• امروز : سه شنبه, ۵ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 25 June - 2024
کل اخبار 964اخبار امروز : 0
4
 رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گل و گیاه تهران:

نمایشگاه گل و گیاه شهریور ماه برگزار می‎شود/ بازار گل در دست اتباع/ اجاره باغ سرسام آور است!

  • کد خبر : 4522
  • 16 ژوئن 2024 - 13:38
نمایشگاه گل و گیاه شهریور ماه برگزار می‎شود/ بازار گل در دست اتباع/ اجاره باغ سرسام آور است!
زمان برگزاری نمایشگاه گل و گیاه در تهران به شهریور ماه موکول شده است. موازی کاری شهرداری، فعالیت پیج های فروش، فشار تورم و رشد کلاس های غیرتخصصی در زمینه گل آرایی از جمله مشکلات موجود در صنف ماست.

روز ملی گل و گیاه هر سال در تاریخ ۲۵ خرداد (معادل ۱۵ ژوئن) برگزار می‌شود. این روز در جهت ترویج فرهنگ نگهداری و استفاده صحیح از گل‌ ها و گیاهان نام گذاری شده است. کشت گل و گیاه در  کشور ما از نظر منطقه ای شرایط خوبی دارد و همچنین به لحاظ اقتصادی، کشت گل به دلیل مصرف کنترل شده آب به صورت متراکم در واحدهای کوچک و همچنین گلخانه ‌های پلاستیکی، به صرفه تمام می شود.

اکبر شاهرخی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گل و گیاه تهران در گفت و گویی به بررسی عوامل مختلف بر تولید، کشت گل و همچنین برنامه های پیش رو برای روز ملی گل و گیاه پرداخته است که در ادامه می خوانیم.

زمان برگزاری نمایشگاه گل و گیاه

اکبر شاهرخی، رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران گفت: هر ساله به مناسبت روز ملی گل و گیاه در تهران نمایشگاه برگزار می شد و امسال نیز در فروردین و اردیبهشت نمایشگاه داشتیم اما در خرداد ماه به دلیل وقوع فاجعه اخیر در مورد شهادت رئیس جمهور و بعد هم انتخابات پیش رو، زمان برگزاری نمایشگاه گل و گیاه در تهران به شهریور ماه موکول شد.  نمایشگاه گل و گیاهان زینتی در محلات با حضور معاون وزیر در امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، استاندار مرکزی و مسئولین استانی در ۲۴ خرداد افتتاح شد و این نمایشگاه تا ۲۸ خرداد برای بازدید دایر است. معمولا در روزهای آخر نمایشگاه گل و گیاه را برای فروش هم ارائه می دهند اما اغلب این نمایشگاه ها برای اطلاع رسانی و آموزش به مردم در جهت نگهداری گل و گیاه زینتی برگزار می شود.

وی افزود: گل و گیاه در فرهنگ ما جایگاه ویژه ای دارد و نگهداری یک گلدان در منزل یا محل کار، فضا را با انرژی مثبت آغشته می‎کند.  خرید گل در زمان هدیه دادن نیز مرسوم است و در مراسم های مختلف و حتی در زمان رفع کدورت ها بین افراد مختلف می بینیم که گل نقش مهمی دارد.

جایگاه اقتصادی گل و گیاه در کشور

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گل و گیاه تهران در ادامه خاطرنشان کرد: در کنار تمام قشنگی هایی که کشت گل و تولید گل و گیاه برای تولیدکننده‎ها دارد؛ اما ما با مشکلاتی نیز روبه رو هستیم. مشکلاتی نظیر موازی کاری شهرداری را داریم که از طریق ایجاد بازار، گل های بی کیفیت ضربه به صنف گل فروشی ها می زنند. شهرداری می تواند هر جایی که خواست بازارهای جدید ایجاد کند و هر نوع گل با هر کیفیتی را عرضه کند.

