• امروز : چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 3 July - 2024
کل اخبار 982اخبار امروز : 0
19

ام‌المصائب اقتصاد کشور تصدی ‎گری دولت در حوزه اقتصاد است/ ضرورت تدوین نظام مدون اقتصاد اسلامی

  • کد خبر : 74
  • 21 فوریه 2021 - 20:02
ام‌المصائب اقتصاد کشور تصدی ‎گری دولت در حوزه اقتصاد است/ ضرورت تدوین نظام مدون اقتصاد اسلامی
رئيس سازمان بسيج اصناف، بازاريان و فعالان اقتصادي کشور در همايش راهکارهاي اجرايي تحقق شعار سال در اظهاراتي گفت: ام‌المصائب اقتصادي کشور ما تصدي‌گري دولت در حوزه اقتصاد است. متاسفانه در طول چهل و سه سال بعد از پيروزي انقلاب هنوز نظام مدون اقتصاد اسلامي نداريم؛ لذا يکي از اهداف بزرگ هيئت انديشه‌ورز در سازمان بسيج به کمک بخش خصوصي و دولت تنظيم اين نظام‌نامه اقتصادي است.

غلامرضا حسن پور، رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور یکی از دلایل عدم رشد تولید را فقدان صادرات برشمرد و گفت: ۵۵۳ میلیون جمعیت در پانزده کشور همسایه وجود دارد که می تواند به بهترین بازارهای صادراتی ما تبدیل شوند؛ اما این امر تحقق نیافته است؛ چرا که به صورت جدی وارد حوزه صادرات نشده ایم.

وی ادامه داد: حجم واردات مورد نیاز کشورهای همسایه ۱/۶۵۵ میلیارد دلار است. ظرفیت کشور در سه حوزه اصناف، بازرگانی و تعاون ۲۸۱ میلیارد دلار است که ۱۷ درصد حجم مورد نیاز کشورهای همسایه به واردات را شامل می شود؛ اما فقط ۲درصد از این حجم را انجام می دهیم و ۱۵ درصد عقب هستیم. یعنی از ظرفیت ۱۷درصدی برای صادرات تنها ۲درصد استفاده می کنیم که بخشی از آن هم گاز و نفت است که به دولت اختصاص دارد.

رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور، ناکافی بودن اطلاعات تجار و بازرگانان ایران از بازار هدف همسایه ها بویژه عراق، کم کاری و کم تحرکی بخش دولتی و خصوصی بویژه اتاق های بازرگانی و بعضا کارشکنی برخی انحصارگران بخش خصوصی، وجود مشکلات در معاملات مالی و تعهدات ارزی، معاملات با اعضای خارجی و بدعهدی و غش تاجرنماهای ایرانی؛ بعضا علیه تجار عراقی را از عمده دلایل عدم بهره مندی از ظرفیت بازارهای هدف همسایه برشمرد.

حسن پور در بخشی از صحبت های خود تصریح کرد: برای رفع برخی از معضلات از جمله از بین بردن واسطه ها و تاجرنماها در پی آنیم تا به صورت مستقیم تجار واقعی ایران و دیگر کشورهای همسایه را به هم وصل کنیم.

رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور در پایان بر اراده سازمان بسیج اصناف جهت همکاری و تعامل با تمامی فعالان اقتصادی بخش خصوصی و همچنین بخش دولتی برای رفع معضلات و موانع در جهت ارتقای جایگاه اقتصادی کشور تأکید و در این حوزه اعلام آمادگی کرد.

لینک کوتاه : https://otaghasnaftehran.ir/?p=74

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.