• امروز : شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : Saturday - 26 April - 2025
کل اخبار 1804اخبار امروز : 6

اطلاعیه ها

بهای غیر عادی گاز همراه با مابه التفاوت؛ استخوان لای زخم تولید بازار خودرو چشم انتظار نتیجه مذاکرات/ با چند عدد ماشینِ وارداتیِ آقای ایکس و یکی دو شرکتِ نور چشمی دردی دوا نمی شود تدبیر اتحادیه صنف اشیاء قدیمی و صنایع دستی تهران برای قدیمی ترین جام قهرمانی کشتی ایران آیا کاهش قیمت ها ادامه دارد؟/ نظرِ رئیس اتحادیه طلا در خصوص زمان مناسب برای خرید نوسانات ارزی بر ذهنِ مشتری ساعت تاثیر منفی بسیاری گذاشته/ سالِ سختِ ۱۴۰۳ به لحاظ حجم کاری و امورات مالی کتاب را به قیمت دیروز می فروشیم، کاغذ را به قیمت امروز می خریم/ آیا شمارش معکوس برای برچیدن بساطِ کتابفروش های انقلاب آغاز شده؟ بیش از یک سال نامه نگاری برای جدا کردن ماشین آلات دوخت صنعتی از خانگی/ فرهنگ سازی با این صنعت با نمایشگاه های تخصصی همگی بیکار نشسته ایم، ببینیم نتایج مذاکرات چه می شود!/ خریدِ فاکتورباز دستپختِ اقتصادیِ سیاست ACTIVE یا NOT ACTIVE مساله این است!/ سهمِ بازار عکاسی و فیلمبرداری از کالای قاچاق؛ ۵۰ درصد ما سوپرمارکت داران، بزرگ شدن فرزندان خود را نمی بینیم/ داغِ زخمِ تیشه فروشگاه های زنجیره ای بر ریشه های شهر تاثیر منفی ۴۵درصدی نوسانات ارزی بر کار خیاطانِ شهر/ خرید و فروش به نتایج مذاکرات موکول شده نوسان شدید قیمت مس، واردات غیرکارشناسیِ استیل و تعطیلی واحدهای تولیدی شرایط بخشودگی جرائم مالیات ارزش افزوده ابلاغ شد قیمت‌ سیب‎زمینی کاهشی شد/ ورود محصولات بهاره به بازار قیمت‌ها ثبات نسبی خوبی پیدا کرده‌اند/ نوسانات کاهشی یا افزایش قابل توجهی پیش‎بینی نمی‎شود آشفتگی بازار شکر کماکان ادامه دارد/ مصوبه جدید اعلام نشده است

20
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران مطرح کرد:

افزایش قیمت لوازم یدکی در صورت تصویب تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا

  • کد خبر : 1337
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲
افزایش قیمت لوازم یدکی در صورت تصویب تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران گفت: اگر دستورالعمل تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا که شامل قطعات خودرو می شود، مصوب شود قطعا در آینده چهار خروجی خواهد داشت: کمبود کالا درسطح عرضه، بالارفتن قیمت ها، افزایش ماشین های شوتی و قانونی کردن راهزنی از سوی افراد سودجو.

سید احمد حسینی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران در نشست خبری ضمن شرح تکالیف و وظایف قانونی اتحادیه های صنفی گفت: مطابق قانون نظام صنفی هر اتحادیه دارای پنج کمیسیون تکلیفی و تخصصی است افتخار ما این است که علاوه بر پنج کمیسیون تکلیفی کمیسیون های دیگرتحت عناوین کمیسیون مدیریت راهبردی و برنامه ریزی، مالیات، شوراها، مراکز تجاری، رفاهی و کمیسیون تلفیق داریم که مرکب از روسای تمام کمیسیون ها جهت هم افزایی تشکیل شده است.

حسینی افزود: وظیفه کمیسیون شکایات در اتحادیه لوازم یدکی خودرویی رسیدگی به شکایات مردمی و مصرف کنندگان است که به طور پیوسته و همه روزه فعال است. کمتر از یک هزارم شکایات تلفنی، مکتوب و حضوری از اتحادیه صورت می گیرد و امیدواریم که با اجرایی شدن طرح اتوماسیون در سامانه نیز ثبت شکایات اجرایی شود.

