• امروز : دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 13 May - 2024
کل اخبار 876اخبار امروز : 3
3
حبیب‌الله بشارتی، رئیس اتحادیه صنف آهنسازان:

برای آینده این صنف، واقعا نگرانم!/ جوان ما دنبال لیسانس و میز کار و یک کامپیوتر است/ چه کسی جوانش رفته و آهنگر شده؟

  • کد خبر : 3948
  • 28 آوریل 2024 - 13:12
برای آینده این صنف، واقعا نگرانم!/ جوان ما دنبال لیسانس و میز کار و یک کامپیوتر است/ چه کسی جوانش رفته و آهنگر شده؟
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف تهران، صنف آهنسازان با ظاهری ساده اما نقشی حساس و پیچیده در حال حاضر در شرایطی قرارگرفته که دیر نیست به کلی برچیده و به‌اصطلاح، منقرض شود. آن‌چه علاوه بر تاثیر فزاینده تورم بر افزایش قیمت‌ها و رکود، به عدم تمایل خانواده‌ها و جوانان آن‌ها به مشاغل فنی برمی‌گردد تا این فشار را برای برچیده‌شدن واحدهای صنفی آهنسازان، مضاعف کند.

حبیب‌الله بشارتی، رئیس اتحادیه صنف آهنسازان، ضمن اعلام نگرانی جدی خود از این بابت علاوه بر شرح وصف حال صنف خود، به بیان تاثیرپذیری همکارانش از عوامل و فشارهای بیرونی نظیر رکود ساخت و ساز، افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و نداشتن نرخ مصوب برای واحدهای صنفی پرداخته است.

رئیس اتحادیه صنف آهنسازان، در خصوص نرخ جدید واحدهای صنفی خود، می گوید: باتوجه به تورم سالیانه، افزایش دستمزد کارگران و سایر نیروهای کار مرتبط با آهنسازان، چیزی‌که تا الان درخصوص افزایش قیمت به آن رسیده‌ایم، حدود 15 تا 20 درصد بوده منتها بیشتر بر این اساس تعیین شده که مواد اولیه مثل ورقِ آهن، گران شده‌اند و افزایش قیمت‌های ما به ناچار صورت‌گرفته؛ آن‌ها هم که سرویس‌کارند حدود 10 تا 15 درصد افزایش قیمت خدماتشان را داشته‌اند.

البته به گفته بشارتی: باید به این نکته هم اشاره کرد که این افزایش قیمت به این دلیل که ابتدای سال اتفاق افتاده است تا این حد صورت گرفته؛ واحدهای صنفی منتظر می‌مانند تا ببینند خصوصا در برج سوم، چه اتفاقی می‌افتد و تورم چه‌قدر افزایش پیدا می‌کند و آیا با همین مبالغ می‌توانند کنار بیایند یا باید باز هم افزایش داشته باشند؛ به این دلیل که این مبالغ، سالیانه نیستند و ما هیچ‌وقت نرخ مصوب نداشته‌ایم و امکان رعایت نرخی که گفته شد وجود نداشته و همه این‌ها به شرایط گوناگونی بستگی دارد.

او به صورت کلی صنف خود را با این‌که ظاهر ساده‌ای می‌تواند داشته باشد به‌شدت حساس توصیف می کند: برای نمونه تمام کانال‌ساران کولر زیر پوشش اتحادیه ما هستند و این‌ها به‌صورت مستقیم در مصرف برق و نیز آسایش مردم به‌خصوص در آپارتمان‌ها تاثیرگذار هستند. با توجه به اینکه مصوب شده که از این به بعد کلیه ساختمان‌ها باید کانال کولر در ساختمان بکشند، این اجبار صورت گرفته است و همین امر بر مجموعه ساختمانی تاثیرگذار است.

از بشارتی در خصوص مسائلی که برای این صنف چالش جدی ایجاد کرده‌اند، می‌پرسیم؛ به‌گفته او: ساختمان‌سازی به‌صورت کلی در حالت رکود به سر می‌برد و مادامی که این رکود، استمرار داشته باشد، هم برای اشتغال‌زایی هم برای همکاران ما مشکلاتی به‌وجود خواهد آمد.

رئیس اتحادیه صنف آهنسازان، می گوید که «در حال حاضر بسیاری از همکاران قدیمی ما دیگر این کار را انجام نمی‌دهند خصوصا جوانان ما که متاسفانه الان تمام برنامه‌شان این است که از شهر خود برای گرفتن هر لیسانسی به شهر دیگری بروند و به این ترتیب استقبال از مشاغل فنی کم شده و این شامل بچه‌های همکاران ما هم شده و در مورد همه مشاغل فنی مصداق دارد.»

او می‌پرسد: در کل بچه‌های ما و همکاران روسای اتحادیه‌های ما و بستگان شما و  همه آن‌ها که صدای من را می‌شنوند، چه کسی جوانش رفته و آهنگر شده؟ چه کسی به سمت شغل فنی رفته؟ هیچ‌کس؛ همه دنبال این هستند که لیسانس و فوق لیسانسی بگیرند، میز کاری و یک کامپیوتر جلوشان باشد و حقوق کمی بگیرند و هرچه شد مهم نیست.

به هرصورت و بنا به‌گفته رئیس اتحادیه صنف آهنسازان، همین عدم تمایل به مشاغل فنی که ریشه در بسیاری از اتفاقات اجتماعی و اقتصادی جامعه دارد، ضربه خیلی مهلکی به‌خصوص به کل کارهای فنی زده؛ او می‌گوید که «به‌عنوان یک قدیمی این کار که 50 سال است کارخانه دارم، واقعا نگرانم برای کل شغل‌های فنی و اشتغال‌زایی در این ردیف کارها خصوصا این‌که کل ساختمان‌سازی الان راکد است.»

به‌گفته او: 114 شغل به‌صورت مستقیم با ساختمان‌سازی در ارتباطند و خیلی مشاغل دیگر غیرمستقیم و  زمانی‌که راکد باشد، بر خیلی از مشاغل تاثیر بدی می‌گذارد.

 

 

لینک کوتاه : https://otaghasnaftehran.ir/?p=3948

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.