• امروز : سه شنبه, ۱۲ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 2 July - 2024
کل اخبار 982اخبار امروز : 6
2
سعید حیاتی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چرم و لوازم کفش:

کارخانه‌های چرم هنوز شروع به کار نکرده‌اند/ اعضای این صنف در حالت شوک و بلاتکلیفی به سر می‌برند / قیمت چرم در سال جدید چقدر بالا می‌کشد؟

  • کد خبر : 3728
  • 13 آوریل 2024 - 14:23
کارخانه‌های چرم هنوز شروع به کار نکرده‌اند/ اعضای این صنف در حالت شوک و بلاتکلیفی به سر می‌برند / قیمت چرم در سال جدید چقدر بالا می‌کشد؟
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف تهران، کارخانه‌های چرم هنوز شروع به کار نکرده‌اند، اجناس شب عید روی دست تولیدکننده‌ها ماند و اعضای این صنف در یک بلاتکلیفی کامل به‌سر می‌برند. با آغاز سال جدید به سراغ سعید حیاتی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چرم و لوازم کفش رفتیه‌ایم تا از او بپرسیم، وضعیت چرم و لوازم کفش به‌لحاظ افزایش قیمت چگونه خواهند بود به این معنا که با توجه به بالارفتن قیمت همه کالاها و خدمات، چرم تا چه حد به این امر محتوم یعنی افزایش قیمت دچار خواهد شد؟

در این گفتگو، گذاری هم داشته‌ایم به مشکلاتی که صنف فروشندگان چرم و لوازم کفش در سال گذشته با آن دست و پنجه نرم می‌کردند؛ مسائلی که به‌نظر در ۱۴۰۳ هم ادامه دار خواهند بود.

بیشتر تولیدی‌ها از چرم مصنوعی استفاده می‌کنند

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان چرم و لوازم کفش، علاوه مشکلاتی که این صنف پا به پای سایر صنوف در سال‌های گذشته داشته، یکی از مسائلی که شاید الان به وضوح بیشتری با آن مواجهه شده، بحث عرضه و تقاضا است.

حیاتی، می‌افزاید: در حال حاضر به این دلیل که اجناس فروش نرفته‌اند، تولید فعلا متوقف شده و اعضای این صنف در سال جدید در یک حالت بلاتکلیفی به سر می‌برند.

فروش اجناس و تولید آن‌ها مثل شب عید سال‌های گذشته نبوده. از طرفی، بنا به اظهارات رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چرم و لوازم کفش، فصل سرما هم تاحدی عقب افتاد و اجناس زمستانی فروش نرفت؛ باید گفت به این دلیل که قیمت چرم بالارفته کالای تولیدی هم گران تمام شده و رفته‌رفته به یک کالای لاکچری بدل شده و تقریبا همه به چرم مصنوعی روی آورده‌اند؛ در حال حاضر، بیشتر تولیدی‌ها از چرم مصنوعی استفاده می‌کنند.

قیمت چرم در ۱۴۰۳  چند است؟

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چرم و لوازم کفش، می گوید: در حال حاضر، کارخانه‌ها هنوز سر کار نیامده‌اند یا اگر هم آمده‌اند منتظرند ببینند قانون کار  قرار است چند درصد روی حقوق کارگر بگذارد و به این دلیل که قیمت دلار هم بالا و پایین می‌شود، کارخانه‌ها اصلا رغبتی به تولید و فروش ندارند و برخی هم که همانطور که گفته شد، اجناس قدیمی روی دستشان مانده و خریدار به دلیل گرانی، نمی‌خرد و سرمایه در گردش هم چون کم است همه در حالت شوک و بلاتکلیفی به سر می‌برند.

به گفته حیاتی: هیچ‌چیز مشخص نیست تا حدود یک ماه دیگر که ببینیم کارخانه‌ها قیمت را تعیین کنند و آن هم ملاک و معیارهایی برای خودش دارد؛ یکی قیمت دلار است؛ باید دید قیمت پوست چقدر می‌شود و مواد شیمیایی و رنگ هم هست که با توجه به همان قیمت دلار محاسبه می‌شود؛ درصدی هم که کارفرما به حقوق کارگر اضافه می‌کند را هم در نظر بگیرید.

از رویس اتحادیه صنف فروشندگان چرم، می‌پرسیم، پیش‌بینی او از بازار چرم و هم از میزان استقبال مردم یا رونق یا کسادی بازار، چیست؟

شب عیدش تقاضا نبود چه برسد به الان

حیاتی می‌گوید که «معمولا همیشه یک ماه اول سال، بازار، کساد بوده و هیچ تقاضایی نیست؛ اما این سال، شب عیدش تقاضا نبود چه برسد به الان که بعد از عید است؛ وقتی قیمت‌ها بالا می‌رود، قدرت خرید مردم پایین آمده و نمی‌خرند و از آن‌طرف هم مگر تولیدکننده ما چقدر سرمایه در گردش دارد که کاری که شب عید زده و تولید کرده کنار بگذارد و تا حدی بهاره تولید کند؟ به این دلیل که چرم و مواد اولیه گران است و همانطور که گفتیم سرمایه در گردش هم آنقدر ندارند که این‌ها را دپو کرده و حالا به سراغ تابستانی و بهاره تولید کنند.»

به گفته او: رکود شدیدی ایجاد شده و الان در سال گذشته هیچ‌کسی سفارشی برای خرید چرم و مواد اولیه نداده  و کسی تماسی نگرفته.

نه عرضه داریم نه تقاضا

در توضیح و بیان مشکلات این صنف، یکی بحث تقاضا است که به گفته رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چرم، الان خیلی کم شده و یکی هم بحث فروش است؛ اجناسی که شب عید تولید شده‌اند روی دست تولیدکننده مانده و به این دلیل که قیمت مواد اولیه و دلار مشخص نیست، کسی رغبتی برای تولید ندارد و همه منتظرند ببیند چه زمانی، ثبات نسبی پیدا می‌شود و از آن‌طرف هم تقاضا وجود ندارد و از سوی دیگر هم برخی کارخانه‌ها کارگرانشان فصلی است و می‌بینند وقتی فروش ندارند برای چه به کارگر پول بدهند برای همین می‌گذارند از برج دو و سه شروع به کار می‌کنند و این هم به دلیل بالارفتن هزینه‌هاست.

هانطور که دراین گفتگو اشاره شد، کارخانه‌های چرم هنوز شروع به کار نکرده‌اند و  بنا به گفته رئیس اتحادیه این صنف، کارگاه‌های کفش هم چون شب عید فروش نکرده‌اند تا حالا به کارخانه‌های آن‌ها یا بنکدارها برای خرید چرم مراجعه نکرده‌اند و هیچکدامشان فعلا شروع به کار نکرده‌اند چه کارخانه‌های چرم چه کارگاه‌ها تولیدی کفش.

حیاتی، تاکید می‌کند که فعلا در دوران بلاتکلیفی به سر می‌برند تا ببینند اوضاع و احوال و شرایط اقتصادی کشور چه می‌شود چراکه همه این‌ها زنجیره‌وار به هم متصل هستند و تا قیمت دلار تثبیت نشود هیچ‌چیز مشخص نیست.

لینک کوتاه : https://otaghasnaftehran.ir/?p=3728

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.