بیژن عبداللهی؛ رئیس اتحادیه دارندگان تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس تهران گفت: در اتحادیه تالارهای پذیرایی کمیسیون نرخگذاری داریم و در یک سال گذشته موفق شدیم، منوی قیمتی تالارها را به کمیسیون ارجاع دهیم و نسبت به مقدار موادی که مصرف دارند، قیمتگذاریها بررسی میشود.
وی افزود: در تهران، عروسیها معمولا در بهار و تابستان برگزار میشود و در سال جاری این موقعیت را تالارهای پذیرایی به دلیل تقارن با محرم و صفر در تابستان نداشتند. بنابراین فصل طلایی فعالیت تالارهای پذیرایی در تابستان از دست رفت. البته این قضیه در شهرستانها متفاوت است و در این مناطق بیشتر مراسمهای عروسی در پاییز برگزار میشود و علت آن هم این است که در فصل بهار و تابستان کشاورزی و دامداری به اوج خود میرسد و این اجازه را به افراد نمیدهد که در این فصلها برگزاری مراسمها را داشته باشند. بنابراین در این شهرها اغلب مراسمها اکثرا در پاییز و گاها در زمستان برگزار میشود.
کاهش روز افزون مراسمهای عروسی
رئیس اتحادیه دارندگان تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس خاطرنشان کرد: در حال حاضر اگر نگاهی به اطرافیانمان و تعداد مراسمهای عروسی برگزار شده بیندازیم به این نکته خواهیم رسید که تعداد مراسمهای امروز نسبت به گذشته به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است و افراد همچون گذشته تمایلی به برگزاری جشن عروسی و دعوت کردن اطرافیانشان ندارند. این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد، مهمترین دلیل آن به معضل مسکن بر میگردد. وقتی زوجی تصمیم به ازدواج میگیرند بالاخره یک خانه حداقلی در حد ۵۰ متر لازم دارند، اما انقدر قیمتها سرسامآور شده است که قادر به تهیه اولین نیازشان یعنی مسکن نیستند.
عبداللهی ضمن اشاره به بحث پرداخت قسطی هزینه تالارهای پذیرایی گفت: چنین امکانی برای تالارهای پذیرایی وجود ندارد. مگر اینکه دولت در این زمینه برای زوجین جوان تسهیلات در نظر بگیرد، تا کمی هزینهها برای آنها سبکتر شود. در این شرایط طرف حساب افراد بانکها هستند و روند کار اصولیتر خواهد بود.
بررسی شکایتها در مورد تالارهای پذیرایی
وی در ادامه اظهار داشت: تالارهای پذیرایی معمولا کمیسیون حل اختلاف دارند. افرادی که شکایت دارند به اتحادیه تالارهای پذیرایی مراجعه میکنند و بعد از گذراندن مراحل اداری به قسمت رسیدگی به شکایات ارجاع داده میشوند. بعد از این مرحله صاحب تالار فراخوانده میشود و بعد از برگزاری جلسهای در اتحادیه، مشکل مورد نظر بررسی و بعد از آن حل خواهد شد. در زمینه کمیسیون حل اختلاف در اتحادیه عملکرد خوبی را شاهد بودیم و این روند ادامهدار است. مخصوصا در دوره کرونا تعداد زیادی از پروندههای شکایت بررسی و حل شده است. بسیار نادر است که پروندههایی به دستمان برسد و به نتیجه نرسیده باشد و در ادامه به مراجع قانونی برون سپاری شده باشد.
رئیس اتحادیه دارندگان تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس تهران در ادامه افزود: اغلب شکایتها از تالارهای پذیرایی در مورد تغییر روزهاست و یا قصد کنسل کردن مراسمشان را دارند. بابت بیعانهای که پرداخت کردند و درصدی که قرار است از آن کم شود به مشکل میخورند.
