• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
کل اخبار 1030اخبار امروز : 0
9
اکبر شاهرخی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گل و گیاه تزئینی:

پیش‌بینی تعطیلی بسیاری از گلفروشی‌ها در ۱۴۰۳/ فروشِ گل در شب عید امسال، ۵۰ درصد کمتر از سال گذشته بود/ مردم در عید فطر گل نمی‌خرند

  • کد خبر : 3711
  • ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۴
پیش‌بینی تعطیلی بسیاری از گلفروشی‌ها در ۱۴۰۳/ فروشِ گل در شب عید امسال، ۵۰ درصد کمتر از سال گذشته بود/ مردم در عید فطر گل نمی‌خرند
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف تهران، فروش گل امسال به صورت مشهود پایین بود و شاید بتوان گفت تقریبا به نصف سال گذشته رسید. اینکه گل از سبد خانوار حذف شده، یک جمله تکراری‌ست و یکی از دلایلش همین قیمت‌ها است. از طرفی قیمتِ گل به نسبتِ سایر کالاها آنچنان هم بالا نمی‌رود و در واقع بالارفتن آن از یک سطح مشخصی برخوردار است چرا که روی این کالا نمی‌شود سرمایه‌گذاری کرد و بعد از چند روز از بین می‌رود. از طرفی قیمتِ گل در سال جدید فعلا بالا نرفته است اما قیمت اجاره‌مغازه‌ها و واحدهای صنفی، دستمزد کارگر، حق بیمه و کرایه وانت‌بارها و سایر متعلقات آن مثل کاغذ و روبان و غیره بالا رفته.

از اکبر شاهرخی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گل و گیاه تزئینی پرسیده‌ایم فروش گل در شب عید چگونه بود، برآورد رئیس اتحادیه صنف از این فروش چیست و چه برآوردی در خصوص وضعیت گل در سال جاری دارد؟ همچنین از او در خصوص فروش گل در عید فطر سوال‌هایی پرسیده‌ایم.

فروش بسیار پایین گل در شب عید

فروش گل در شب عید بسیار  کمتر از سال‌های گذشته و بود و به گفته رئیس اتحادیه صنف فروشندگان، فروش گل، حداقل ۵۰ درصد کمتر از سال گذشته بوده یعنی اگر گلفروش‌ها ۲۰۰ گلدان سینره می‌آوردند، اینبار آن را به ۵۰ گلدان تقلیل دادند به این دلیل که تولید هم نسبت به سال‌های پیش، خیلی کمتر بود.

به گفته شاهرخی، نبود مشتری دلیل اصلی این کم‌فروشی است و این فقدان را می‌توان هم به همزمانی عید نوروز با ماه رمضان و نیز وضعیت معیشت مردم نسبت داد با این توضیح که امسال تا حدودی قیمت نسبت به گذشته بالاتر بود و گل هم از سبد خانوار تا حدود زیادی خارج شده.

از طرف دیگر به گفته شاهرخی، گل، کالایی است که نمی‌توان آن را نگه‌ داشت تا به ثبات قیمت برسد؛ چهار روز بیشتر بماند خراب می‌شود و کارایی خود را از دست می‌دهد.

قیمت گل در سال جدید بالا نرفته

قیمت گل در سال جدید بالا نرفته اما به گفته رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گل و گیاه تزئینی، اجاره مغازه‌ها، حقوق کارگر، حقوق مربوط به بیمه و سایر متعلقات و وابسته‌های این واحدهای صنفی نظیر کاغذ و روبان و نیز سایر خدماتی که در این صنف از آن استفاده می‌کند مثل کرایه وانت‌بارها و غیره افزایش پیدا کرده‌اند و در این شرایط این واحدهای صنفی هستند که ضرر و زیان می‌کنند.

با این شرایط، به گفته شاهرخی، پیش‌بینی می‌شود بسیاری از گلفروشی‌ها جمع کنند و واحدهای صنفی به سمت مشاغل دیگر بروند.

عید فطر روز کساد کاسبی گلفروشان

نکته دیگری که  رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گل و گیاه تزئینی به آن اشاره می‌کند، عدم فروش گل در روز عید فطر است. شاهرخی می‌گوید که خلاف آنچه تصور می‌شود، این یکی از روزهای کساد کاسبی برای گلفروشان است چراکه مراسم عید فطر و مناسبات پس از آن دیگر زمانی برای خرید گل باقی نمی‌گذارد و از طرفی، اگر هم شرایط مالی، اجازه دهد و بازدیدی را برای شهروندان فراهم کند، به مناسبت تمام‌شدن ماه رمضان، از شیرینی استفاده می‌کنند تا گل.

 

لینک کوتاه : https://otaghasnaftehran.ir/?p=3711

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.