• امروز : یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 12 May - 2024
کل اخبار 873اخبار امروز : 6
4
رضا پاشابیگی، رئیس اتحادیه صنف خواربارفروشان:

دولت، همین قیمت‌های موجود را تصویب کند، کار بزرگی انجام داده!/ در سال جدید هنوز افزایش قیمت نداشته‌ایم/ سود ناچیز خواربارفروشان و پایین‌آمدنِ چشمگیر قدرت خرید مردم

  • کد خبر : 3804
  • 17 آوریل 2024 - 14:35
دولت، همین قیمت‌های موجود را تصویب کند، کار بزرگی انجام داده!/ در سال جدید هنوز افزایش قیمت نداشته‌ایم/ سود ناچیز خواربارفروشان و پایین‌آمدنِ چشمگیر قدرت خرید مردم
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف تهران، خواربارفروشی‌های شهر، واحدهای صنفی بسیار حساسی هستند که در تعامل روزانه و مداوم با شهروندان، در تامین کالاهای اساسی، حیاتی و مورد نیاز آن‌ها نقش اساسی ایفا می‌کنند. این واحدهای صنفی با تدابیر خاص خود حتی در خطیرترین شرایط جامعه نظیر همه‌گیری ویروس کرونا و سایر دشواری‌های اقتصادی، همواره به ارائه کالا و خدمات پرداخته‌اند.

اتحادیه صنف خواربارفروشان با وجود مسئولیت مهمی که در توزیع و فروش کالاهای اساسی بر عهده دارد از مشکلاتی هم رنج می‌برد. رضا پاشابیگی داریانی، رئیس اتحادیه صنف خواربارفروشان در برشماری این مشکلات از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شروع می کند با این توضیح که «خواربارفروشان با ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای تحت فشار هستند؛ این فروشگاه‌ها زرق و برقی دارند که مشتری را جذب می‌کنند اما همچنان بیشترین میزان توزیع کالا دست خواربارفروشان است و در کنار آن، همین واحدهای خرد و کوچک کمترین فساد، بیشترین پرداخت مالیاتی، کمترین فرار مالیاتی و بیشترین اشتغالزایی را دارند.»

در توضیح ادامه مشکلات، پاشابیگی داریانی به مالیات غیرمنطقیِ اخذشده از این واحدهای صنفی اشاره کرده و می‌گوید: سیستم مالیاتی کشور قبلا به‌صورتِ خوداظهاری بود که آن هم یکسری ایرادات داشت و سازمان امور مالیاتی آن را داده‌محور کرد؛ یکی از روش‌های این داده‌محور کردن، ملاک قراردادن حساب دستگاه‌های پز بود.

به گفته او: ایرادی که به ملاک قراردادن دستگاه‌های پز وارد می‌شود این است که هرآنچه که در دستگاه پزِ مغازه‌ها کشیده می‌شود، فروش محسوب نشده و شامل سود نیست؛ برای همه ما پیش آمده که به پول نیاز داشته و کارت کشیدیم و مالیاتِ این کارت‌کشیدن برای مغازه‌دار به حساب آمده پس این دلیل نمی‌شود که مغازه‌دار از پولی که به حسابش رفته منفعت برده باشد!

از طرفی به گفته رئیس اتحادیه صنف خواربارفروشان، حاشیه سود صنف او فوق‌العاده پایین است به این دلیل که اکثر کالاهایی که آن‌ها در واحدهای صنفی‌شان عرضه می‌کنند جزو کالاهای اساسی و در واقع جزو سبد معیشتی مردم است و حاشیه سود پایینی دارد برای نمونه روغن 3 درصد حاشیه سود دارد شاید رقم آن درشت باشد و یک روغن پنج کیلویی، حدود 500 هزار تومان قیمت داشته باشد اما به‌صورت کلی سود بسیار ناچیزی برای مغازه‌دار حاصل می‌شود یا در لبنیات این سود، حدود 5 درصد است. پاشابیگی داریانی، می‌گوید که این موضوع را به سازمان امور مالیاتی هم اعلام کرده‌اند که گردش بالای پُز صرفا نشان‌دهنده سود مغازه‌دار نیست.

 

بحث شهرداری‌ها و عوارض هم موضوع دیگریست که رئیس اتحادیه صنف خواربارفروشان به آن اشاره کرده و می‌گوید: ما سال گذشته هم اعلام کردیم که صنف ما پسماندی ندارد که عوارض آن را بدهد!

اما اتحادیه صنف خواربارفروشان، این روزها مشغول توزیع کالاهای تنظیم بازار هستند که قیمت‌ها را کنترل کنند تا مردم درخصوص تامین کالاها دچار مشکل خاصی نشوند. از پاشابیگی داریانی،  می‌پرسیم که قیمت‌ها به‌طور مشخص بالا رفته‌اند یا هنوز به حالت تثبیت‌شده خود نرسیده‌اند؟

به گفته او، در شروع سال، هنوز افزایش قیمت نداشته‌ایم و بازار هنوز آن‌طور که باید خود را پیدا نکرده؛ در واقع هر سالی که نو می‌شود با توجه به افزایش هزینه‌ها و افزایش حقوق‌ها، حالتی تورمی داریم و متاسفانه باید با توجه به هزینه‌ها، افزایش قیمتی داشته باشیم اما هنوز این افزایش قیمت در سال جدید اعمال نشده و باید دید که شرکت‌ها با توجه به تورم و افزایش هزینه‌ها مثل حقوق کارگران و غیره تا چه حد تشخیص می‌دهند که قیمت کالاها را بالا ببرند.

رئیس اتحادیه صنف خواربارفروشان با اشاره به این‌که همه نوع کالایی موجود است، قیمت‌ها را بالا براورد می‌کند و می‌گوید: یکسری کالاها باتوجه به وسع و توان خرید مردم، قیمت بالایی دارند وگرنه کم و کسری از نظر کمبود کالا نداریم؛ به‌عنوان مثال روغن الان در بازار به اندازه کافی موجود است اما قیمت آن نسبت به سنوات گذشته خیلی بالاتر است؛ در مورد سایر اقلام هم همین‌طور در بحث لبنیات، کمبود ماست نداریم اما ماست دبه‌ای با قیمت‌های بالا در کنار درآمدهای پایین و میزان افزایش حقوق کارمندان، عرضه شده و باید گفت که بسیاری از کالاها تا حد زیادی از سفره مردم حذف شده‌اند.

پاشابیگی داریانی تاکید می‌کند که «درآمدها پایین و قیمت‌ها گران هستند؛ همه‌چیز فراوان موجود است اما قدرت خریدها پایین آمده که مردم نمی‌توانند بخرند. این در حالی‌است که قیمت‌ها باید کنترل شده و افزایش آن منطقی‌تر باشد.»

از او می‌پرسیم که پیش‌بینی می‌کند قیمت کالاها خیلی افزایش پیدا کند یا در حد معقول باشد؟ به گفته رئیس اتحادیه صنف خواربارفروشان، به نظر می‌رسد که افزایش قیمت‌ها معقول باشد؛ شیب افزایش قیمت تا پیش از این، آن‌قدر تند بود که مردم دیگر توانایی خرید ندارند و بنابراین همین قیمت را اگر دولت محترم بتواند تصویب کند کار بزرگی انجام داده چراکه مردم با همین قیمت‌ها هم مشکل دارند. از نظر او همین قیمت‌های موجود هم برای بسیاری از اقشار زیاد است.

 

لینک کوتاه : https://otaghasnaftehran.ir/?p=3804

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.