• امروز : سه شنبه, ۵ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 25 June - 2024
کل اخبار 964اخبار امروز : 0
5
مهدی باقرپور، رئیس اتحادیه صنف ابزارفروشان:

ابزارفروشان فراتر از شعار عمل کردند/ از این پس هزاران واحد صنفی ابزارآلات مناسب و باکیفیت خواهند داشت/ ممنوعیت ورود ابزارآچار رفع شد

  • کد خبر : 4446
  • 08 ژوئن 2024 - 14:00
ابزارفروشان فراتر از شعار عمل کردند/ از این پس هزاران واحد صنفی ابزارآلات مناسب و باکیفیت خواهند داشت/ ممنوعیت ورود ابزارآچار رفع شد
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف تهران، لازمه کمک به رشد تولید و رونق آن، مطالبه و پیگیری است و تلاش شبانه‌روزی جهت برداشتن گام‌هایی که سویه‌های عملیاتی و اجرایی‌شده آن در بازار و زیست واحدهای صنفی و متعاقبا شهروندان و جامعه هدف و مخاطب، مشهود باشد.

اتحادیه صنف ابزارفروشان تهران توانسته با ارائه مستندات و گزارش‌های مستدل و همچنین همراهی برخی دولتمردان به گفته مهدی باقرپور، رئیس اتحادیه این صنف، از رشد تولید و صنعت، حمایت کند.

اقدام اتحادیه صنف ابزارفروشان در روشنگری و تبیین اهمیت تامین آچار و ابزارآلات دستی و در نهایت، رفع محدودیت ثبت سفارش و تسهیلِ مسیر تامین این نوع ابزارآلات معنا پیدا می‌کند.

نفع آزادسازی اقلام گروه ۴ برای واحدهای صنفی چیست؟

«از این پس تامین شایسته ابزار به‌صورت قانونی انجام‌شدنی است»؛ این خبریست که رئیس اتحادیه صنف ابزارفروشان اعلام کرده و گفته است که از این مسیر، تولیدکننده کالای باکیفیت و استاندارد در اختیار خواهد داشت و در نتیجه هزاران واحد صنفی از داشتن ابزارآلات مناسب و باکیفیت اطمینان خاطر پیدا می‌کنند که این خود منجر به رشد تولید می‌شود.

مهدی باقرپور با توضیح این‌که «بیش از ۱۵۰۰ کالا از سال ۹۷ در گروه چهارم کالایی یعنی کالای لوکس و دارای تولید داخل، جای گرفته بودند»، تصریح کرده: ما از همان زمان به‌دلیل غیر کارشناسی‌بودن این تصمیم در حال پیگیری برای خروج این کالاها از گروه چهار بودیم که بالاخره امسال، اواخر فروردین با رفع ممنوعیت این کالاها موافقت شد.

اما نفع این آزادسازی برای واحدهای صنفی چیست؟ رئیس اتحادیه صنف ابزارفروشان، در این خصوص توضیح داده است که « به‌دلیل استفاده گسترده‌ای که این نوع ابزارآلات در جامعه داشته و از خانه تا کارخانه مورد مصرف هستند، تامین آن از محدودیت خارج می‌شود.»

او افزوده: به این دلیل که ما تولیدکننده معادل داخلی نداشتیم، این ابزار از مسیرهای غیر متعارف تامین می‌شدند و امروز مسیر تامین آن شفاف شده به این ترتیب که هم برای واحدهای صنفی راحت‌تر شده و هم این‌که کمک‌حال تولید داخلی شده.

از طرفی به گفته باقرپور: محصولی که به‌صورت قاچاق وارد می‌شود، کیفیت پایینی داشته اما محصولی که از طریق قانونی به کشور می‌آید از شرایط استاندارد اجباری کالا، برخوردار بوده، هزینه سربار تولید به آن اضافه نمی‌شود و از مقوبلیت و ضمانت برخوردار خواهد بود.

رفع ممنوعیت آچارابزار و متن نامه رئیس سازمان توسعه تجارت ایران

همان‌طور که گفته شد،پس از پیگیری‌های انجام‌شده از سوی اتحادیه صنف ابزارفروشان و به‌دنبال نامه‌ای که رئیس سازمان توسعه تجارت ایران به وزارت صمت ارسال کرد، ممنوعیت برخی از کالاهای گروه ۴ ازجمله ابزارآلات دستی، لغو شد.  در نامه مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، خطاب به معاون صنایع عمومی، معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات، معاون معادن و فراوری مواد، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی و معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو، آمده است: به استحضار می‌رساند با عنایت به این‌که بند سوم مصوبه هفتادمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مورخ ۲۸/ ۰۲/۱۴۰۱ تا پایان سال ۱۴۰۲ معتبر بوده و وزارت متبوع درخواست حذف برخی کالاها از لیست کالاهای ممنوعه را جهت تصویب به شورای مذکور ارسال کرده است. از این رو ممنوعیت ثبت سفارش و واردات کالاهای پیوست که در پیشنهاد ارائه‌شده وزارت متبوع به‌عنوان کالاهای ممنوعه اعلام نشده، لغو می‌شود.

قدردانی از همیاری برخی دولتمردان و دفع تاثیر تحریم‌ها

به این ترتیب ۱۶۵ قلم کالای حساس و تاثیرگذار از ردیف ممنوعیت خارج شدند که به‌گفته رئیس اتحادیه صنف ابزارفروشان، حدود ۱۲ ردیف تعرفه کمرگی متعلق به ابزارآلات دستی است و در صنایع مختلف از ساخت تجهیزات پزشکی، نظامی، کشاورزی، پتروشیمی، خودرو سازی، کشتی‌سازی و … ابزار خانگی کاربرد دارد .

از جمله ابزاری که منوعیت واردات آن‌ها لغو شده است می‌توان به پیچ‌گوشتی با تستر ولتاژ (فازمتر)، چکش و پتک، موتورهای چهار چرخ و سه­‌چرخ برای حرکت در خارج جاده‌ (همه جا رو ATV)، کامیون مخصوص حمل بتون، اسکوتر برقی، دوچرخه برقی، موتورسیکلت برقی، و برخی آلات موسیقی از جمله پیانو، آلات موسیقی ضربی و غیره، ادوات برای بازی بولینگ و توپ گلف، مغز مداد آرایشی، لباس اسکی به صورت دست، کفش‌ مخصوص دوچرخه سواری دارای قفل برای چفت روی پدال، عینک آفتابی اشاره کرد.

باقرپورضمن قدردانی از همراهی برخی دولتمردان کاردان نسبت به رفع محدودیت ثبت سفارش در گفتگو با این پایگاه اطلاع‌رسانی به این نکته هم اشاره کرده است که چگونه ایین اتحادیه علیرغم تحریم‌های ظالمانه و معضلاتی که وجود دارد با سرمایه و دانش خود در مسیر رشد و جهش تولید این مرز و بوم قدم برداشت.

 

لینک کوتاه : https://otaghasnaftehran.ir/?p=4446
  • نویسنده : کیانی
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف تهران
  • 46 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.