وی ادامه داد: ۴۰ درصد پرونده های شکایات به خرابی قطعات بعد از نصب، ۳۰ درصد به علت نامناسب بودن آنها قبل از مصرف، ۱۰ درصد به گرانفروشی و ۱۰ درصد به غیر اصلی یا تقلبی بودن کالا و بقیه موارد مربوط می شود.

وجود نظارت در اتحادیه ها سبب شفافیت، منفعت و خدمات بیشتر در کسب و کار می شود

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران با تاکید بر اینکه ۶۰ درصد شکایات از فروش اینترنتی و شبکه خارج از توزیع و عرضه صورت می گیرد که ما هیچ دسترسی به آن نداریم، اظهار کرد: ۶۵۰۰ واحد صنفی مربوطه در تهران وجود دارد که دارای پروانه کسب بوده و نظارت قانونی بر آنها اعمال می شود. کمترین شکایات از همین واحدهای صنفی صاحب مجوز و پروانه صورت می گیرد. تمام مراحل شکایت و رسیدگی آن درکمیسیون های اتحادیه طی می شود. باید در اتحادیه های صنفی نظارت وجود داشته باشد تا سبب شفافیت، منفعت و خدمات بیشتر در کسب و کار شود.

از چالش های مهم اصناف در این حوزه تصدی گری دولتمردان است

وی به مشکلات موجود در صنوف اشاره کرد و گفت: یکی از چالش های موجود در این حوزه تصدی گری دولتمردان است و از همین جا دوباره اعلام می کنیم دست از تصدی گری برداشته و به نظارت گری خود بپردازند و کار را به کاشناسان صنفی بسپارند تا نتایج بهتر و موثر تر را دریافت کنند. چنانچه اخیرا با اعتماد وزارت صنعت معدن و تجارت و همکاری اتحادیه صنفی این اتفاق افتاد. در کمیسیون حل اختلاف هم شاهد بهبود اوضاع داخل صنفی بودیم و نمونه های آن به خوبی مشهود است مانند ورشکستگی هایی که در نتیجه تورم لجام گسیخته و بی ثباتی بازار برای صاحبان کسب و کار اتفاق افتاد و با کمک اعضای صنف در حال حل شدن است. مواردی این چنین کم نیست.

وی ادامه داد: یکی از آثار نابسامانی ها وابستگی بخش خصوصی به بخش دولتی است. اگر پرونده های حقوقی قرار بود در محاکم قوه قضاییه رسیدگی شود زمان زیادی طول می کشید و بار هزینه را به دوش قوه قضاییه و دولت می گذاشت؛ اما در درون اتحادیه و با وجود کمیسیون های تکلیفی و تخصصی این امر رایگان و به نحو احسن انجام می شود.

گلایه اصناف از شیوه استفاده و نظارت تکنولوژی است

حسینی ادامه داد: یکی دیگر از چالش های ما درگاه ملی مجوزهای کسب و کار است. هر جایی هم این گله را مطرح کردیم، گمان کردند که با تکنولوژی مخالفیم در حالیکه یک دهه اصناف از سامانه برای صدور پروانه استفاده می کنند و در این کار پیشتاز هستند و هیچ مخالفت و مشکلی با این بخش نداشته و ندارند، بلکه گلایه ما از شیوه استفاده و نظارت تکنولوژی است.

وی تصریح کرد: در سال گذشته در سامانه اصناف ایرانیان طبق آماری که مسئولان مربوطه داده اند سامانه نوین اصناف خروجی و بازدهی آن به یک دهم نسبت به سال قبل تقلیل داشته است. این سامانه صرفا به صدور مجوزها بدون نقض قانون نظام صنفی می پردازد ولی متاسفانه متولیان قبلی بدون توجه به گلایه و انتقادات کارشناسان و نظام قانون صنفی درگاه را راه اندازی کردند و مشکلات عدیده ای را برای اتحادیه های صنفی و متقاضیان به وجود آوردند. ما آمادگی داریم با متولیان این حوزه و فعالان صنفی بر سر یک میز بنشینیم تا مشکلات و ایرادات قانونی و اجرایی این معضل بیان شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران، افزود: جهت  انسجام و وفاق و رفع مشکلات پیشرو و همچنین ارائه بهتر خدمات به مصرف کنندگان، کار گروه خودرویی در اتاق اصناف تهران تشکیل شده است. همچنین با همکاری رئیس اتاق اصناف ایران در صدد تشکیل کمیسیون تخصصی قطعات خودرو در سراسر کشور هستیم و هدف این است که با تشکیل این کمیسیون بین ۶۵۰۰ واحد اتحادیه صنفی ارتباط برقرار کنیم چراکه حضور در بازار کسب و کار نیاز به تجربیات گذشتگان و دانش روز دارد.

