص لوازم خانگی را دارند به سامانه جامع گارانتی مراجعه کنند. در این سامانه وقتی نام کالا را جست‌وجو کنید، گارانتی معتبر کالا را به شما معرفی کرده و نمونه‌های تقلبی موجود در بازار را نیز معرفی می‌کند. به این ترتیب که عکس کارت‌های تقلبی گارانتی را به خریدار نشان می‌دهد. همچنین شرکت‌های بی‌اعتبار یا تقلبی نیز که گارانتی کالا به آنها منتسب می‌شود را نیز می‌توان مشاهده کرد.

وی در همین خصوص ادامه داد: البته با استفاده از کد شناسه و رهگیری که روی کالاها وجود دارد و با وارد کردن آن از طریق کد دستوری #۷۷*۴* (ستاره ۴ ستاره ۷۷ مربع) و از طریق گوشی‌های موبایل می‌توان اصالت کالا را مشاهده کرد و اینکه مطمئن شوید کالا از مبادی قانونی وارد کشور شده باشد. متحول شدن خدمات پس از فروش قطعا بر روی بهبود وضعیت بازار اثر‌گذار خواهد بود. مردم وقتی نسبت به مناسب بودن خدمات پس از فروش کالا اطمینان حاصل کنند حتما باعث خواهد شد که میل و رغبت بیشتری برای خرید‌های بعدی پیدا کنند و این اتفاق در نهایت به سود تولیدکننده، فروشنده و خریدار خواهد بود. بنابراین اگر کیفیت گارانتی و خدمات پس از فروش بهتر شود، تمایل مردم به سمت خرید کالای داخلی بیشتر خواهد شد.

شکست طرح فروش اینترنتی

پازوکی از ناموفق بودن فروش اینترنتی کالای لوازم خانگی صحبت کرد و ادامه داد: تلاش کردیم یک سایت قانونی فروش اینترنتی کالای لوازم خانگی از سوی اتحادیه راه‌اندازی کنیم اما به موفقیت نرسیدیم.

وی افزود: درآمد اتحادیه محدود است و این کار مستلزم هزینه‌هایی بود که متاسفانه به سرانجام نرسید. در این خصوص دولت نیز هیچ‌گونه حمایتی نداشت. به همین دلیل است که در فضای مجازی فروش غیر‌استاندارد و بعضا نامرغوب کالای لوازم خانگی به تعداد زیاد دیده می‌شود و اگر سایت فروش اینترنتی اتحادیه راه‌اندازی می‌شد بخش زیادی از این نوع کلاهبرداری‌ها تعطیل می‌شد.

مهم‌ترین موانع تولید

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در پایان در مورد برخی از چالش‌های تولید این کالا و همچنین اثرات آزاد‌سازی دلارهای بلوکه شده بر روی بازار گفت: نوسان قیمت ارز، افزایش قیمت مواد اولیه و قیمت‌گذاری دستوری و رکود سه عامل بزرگ کاهش تولید و همچنین کاهش کیفیت کالا و به‌خصوص لوازم خانگی هستند. پازوکی افزود: بعد از اینها مشکلات دیگر مانند رکود بازار، قطعی‌های فصلی برق و گاز، مالیات و بیمه و…، عمده مشکلات را تشکیل می‌دهند.

وی تصریح کرد: بنابراین اگر تولید مستمر و با کیفیت برای حاکمیت اهمیت دارد، طبیعتا برای رفع این موانع باید تلاش‌های بیشتری صورت بگیرد.

پازوکی درباره آزادسازی دلارهای بلوکه شده و تاثیر احتمالی آن بر روی بازار گفت: مناسب است که این دلارها در زیرساخت و توسعه شرکت‌های تولیدی هزینه شود تا سود آن برای همه جامعه باشد. البته به عنوان مثال باید در نظر بگیرید اگر شخصی بیمار شد و به پزشک مراجعه کرد و دارو تزریق کرد فورا بهبود پیدا نمی‌کند چرا که یک دوره درمان باید طی شود.  در خصوص منابع مالی آزاد شده نیز باید زمان بیشتر طی شود تا اثر آن بر روی اقتصاد مشخص شود.

 

 

لینک کوتاه : https://otaghasnaftehran.ir/?p=1124

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.