• امروز : دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 13 May - 2024
کل اخبار 873اخبار امروز : 0
8
در نشست مشترک اتاق اصناف تهران با استاندار تهران مطرح شد:

در این ایام همه ما مسئول و ذی‎نفع هستیم/ ظرفیت اتاق اصناف یک ظرفیت تعیین‎کننده است

  • کد خبر : 3285
  • 21 فوریه 2024 - 12:30
در این ایام همه ما مسئول و ذی‎نفع هستیم/ ظرفیت اتاق اصناف یک ظرفیت تعیین‎کننده است
نشست مشترک اتاق اصناف و استاندار تهران با حضور حمیدرضا رستگار، رئیس و هیئت رئیسه اتاق اصناف تهران، علیرضا فخاری، استاندار تهران، محمد علیمهری، معاون امور اقتصادی استاندار، محمود سیجانی رئیس سازمان صمت استان تهران، روسای اتحادیه‎های صنفی و روسای اتاق‎های اصناف استان تهران در سالن همایش های این اتاق برگزار شد.

در این نشست حمیدرضا رستگار، رئیس اتاق اصناف تهران طی بیاناتی هدف از برگزاری این نشست را توضیح داده و گفت: در آستانه سال نو، ماه رمضان، بازارهای پایان سال و  انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و به منظور بررسی این موارد که اهمیت ویژه‎ای برخوردار است این جلسه برگزار شد تا بتوانیم به نتایج مطلوب برسیم.

رئیس اتاق اصناف تهران افزود: آن چیزی که در این ایام و روزهای پایانی سال مهم است، اینکه همه ما به جهتی مسئول بوده و ذی نفع موضوع امنیت و اقتصاد و امنیت اقتصادی هستیم. آمارهایی که دشمنان در موضوعات مختلف، حول محور کشور عزیزمان از خود بروز می دهند مبین جایگاه مهم و خاص جغرافیایی آن است. این ارقام نشان دهنده این است که ایران در مسیر ترقی و اعتلاست و قطع به یقین این نافعی وجود مشکلات نیست و قطعا چالش‎هایی وجود دارد.

رستگار تصریح کرد: واقعیت این است که عملکرد ما اصناف، اتاق اصناف، اتحادیه های صنفی و صنوف به عنوان سربازان اقتصاد کشور بسیار مهم بوده و ارتباط مستقیم و دقیقا با جامعه هدفی دارد که مورد نظر دشمن یعنی جامعه اقتصادی است.

وی افزود: مقام معظم رهبری طی چندین سال موضوع تولید، اقتصاد و رفع موانع اقتصادی را در شعارهای سال مدنظر داده‎اند. اهمیت موضوع زمانی مشخص می‎شود که مشاهده می کنیم چه مشکلات و موانعی را در مسیر اقتصاد، تولید و دست‎اندرکاران آن ایجاد می کنند. در واقع بیشترین موانع را در موضوعات مرتبط با حوزه اقتصاد شاهد هستیم.

اصناف علی‎رغم چالش‎ها و مشکلات در کنار ملت و نظام

رئیس اتاق اصناف تهران ضمن ابراز امیدواری از همراهی و همگامی اصناف به مانند همیشه تصریح کرد: مهمترین شاخصه ما به عنوان اصناف، اتحادیه‎های صنفی و کسبه این است که در بزنگاه‎های تاریخی و اتفاقاتی که طی این 45 سال رخ داد فارق از تمام مسائل، چالش‎ها و مشکلات در کنار ملت و نظام بوده ایم؛ لذا امیدوارم و انتظار دارم کما فی سابق اصناف به گوش و به هوش باشند و درست عمل کنند.

وی در پایان ضمن قدردانی از تلاش‎های استانداری تهران گفت: به برکت حضور و عملکرد ایشان و همکاران محترم، موضوعات مهم کلان شهر تهران و بلکه موضوعات اصلی سراسر کشور از آن جهت که بیشتر اتفاقات در شهر تهران رقم می خورد پیگیری می شود؛ لذا امیدوارم با گسترش ارتباط و تعامل بیشتر شاهد توسعه و ارتقای امور مربوطه باشیم.

شرایط امروز ما شرایط مناسبی است به شرط اینکه همه یک اراده مشترک و واحدی داشته باشیم

در ادامه این نشست علیرضا فخاری، استاندار تهران در صحبت‎های خود با اشاره به نقش و تاثیرگذاری اصناف گفت: امروز اصناف به عنوان یکی از ارکان بسیار مهم کشور می تواند عمده ظرفیت را در اقتصاد ایجاد کند که در روند زندگی و معیشت مردم تاثیر مستقیم دارد.