شاهرخی افزود: مشکل کسب و کار مجازی نیز به قوت خود باقی است و آنلاین شاپ ها بدون هیچ ساماندهی در حال فعالیت هستند. افراد با باز کردن یک پیج در فضای مجازی بدون اینکه اطلاعات کافی و مهارت مورد نیاز را داشته باشند وارد حوزه گل و گیاه می شوند و باعث ضربه به صنف گل فروشی ها می شوند. همچنین باغ هایی در خارج از شهر وجود دارند و برای برگزاری مجالس و عروسی ها اجازه کار به گل فروشی ها نمی دهند. اغلب این باغ ها اجاره مکان را در صورتی می دهند که گل آرایی نیز با خودشان باشد. در حال حاضر باغ هایی وجود دارد که مثلا ۱۵ میلیون درخواست می کنند که فقط یک تا ۲ ساعت فیلمبرداری در آن انجام شود!

وی ادامه داد: از طرفی تورم بر همه چیز اثر گذاشته است و هزینه تولید گل را به شدت بالا برده است. حقوق کارگر، هزینه انرژی، هزینه حمل و نقل و هزینه اجاره به شدت بالا رفته است. از طرفی حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد کارگران فعال در گل فروشی ها از اتباع افغان هستند. بازار گل های ما در حال حاضر به دست اتباع می چرخد و نصف بیشتر افرادی که پیج می زنند و گل سفارش می گیرند نیز از اتباع هستند. گل فروشی ها به سختی دخل و خرج خود را در می آورند و اغلب با مشکلات زیادی روبرو هستند. اجاره مغازه های چند میلیاردی، موضوع تعزیرات، بیمه ، مالیات و … قسمتی از مشکلات پیش پا صنف گل فروشی ها است.

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران اظهار داشت: اغلب افراد سفارش های خود را اینترنتی از طریق پیج ها انجام می دهند و شاید حتی گران تر هم تمام شود اما به دلیل نبود اطلاعات کافی آمار این اتفاق به شدت بالا است و در اثر گسترش کسب و کارهای مجازی روز به روز بیشتر هم می شود. باید یک نظارت درستی بر عملکرد این پیج ها باشد که تا امروز هنوز اتفاق نیفتاده است.

برگزاری کلاس های گل آرایی

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران گفت: برخی از افراد با برگزاری کلاس های گل آرایی نیز درآمدزایی می کنند و معمولا این کلاس ها را در هتل و سالن های بزرگی برگزار می کنند. تمام این کلاس ها باید زیر نظر اتحادیه انجام شود اما چنین چیزی رخ نمی دهد. مشخص نیست این افراد واقعا تخصص در گل آرایی دارند یا خیر. معمولا مدرک های گل آرایی توسط یک شرکت هایی به این افراد داده می شود اما مورد تایید اتحادیه گل و گیاه نیست. افراد فعال در اتحادیه همگی گل فروش بودند و تخصص کافی در این زمینه دارند اما شرکت های خصوصی چنین شرایطی را ندارند. هزینه این کلاس ها هم به شدت بالا و نجومی است و مثلا ۲۲ تا ۲۵ میلیون می گیرند و آموزش ۲ روزه یا ۳ روزه می دهند و افراد نیز از آن استقبال می کنند!

شاهرخی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر گل قیمت مناسبی دارد و به دلیل تولید مناسب در کشور مردم با مشکل روبرو نیستند. اغلب گل فروشی ها در زمینه تزئین زیباتر گل به مشتری های خود در حال رقابت هستند و سعی می کنند به بهترین نحو درخواست مشتری را اجابت کنند. دو نوع مشتری در گل فروشی ها داریم، برخی گل را به صورت تزئین شده می خرند که در این مورد هزینه مواد مورد نیاز برای تزئین و وقتی که گل فروش برای آن می گذارد نیز محاسبه می شود و در نوع دوم افراد گل را شاخه ای و برای گلدان های خانه ها می خرند که در این مدل فقط پول گل را می دهند.

لینک کوتاه : https://otaghasnaftehran.ir/?p=4522

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.