رئیس اتحادیه فروشندگان چرم و لوازم کفش و کیف تهران درباره عقبماندگی صنعت چرم ایران از توسعه جهانی گفت: رسیدن به کیفیت چرم چین زمانبر است. چرم مصنوعی که امروز در داخل کشور تولید میشود فقط به دلیل انحصار است که فروش میرود؛ به دلیل همین انحصارگرایی است که ایران بازار صادراتی خود را از دست داده است. زیرا علاوه بر قدیمی بودن ماشینآلات، همین تولیدکنندگان از کیفیت کار کم میکنند.
سعید حیاتی، رئیس اتحادیه فروشندگان چرم و لوازم کفش تهران با اشاره به مشکلات اصناف مختلف کشور گفت: وضعیت اقتصادی کشور امروز به گونهای است که تمام اصناف درگیر رکود توام با تورم هستند. با کاهش قدرت اقتصادی مردم، عملاً فصلهای فروش و اصطلاحاً مدرسه بازار، بازار شب عید و از این قبیل دورهها معنی خود را از دست دادهاند.
کفش چرم ایرانی؛ حداقل ۳ میلیون
وی ادامه داد: معمولاً این روزها با توجه به نزدیک شدن بازگشایی مدرسه فروش کیف و کفش به اوج خود میرسید، اما به علت شوک قیمتی که امسال این صنف در بحث مواد اولیه داشته قیمتها جهش قیمتی داشتند؛ بنابراین مردم سعی میکنند تا جای ممکن کیف و کفش خود را تعمیر کنند تا یک کالای نو تهیه کنند. به طور مثال امروز کفش مردانه چرم زیر سه میلیون تومان وجود ندارد.
حیاتی درباره هزینه مواد اولیه توضیح داد: ۶۰ درصد مواد اولیه این صنف در داخل و ۴۰ درصد دیگر وارداتی هستند. اما از سال گذشته برای تهیه مواد اولیه باید ارز نیمایی گرفت. در حالی که پیش از این ارز دولتی یا حمایتی به این صنف تعلق میگرفت. یعنی مواد اولیهای که پیش از این با ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست تولیدکننده میرسید، اکنون به ۳۸ هزار تومان رسیده است. طبیعتا در چنین شرایطی قیمتها چند برابر میشود. قبلاً یک کانتینر ۴۰ فوت برای تاجر کیف و کفش نهایت ۱۵۰ میلیون تمام میشد، اما اکنون همان کانتینر یک میلیارد تومان قیمت میخورد.
او افزود: کاهش ارزش پول کشور باعث شده تا فروشندگان ترکیه و ایتالیا دیگر به تاجران و تولیدکنندگان ایران جنس امانی ندهند. زیرا از بازگشت پول خود اطمینان ندارند، وقتی در عرض چند ماه ناگهان ارزش پول بیش از ۲۰ درصد نوسان دارد کمتر تاجری حاضر است با فردی که با این واحد پول معامله میکند کار کند.
عراقیها محصول ایرانی را بیکیفیت میدانند
حیاتی درباره عودت کالاهای ایرانی از عراق گفت: بیکاری و کاهش قدرت اقتصادی مردم باعث شده که مردم نتوانند این تفاوت هزینه را پرداخت کنند. برای همین تولیدکننده مجبور است کیفیت کار را پایین بیاورد تا کارگاه خود را تعطیل نکند. به طور مثال هر سال در ایام اربعین این صنف گردش مالی زیادی را تجربه میکرد. اما امسال هیچ خبری در داخل نبود. خیلیها ترجیح دادند که با همان کفش یا صندل سال قبل امسال زیارت بروند. از سوی دیگر تاجران عراقی که هر سال حجم عظیمی دمپایی و صندل خریداری میکردند امسال به دلیل کاهش کیفیت کار ایرانی تصمیم گرفتند از ترکیه خرید کنند، حتی کاهش ارزش پول ایران در مقابل عراق هم عاملی نشد که عراقیها از ما خرید انجام دهند.
وی ادامه داد: به هر حال تولیدکننده سالها قبل سرمایهگذاری کرده و زندگی خود را در این صنعت گذاشته است. شاید اگر میدانست وضعیت اقتصادی و معیشتی کشور به شکل امروز میشود کار دیگری میکرد. اما اکنون که تمام زندگی خود را در این راه گذاشته باید کار کند و محصولی به بازار بدهد که کارگر و کارمندی که امروز هشت میلیون تومان حقوق میگیرد بتواند آن را تهیه کند، پس مجبور است از کیفیت کار بزند.
مشتری ایرانی قدرت خرید محصول باکیفیت را ندارد
حیاتی با اشاره به کیفیت کفشها و کیفهای تولیدشده در سال جاری توضیح داد: امروزه دیگر در کیفها و کفشها یراقآلات استفاده نمیشود یا میزان استفاده از آن به حداقل رسیده است. به طور مثال برای تولید یک بوت یا پوتین باید ۴۰ منگنه زده شود. در حالی که امروز فقط چهار منگنه زده میشود. زیرا مشتری توانایی پرداخت پول آن کار را ندارد. دیگر مصرفکننده ایرانی نمیتواند کفش یا بوت یا پوتینی که قبلاً میپوشید امروز هم بپوشد.
وی اضافه کرد: اگر وضعیت به همین گونه پیش برود در ماههای آینده تعداد زیادی از تولیدکنندگان مجبور خواهند شد فعالیت خود را تعطیل کنند. زیرا با این روند افزایشی تورم و کاهش قدرت اقتصادی مردم دیگر کسی دنبال خرید کیف و کفش نمیرود و ترجیح میدهد همان قبلیها را وصله و پینه بزند. امری که امروز بیشتر از ۵۰ درصد مردم آن را انجام میدهند و در آینده نزدیک همهگیر خواهد شد.