مصطفی صفرخانی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان قطعات و تعمیرکنندگان دوچرخه و موتورسیکلت تهران درباره برنامه تدوین استاندارد یک هزار قطعه یدکی توسط سازمان ملی استاندارد و در این خصوص که آیا این استانداردها شامل قطعات یدکی موتورسیکلت می شود، عنوان کرد: اگرچه ساخت قطعات موتورسیکلت همواره با رعایت ضوابطی از سوی تولیدکنندگان همراه بوده اما با رشد قطعات تقلبی در بازار، سازمان ملی استاندارد نیز ورود جدی تری به موضوع استانداردسازی داشته که قطعات منفصله موتورسیکلت را نیز شامل خواهد شد.
وی با بیان اینکه رعایت استانداردها در تولید قطعات به نفع مصرف کننده است، یادآور شد: البته اتحادیه نیز هنگام بازرسی و نظارت بر واحدهای تولیدی همواره بر لزوم تعریف شناسنامه برای قطعات تاکید داشته چراکه نوع قطعه و مشخصات تولید کننده نیز از این طریق قابل شناسایی خواهد بود..
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان قطعات و تعمیرکنندگان دوچرخه و موتورسیکلت تهران در ادامه از جمع آوری قطعات زیرپله ای با همکاری سازمان ملی استاندارد در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: با توجه به اینکه بخش عمده ای از تولیدکنندگان قطعات موتورسیکلت در تهران بدون دریافت جواز از اتحادیه و برای فرار از هزینه های بیمه و مالیات اقدام به تولید قطعات زیرپله ای می کنند، سعی کرده ایم با کشف و شناسایی آنها تولید قطعات را از مسیر قانونی دنبال کنیم.
صفرخانی ادامه داد: از طرفی از ارگان های مربوطه از جمله وزارت دارایی و سازمان ملی استاندارد خواسته ایم که با توجه به جذب نیرو در واحدهای تولیدی، هنگام اخذ مالیات و یا اجرای استانداردها سخت گیری کمتری نسبت به تولیدکنندگان قطعات موتورسیکلت داشته باشند.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان قطعات و تعمیرکنندگان دوچرخه و موتورسیکلت تهران با بیان اینکه زیرساخت ها برای استانداردسازی قطعات موتورسیکلت فراهم نیست، تاکید کرد: سازمان ملی استاندارد به تازگی به موضوع استانداردسازی قطعات ورود کرده است. در حالی که این موضوع باید از سال ها قبل اجرایی می شد.
صفرخانی اظهار کرد: بنابراین سازمان استاندارد باید ابتدا با تعریف قوانین، تولید کننده را نسبت به آنالیز قطعات آگاه کرده و به تدریج زمینه تولید قطعات استاندارد و باکیفیت در کشور را فراهم کنند.