وی توضیح داد: طبق عرف قراردادهای تالارها براساس تعداد روز یک درصدی از بیعانه پرداخت شده کسر خواهد شد. مثلا اگر ۴۵ روز به موعد قرار داد مانده باشد، ۵ درصد از بیعانه کسر میشود. اگر ۳۰ روز مانده باشد این درصد به ۱۵ درصد، ۱۵ روز مانده باشد، حدود ۲۰ درصد و در نهایت اگر کمتر از ۱۰ روز مانده باشد، حدود ۳۰ درصد از هزینه پایه منوی تعرفه کسر خواهد شد. بنابراین درصد بالای شکایتها در زمینه کنسل کردن قرارداد است. بندرت پیش میآید که مشتری بابت کیفیت خدمات یا خلف وعده از تالار پذیرایی شکایت داشته باشد و البته به تمام این موارد رسیدگی میشود.
علت تفاوت قیمت تعرفهها در مناطق مختلف
عبداللهی تاکید کرد: در اتحادیه تالارهای پذیرایی کمیسیون نرخگذاری داریم و در یک سال گذشته موفق شدیم، منوی قیمتی تالارها را به کمیسیون ارجاع دهیم و نسبت به مقدار موادی که مصرف دارند، قیمتگذاریها بررسی میشود. اگر قیمت مطرح شده منطقی نباشد، نرخ مورد نظر رد میشود اما در مواردی هزینهها متفاوت است مثلا در مورد باغ تالارها در مقایسه با تالارها نمیتوان گفت که یک هزینه دارند و طبیعی است که قیمت متفاوتی را درخواست کنند اما اینکه تعرفه قیمتها براساس منطقهها تغییر کند و پارامتری برای افزایش قیمتها باشد، چنین اتفاقی را تایید نمیکنیم.
وی در ادامه گفت: اتحادیه دارای یک خط الراس معین است و نواحی کاملا مشخص است. مناطق تهران از شمال تا اتوبان صدر، از اتوبان صدر به شمیرانات، شرق تا اتوبان زین الدین، غرب تا انتهای چیتگر و از اتوبان آزادگان به پایین تقسیمبندی میشود. بنابراین در میزان تعرفهها با توجه به تالاری که خدمات میدهد، یکسان خواهد بود. مگر اینکه نوع خدمات در تالاری نسبت به تالاری دیگر فرق داشته باشد که منجر به تغییر قیمت خواهد شد. معمولا خدماتی مثل آتش بازی و یا دیگر خدمات معمول در منوی تالارها ذکر میشود و در نهایت با توافق طرفین قرارداد بسته میشود، بنابراین در بند قرارداد ذکر میشود که توافق با متولی مراسم و متصدی تالار مورد تایید است.
تالارها اجازه داشتن آتلیه را ندارند
رئیس اتحادیه دارندگان تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس یادآور شد: قانونی که اتحادیه بر آن تاکید دارد این است که هیچ تالاری اجازه داشتن آتلیه ندارد و یا اینکه اجازه این را ندارد ورودی از عکاس وفیلمبردار بگیرد. طبق قانون اگر عکاس و فیلمبردار برای مراسم به تالار مراجعه میکنند و دارای کارت رسمی از اتحادیه عکاسی و فیلمبرداران را داشته باشند، تالاردار بدون اینکه مبلغی از این افراد دریافت کند باید اجازه ورود به افراد بدهد. این تفاهم نامه یک سال پیش طبق نظر اتحادیه به سرانجام رسید.
عبداللهی ادامه داد: در گذشته تالاردارها موظف بودند هر سه سال یکبار منوهای خود را به اتحادیه بیاورند تا مورد تایید اتحادیه قرار بگیرد ولی در شرایطی قرار داریم که قیمتها به صورت شناور عوض میشود و نمیتوان توقع داشت که قیمتها به مدت معینی بدون تغییر باقی بماند. متاسفانه هیچ حمایتی از صنف نمیشود و در حال حاضر بزرگترین معضل ما ارزش افزوده است که فعالیت را دچار اختلال کرده است.
وی در پایان گفت: به دنبال آن هستیم که اتاقهای عقد به طور کلی تحت نظارت اتحادیه تالارهای پذیرایی قرار بگیرد. این اتفاق هنوز تاییدیه سازمان را ندارد؛ اما پیشنهاد آن یک سال پیش به کمیسیون تشخیص اتاق اصناف ارجاع داده شد، وارد اجلاس شد و اتاق در نهایت به این طرح رای موافق داد.