لزوم ساماندهی تولیدکنندگان صنفی

وی با تاکید بر ساماندهی تولیدکنندگان صنفی گفت: با مساعدت معاونت صنایع عمومی وزارت صمت از سال گذشته ساماندهی تولیدکنندگان اجرا شد. شناسنامه دارکردن کالای تولید کنندگان سبب می شود تا تولیدکنندگان زیر پله ای شناخته شوند. آنهایی که کالای با کیفیت تولید می کنند با معرفی به شرکت شهرهای صنعتی ساماندهی می شوند و از طرفی افرادی که کالای تقلبی و نا مرغوب تولید می کنند هم شناسایی می شوند.

حسینی با گلایه از واردات خودروهای دست دوم گفت: علاوه بر شایستگی مردم کشور برای استفاده از خودروهای نو با کیفیت، واردات خودروهای دست دوم مشکلاتی را به همراه خواهد داشت مثل کمبود قطعات و نبودن نمایندگی آن خودرو. ما قبل از اجرایی شدن این طرح هشدارها را می دهیم تا بعدها اتحادیه مظان اتهام قرار نگیرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران به خدمات پس از فروش نیز اشاره کرد و افزود: خدمات پس از فروش شامل تعمیرگاه های تخصصی و معتمد  و عرضه قطعات خودرو به صورت رایگان نسبت به دروه مسافت است. علاوه بر آن خدماتی مثل ارائه خدمات سه برابر دوره گارانتی با دریافت وجوه وهزینه آن است. در این مورد هم مشکلاتی وجود دارد.

تصمیمات خلق الساعه سبب بروز چالش در عرضه و تقاضا می شود

حسینی بیان کرد: خودروسازانی که واردات خودروهای مونتاژ دارند اغلب به تکالیف خود نسبت به مشتری و مصرف کننده عمل نمی کنند و اگر مدیریت نشود و فقط مجوز ورود خودرو را صادر کنند، مشکلات عدیده ای را منجر می شود. تصمیمات خلق الساعه نیز سبب می شود در عرضه و تقاضا با چالش مواجه شویم. صادرات قطعات یدکی هرگز به صورت پنهان نبوده است درحالیکه زیرساخت های اجرای کامل قانون فراهم نشده است و از خود قانون به عنوان ابزار قانونی استفاده می کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران ادامه داد: اگر دستورالعمل تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا که شامل قطعات خودرو می شود، مصوب شود قطعا در آینده چهار خروجی خواهد داشت: کمبود کالا درسطح عرضه، بالارفتن قیمت ها، افزایش ماشین های شوتی و قانونی کردن راهزنی از سوی افراد سودجو.

وی ادامه داد: تخصیص ارز به بازرگانان از دیگر چالش هاست که از هفته قبل دیگر به دلایلی انجام نمی شود. از آنجا که ۸۰ درصد قطعات خودرو وارداتی است و مواد اولیه بسیاری از از تولیدات داخلی نیز وارداتی است، این موضوع فعالان صنفی و خودرو سازان را دچار چالش کرده است .

حسینی در پایان تاکید کرد که مسبب مشکلات در سطح عرضه نتایج عملکرد اتحادیه صنفی نیست این معلول عللی بیرون از اصناف دارد که باید در سازمان های دولتی به دنبالش بگردید.

گفتی است در تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا آمده است: خرید، فروش، حمل یا نگهداری کالاهایی که موضوع قاچاق قرار می‌گیرند به‌صورت تجاری مانند فرآورده‌های نفتی و دارویی خارج از ضوابط تعیینی دولت تخلف محسوب و مرتکب علاوه بر ضبط کالای مزبور حسب مورد به حداقل جریمه نقدی مقرر در این ماده محکوم می‌شود.

 

لینک کوتاه : https://otaghasnaftehran.ir/?p=1337

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.