فرهاد بهشتی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع، لباسشوئی و قطعات یدکی تهران با بیان مطلب فوق گفت: مردم باید توجه داشته باشند در مورد تعمیر وسایل ارجاعی به واحد صنفی تعمیرکار حتما فاکتور دریافت کنند، این فاکتور برای اتحادیه یک سند معتبر به حساب میآید. ضمن اینکه به سایت اتحادیه صنایع برودتی تهران برای معرفی تعمیرکاران دارای توجه داشته باشند.
وی افزود: مشخصات ۱۴۱۷ واحد صنفی در این سایت مشخص است و به سادگی آدرس و شماره تلفن این واحدها در دسترس مردم است. البته لازم به ذکر است که این سایت قرار است به روزرسانی شود و با طراحی جدید به عنوان یک سایت مرجع به مردم معرفی خواهد شد. ضمن اینکه بازرسان اتحادیه صنایع برودتی نیز همواره در حال رصد هستند و گزارشهای لازم را به ما ارجاع میدهند.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع، لباسشوئی و قطعات یدکی تهران گفت: نرخ نامه خدمات هر سال به اتاق اصناف تهران اعلام میشود و مسئولان اتاق اصناف با توجه به نرخ تورم قیمت به روز را اعلام میکنند.
بهشتی در بررسی چالشهای مختلف در زمینه تعمیر لوازم خانگی گفت: در حال حاضر ۱۴۱۷ واحد صنفی جواز دار داریم که در فصول گرم تابستان اغلب شروع کار ماست. تقریبا زمانی که دمای هوا به پیک گرمایی میرسد اوج کار صنایع برودتی هم شروع میشود و حجم کاری ما در این چند ماه بسیار بالا است.
وی افزود: با توجه به کمسیون بررسی شکایاتی که دراتحادیه داریم و همچنین شکایاتی که به وزارت صمت ارجاع داده میشود، کمیسیون بررسی شکایات تشکیل میشود و بعد اتحادیه در جریان این موضوع قرار میگیرد که واحدهای صنفی در چه سطحی از نظر کارکرد قرار دارند.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع، لباسشوئی و قطعات یدکی تهران خاطرنشان کرد: با بررسی این شکایات در زمینه تعمیر و کارهای اجرایی صنعت برودت مورد ارزیابی قرار میگیرند. ممکن است از یک واحد صنفی در یک سال دو مرتبه شکایت شود که این اتفاق از نظر اتحادیه طبیعی به نظر نمیآید و بنابراین مسئول مربوطه در آن واحد صنفی به اتحادیه دعوت میشود و از آن درخواست میشود که در زمینه مورد شکایت شده، توضیحی ارائه دهد. بنابراین اتحادیه رصد میکند که واحد صنفی مجوز دار چه نقشی دراین شکایت داشته است و چرا این اتفاق افتاده است و در مجموع به این شیوه نحوه عملکرد واحد صنفی سنجیده میشود.
شکایت از تعمیرکاران به وزارت صمت ارجاع داده میشود
بهشتی تاکید کرد: بنده به شخصه بازدید سرزده و اتفاقی به واحدهای صنفی دارم و بعضا برخی از کارخانجات خدمات پس از فروش نیز دعوت میکنند و باز هم از نزدیک حضور دارم. ضمن اینکه فاکتورهای لازم را در خصوص مرجع رسیدگی به واحدهای صنفی داریم و اگر با مشکلی رو به رو شویم، حتما به مراجع بالادستی خود مثل وزارت صمت نیز ارجاع میدهیم. بنابراین یکی از مواضع رسیدگی به صنایع برودتی و واحدهای صنفی به این ترتیب است.
قیمت خدمات در واحدهای صنفی تعمیر نرخ مصوبی دارد؟
وی افزود: ما نرخ نامه خدمات را هر سال به اتاق اصناف تهران اعلام میکنیم و مسئولان اتفاق اصناف با توجه به نرخ تورم قیمت به روز را اعلام میکنند و واحدهای زیر نظر اتحادیه صنایع برودتی براساس این نرخ نامه خدمات خودشان را ارائه میدهند. در مجموع می توان گفت این نرخها توسط کارگروههای کمیسیون فنی اتحادیه که از اعضای خودمان هستند، از هر نظر هزینه خدمات مورد نظر را براورد میکنند. مثلا متخصص ظرفشویی و لباسشویی، متخصص پکیجهای خانگی و یا کولرهای گازی هر کدام جداگانه هزینههای مربوط به خدمات تعمیری را براورد میکنند. بنابراین با توجه به تنوع لوازم خانگی نرخ نامه خدمات برای سال ۱۴۰۲ به اتاق اصناف تهران اعلام شده است.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع، لباسشوئی و قطعات یدکی تهران در پایان به گسترش نیوز گفت: مشکلی که وجود دارد این است که نرخهای مصوبی که سالانه اعلام میشود دچارعدم ثبات میشود. این موضوع معمولا در اثرعدم ثبات نرخ ارز پیش میآید ولی به عنوان مثال در ماه سوم سال جاری با توجه به تغییرات گسترده در نرخ ارز همه چیز تحت تاثیر قرار گرفت و باعث شد هزینه خدمات با نرخ مصوب اتحادیه منافات داشته باشد. این هم باید تاکید کنیم که نرخهای متفاوتی در سطح شهر دیده میشود. شمال شهر یک قیمت برای خدمات عنوان میشود و در مقابل مرکز شهر و یا جنوب شهر نیز قیمتی دیگری اعلام میشود، این اتفاق به دلایل عرفی در جامعه دیده میشود.