• امروز : سه شنبه, ۴ آذر , ۱۴۰۴
  • برابر با : Tuesday - 25 November - 2025
کل اخبار 2344اخبار امروز : 5
0
نایب‌رئیس اول اتاق اصناف تهران:

ماهیت بلک‌فرایدی در ایران بیشتر تبلیغاتی و تخفیف‌نمایی در بستر مجازی است/ مردم آگاهانه‌ و با اطمینان از اصالت کالا خرید کنند

  • کد خبر : 10983
  • ۰۴ آذر ۱۴۰۴ - ۹:۵۰
ماهیت بلک‌فرایدی در ایران بیشتر تبلیغاتی و تخفیف‌نمایی در بستر مجازی است/ مردم آگاهانه‌ و با اطمینان از اصالت کالا خرید کنند
 محمدرضا فرجی تهرانی، نایب‌رئیس اول اتاق اصناف تهران با اشاره به تب بلک‌فرایدی و موج تخفیف‌های اینترنتی اظهار داشت: بسیاری از فروشگاه‌های مجازی به‌جای رقابت سالم، صرفا در پی جذب مشتری با تبلیغات و قیمت‌سازی هستند؛ بنابراین مردم باید در معاملات الکترونیکی دقت ویژه داشته باشند.

نایب‌رئیس اول اتاق اصناف تهران گفت: ماهیت بلک‌فرایدی در کشورهای دیگر عمدتا به‌عنوان رقابتی واقعی میان برندها برای تخلیه انبار و عرضه کالاهای قدیمی پیش از تولیدات جدید است؛ اما در ایران این نظام عرضه هدفمند کمتر وجود دارد و بعضا فروشندگان تنها برای جذب نقدینگی اقدام به درج تخفیف‌های غیرواقعی می‌کنند.

 

بلک‌فرایدی ایرانی؛ رقابت یا تخلیه انبار؟

فرجی تهرانی اظهار داشت: ماهیت بلک‌فرایدی در کشورهای دیگر عمدتا به‌عنوان رقابتی واقعی میان برندها برای تخلیه انبار و عرضه کالاهای قدیمی پیش از تولیدات جدید است. اما در کشور ما این رویکرد کمتر مشاهده می‌شود و بیشتر نوعی موج تبلیغاتی و تخفیف‌نمایی در بستر مجازی تلقی می‌گردد.

وی افزود: در بسیاری از کشورها برندها با هماهنگی، کالاهای سال قبل خود را با تخفیف واقعی عرضه می‌کنند، زیرا در سال جدید مدل‌های تازه جایگزین می‌شود. اما در ایران این نظام عرضه هدفمند کمتر وجود دارد و بعضا فروشندگان تنها برای جذب نقدینگی اقدام به درج تخفیف‌های غیرواقعی می‌کنند.

 

ضرورت دقت مردم پیش از خرید اینترنتی

نایب‌رئیس اول اتاق اصناف تهران با تاکید بر لزوم هوشیاری خریداران گفت: مردم باید به اصالت فروشنده و محل خرید توجه ویژه داشته باشند و صرفا از سایت‌ها و درگاه‌های دارای نماد اعتماد خرید کنند تا در صورت بروز هرگونه مشکل مسیر پیگیری مشخص باشد.

وی با اشاره به تجربه‌های گزارش‌شده در اتحادیه افزود: در برخی موارد مشاهده شده اشخاصی کالاهایی را با نام و برند دیگران منتشر کرده‌اند تا صرفا فضای بازار را تحت تاثیر قرار دهند و خریداران متضرر شده‌اند. بنابراین تاکید ما بر انجام خرید از مراکز رسمی و معتبر است.

 

خرید از صفحات مجازی؛ احتیاط، نه اعتماد کورکورانه

فرجی تهرانی اظهار داشت: اگر شهروندان از صفحات مجازی خرید می‌کنند، باید دقت کنند فروشنده دارای هویت مشخص، نماد الکترونیکی معتبر و قابلیت پیگیری مالی باشد. در غیر این‌صورت، معامله عملا بدون پشتوانه حقوقی است.

وی تاکید کرد: بلک‌فرایدی نباید به بستری برای سودجویی یا فریب تبلیغاتی تبدیل شود. آنچه اهمیت دارد، رفتار آگاهانه‌ی خریدار و اطمینان از اصالت کالاست.

اعتبار مهم‌تر از قیمت

فرجی تهرانی با اشاره به تجربه‌های بین‌المللی خاطرنشان کرد: بلک‌فرایدی در خارج از کشور تابع محدودیت‌های جدی عرضه است. برندها معمولا اجازه خرید عمده به دلالان یا واسطه‌ها نمی‌دهند و سیستم فروش شفاف است. بنابراین مردم عموما از پلتفرم‌های معتبر جهانی خرید می‌کنند تا مطمئن باشند کالا نو و اصلی است، حتی اگر قیمت بالاتری بپردازند.

وی افزود: در بازار داخل نیز همین اصل باید رعایت شود. خرید از مراکز معتبر حتی با پرداخت بهایی بیشتر، اقدامی عقلانی‌تر از خرید ارزان ولی غیرقابل پیگیری است.

 

نگاه منطقی به تخفیف‌ها

نایب‌رئیس اول اتاق اصناف تهران در پایان تصریح کرد: تب بلک‌فرایدی نباید هیجانی باشد. هدف از خرید باید رفع نیاز واقعی و نه صرفا استفاده از کلمه تخفیف باشد. مهم‌تر از هر چیز، امنیت مالی و اصالت کالای خریداری‌شده است.

لینک کوتاه : https://otaghasnaftehran.ir/?p=10983

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.