رئیس اتحادیه صنف نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران درباره دلایل گرانی خودرو، اظهار داشت: «بازار خودرو همیشه با چالشهای زیادی روبهرو بوده است. نوسانات ارز، اخبار بینالمللی و تحولات اقتصادی، بازار را به هم میریزد. هیچوقت ثبات نداشته است.»
کرمی با انتقاد از تمرکز نهادهای مسئول بر قیمت به جای کیفیت، تصریح کرد: «اگر واردات خودرو به وفور انجام شود، رقابت طبیعی ایجاد میشود و تولیدکنندگان مجبور به افزایش کیفیت خودروها میشوند. متأسفانه وزارت صمت، شورای رقابت و سایر نهادها تا امروز تنها بر قیمت تمرکز داشتهاند.»
وی با اشاره به فساد و سوءاستفاده در بخشهای مختلف صنعت خودرو، از قطعات یدکی تا قیمتگذاری، افزود: «در این انحصار، چیزی جز فساد و سوءاستفاده نمیبینم. مردم ناراضی هستند و مقامات ارشد نیز بارها به این ضعف اشاره کردهاند.»
رئیس اتحادیه صنف نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران با بیان مثالهایی از قیمتهای غیرمنطقی خودروهای داخلی، گفت: «دنا را دو میلیارد قیمت گذاشتهاند، اما کیفیت آن پایینتر از انتظارات مردم است. وقتی جن را یک میلیارد و چهارصد میلیون میفروشند، سؤال این است که کجای دنیا چنین نرخی را قبول میکند؟ این خودروها هیچ امنیت و کیفیتی ندارند.»
کرمی با تأکید بر لزوم رقابت در بازار خودرو، هشدار داد: «اگر واردات انجام نشود، همین خودروها با سه میلیارد قیمت خواهند داشت. در بازارهایی که رقابت وجود دارد، همه چیز متعادل میشود، اما اینجا انحصار باعث فساد شده است.»
رئیس اتحادیه صنف نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران با اشاره به شناختهشده بودن عوامل این مشکلات توسط مسئولان نظارتی، اما عدم اقدام جدی برای مقابله با آن، خاطرنشان کرد: «مسئولان نظارتی و حتی وزارتخانهها این مافیا را میشناسند، اما هیچ اقدامی صورت نمیگیرد.»
















