• امروز : پنجشنبه, ۱۴ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 4 July - 2024
کل اخبار 987اخبار امروز : 0
14

رفع ممنوعیت واردات مواد اولیه قیمت مبلمان را متعادل می کند/ کسبه؛ مالیات تورم را پرداخت می کنند نه مالیات بر درآمد

  • کد خبر : 68
  • 21 فوریه 2021 - 20:02
رفع ممنوعیت واردات مواد اولیه قیمت مبلمان را متعادل می کند/ کسبه؛ مالیات تورم را پرداخت می کنند نه مالیات بر درآمد
به گفته رئيس اتحاديه درودگران و مبلسازان تهران، گران شدن مواد اوليه مورد نياز براي ساخت مبل و ممنوعيت واردات اين مواد باعث ايجاد انحصار و افزايش بيش از حد مبلمان شده است و رفع اين مشکل موجب متعادل شدن قيمت مبلمان مي شود.

علیرضا عباسی، رئیس اتحادیه درودگران و مبلسازان تهران درگفت وگو با پایگاه خبری اتاق اصناف تهران با بیان مطلب فوق گفت: مبلمان یک پروسه تامین، تولید و توزیع را باید طی کند تا به دست مصرف کننده برسد. دولت باید علاوه بر حمایت همه جانبه از تولیدکننده داخلی بر آنها نظارت هم داشته باشد تا قیمت ها تحت کنترل باشد.

وی درباره وضعیت کسب و کار این صنف بیان کرد: با توجه به اینکه این صنف یک صنف تولید و توزیع است در سال ۱۴۰۲ با مشکلات زیادی مواجه شده ایم و کسب و کار واحدهای صنفی ما در شرایط بسیار بدی قرارگرفته است. از یک طرف قیمت کالاها بالا رفته و از سوی دیگر قدرت خرید مردمکاهش یافته است.

عباسی افزود: تولیدکنندگان ما با شرایط دشواری روبه رو شده اند؛ چون مردم توان خرید یا تعویض مبلمان را ندارند. قیمت مبل به طرز عجیبی افزایش یافته و دلیل اصلی این افزایش قیمت بالا رفتن بهای مواد اولیه است. مبل های تولید شده روی دست تولیدکننده مانده و باعث ضرر و زیان آنها شده است.

رئیس اتحادیه درودگران و مبلسازان تهران در ادامه بیان کرد: مبلمان یک فرآیند تامین، تولید و توزیع را باید طی کند تا به دست مصرف کننده نهایی برسد. تامین، اولین بخش این فرآیند است که تامین مواد اولیه بر عهده آن است. مواد اولیه مورد نیاز در تولید دو دسته هستند. دسته اول در داخل کشور تامین می شوند و دسته دوم وارداتی هستند.

وی با بیان اینکه دولت به بهانه حمایت از کالای ایرانی، واردات مواد خارجی را ممنوع کرده است تصریح کرد: در واقع با این عملکرد یک انحصار برای تامین کننده های داخلی به وجود آورده است. این افراد کالاهای خود را هر جور بخواهند نرخ گذاری و عرضه می کنند و هیچ نظارتی هم بر روی کار آنها وجود ندارد. درست است که دولت باید از تولیدکننده داخلی حمایت کند؛ ولی به همان اندازه به نظارت نهادهای ذیصلاح هم نیاز است.

عباسی به موضوع دلالان هم اشاره کرد و گفت: بین تامینکننده مواد اولیه و تولیدکننده محصول نهایی تعدادی واسطه و دلال قرار گرفته اند که باعث رشد قیمت مواد اولیه و در نهایت گران شدن محصول نهایی می شوند که همین رویه باعث می شود مردم دیگر توان خرید مبلمان نداشته باشند.

رئیس اتحادیه درودگران و مبل‎سازان تهران تاکید کرد: به نظر من دولت و مسئولان اگر خواهان بهبود تولید و رونق اقتصادی در کشور هستند باید موانع موجود بر سر راه تامین مواد اولیه را بردارند که شامل مواد وارداتی و مواد تولید داخل می شود.

وی با تاکید بر آزادسازی واردات مواد اولیه بیان کرد:خوشبختانه از تامین کننده های داخلی به خوبی حمایت می شود؛ اما نظارتی انجام نمی شود و همین باعث شده که تامین کننده قیمت ها را به دلخواه افزایش دهند. ولی مهمترین کار این است که دولت واردات مواد اولیه را آزاد کند و اجازه دهد بازرگانان حتی با ارز آزاد مواد اولیه را وارد کشور کنند. موانع گمرکی و مالیاتی کمتر شود تا انحصاری که در دست تامین کننده های داخلی است شکسته شود و قیمت مواد اولیه و به دنبال آن قیمت مبلمان متعادل گردد.

عباسی تصریح کرد: اگر در شرایط فعلی تغییری رخ ندهد هر روز باید شاهد تعطیلی کارگاه های تولیدی و واحدهای توزیع کننده باشیم.

رئیس اتحادیه درودگران و مبل‎سازان تهران در ادامه به مالیات اصناف اشاره کرد و گفت: به دلیل تورم شدید حاکم بر جامعه سرمایه کسبه مرتبا رو به کاهش است؛ ولی به خاطر گران شدن کالا ها تراکنش حساب کسبه بالا می رود و سازمان امور مالیاتی بدون توجه به تورم و کاهش سرمایه اصناف فقط به صرف بالا بودن تراکنش حساب مالیات سنگینی برای کسبه وضع می کند در واقع کسبه، مالیات تورم را پرداخت می کنند نه مالیات بر درآمد و این بار سنگینی بر دوش کسبه است.

عباسی در خاتمه چنین گفت: ما در کشور، ستاد رفع موانع تولید داریم که افراد عالی مقام حکومتی در آن قرار دارند. این ستاد باید به تولیدکننده داخلی کمک کند. مثلا همانگونه که به افراد به خاطر گران شدن حامل های انرژی یارانه پرداخت می شود به بخش تولید هم باید یارانه پرداخت گردد. این عدم حمایت از تولید و صنعت باعث شده تولیدکنندگان و صنعتگران در شرایط بدی قرار داشته باشند. در بیشتر کشورهای دنیا برای کمک به تولیدکنندگان خود تسهیلات بانکی در اخیار آنها قرار می دهند و به رشد آنها کمک می کنند. ولی در کشور ما وام بانکی به دلیل شرایط سخت و سود زیاد آن باعث ورشکسته شدن تولیدکننده می شود. مشکلات ما تمام شدنی نیست. گرانی و تورم، مالیات های سنگین، بانک ها و تامین اجتماعی به نوعی، تعزیرات و شهرداری به نوعی دیگر اصناف را آزار می دهند.

لینک کوتاه : https://otaghasnaftehran.ir/?p=68

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.