استاندار تهران ادامه داد: آن چه که امروز در عرصه اقتصادی با آن مواجه هستیم شرایط نامتقارن و نامتعادلی است که در تجربه های گذشته امان هم دیده‎ایم. این هم تابعی از تغییرات محیطی و وضعیت منطقه‏ای و جهانی بوده است. اما به نظر می‎آید گاهی اوقات ممکن است برای توجیه بخشی از کارهای خود فرضیات را وارد امور کنیم و بر اساس آن فرض تصمیمات را بگیریم که رجوع به این فرضیات اگر قابلیت لازم برای اتصال به هم را نداشته باشد طبیعتا خیلی توجیه پذیر نیست. خیلی وقت ها شاید بگوییم تحریم به منزله نابودی اقتصاد است یا عامل مطلق برای عدم اعتدال در شرایط اقتصاد می باشد که این نادرست است.

فخاری افزود: اینها سمومی هستند که به بدنه اقتصاد کشور می تواند آسیب برساند و اگر وارد شد سلول به سلول رشد می کند و همه اجزا را در برمی گیرد. شرایط امروز ما شرایط مناسبی است به شرط اینکه همه یک اراده مشترک و واحدی داشته باشیم.

افتراق در اقتصاد یکی از بدترین و زشت‎ترین وضعیت‎هاست

وی تاکید کرد: افتراق در اقتصاد یکی از بدترین و زشت‎ترین وضعیتی است که ممکن است هر کسی آن را برای پیشبرد اهداف خود به کار بگیرد و این مورد می تواند در میان اصناف هم به آنها آسیب برساند. از طرف دیگر بخشی از قوانین و مقررات بدون مطالعه در زمان و مکان و موقعیت می تواند یک صنف را از کارآیی بیندازد.

استاندار تهران اولین آثار وضعی یک اقتصاد قابل اتکا را اطمینان برشمرد و گفت: افتراق در اقتصاد، بی اعتمادی را بین تولیدکننده، بهره بردار، واسط و مصرف کننده به وجود می آورد و هیچ کس به هم اطمینان ندارد وقتی یک فضای سردرگم و پیچیده ای می شود کلا کنترل از دست خارج می شود.

فخاری به نقش اتاق اصناف در چنین مواقعی اشاره و تصریح کرد: یکی از عوامل کمک کننده وحدت در سیاست هاست که به نظر من اتاق اصناف تهران این نقش را می تواند خیلی خوب ایفا کند. یک رهاشدگی در کلیات کار وجود دارد. حالا هر چقدر این به سمت رفتارهای فردی می رود جامعیت آن بیشتر است؛ اما وقتی به سمت کار گروهی می آید رهاشوندگی آن بیشتر است. یعنی به یک نقطه مشترک با هدف واحد نمی‎رسیم.

استاندار تهران با طرح این سوال که اصولا تشکیل اتاق اصناف به چه معنایی است؟ بیان کرد: از طریق این سوالات و کنش‎گری راجب این موضوعات می توانیم، نقش اتاق اصناف، اتحادیه و هیئت امنا را بیشتر کنیم؛ چون طبیعتا آنها اگر تابع سیاست هایی نباشند که نتواند از طریق این سیاست ها راهبردهای مشخصی را برای هدایت منابع اقتصادی ایجاد کند کارآیی ندارد.

وی ادامه داد: زمانی‎هایی است که مشکلات، مشکلات صنفی است و از طریق راهبری برخی تسهیلات حل و فصل می شود و من این را به عنوان یک کار مثبت غایی و نهایی قبول ندارم. به نظر من ظرفیت اتاق اصناف یک ظرفیت تعیین کننده برای جهت گیری های اقتصادی است؛ برای مزیت شناسی است برای هدایت منابع و جبران کسری ها و در یک جمله مدیریت بر اقتصاد است.

فخاری تاکید کرد: اگر به این شکل به موضوع نگاه کنیم طبیعتا در اجتماعاتی که با هم داریم خواسته های جدیدی مطرح می شود. به تعبیری ظرفیت‎های بسیار بزرگ اقتصادی در اصناف داریم. به عنوان مثال اگر کنار هم قرار گیرند و یک اتحاد مالی ایجاد کنند بسیاری از بانک ها توان رقابت باآن را نخواهند داشت و ورشکسته می شوند؛ اما هدف ورشکستگی نیست؛ بلکه موضوع مهم ایجاد رقابت است. رقابت اقتصادی می تواند کشور را به پیشرفت برساند والا اگر قرار باشد بانک ها منابع را در انحصار داشته باشند بعد هدف گیری و جهت گیری های آنها برای سرمایه گذاری های غیرمولد هزینه بشود راه به جایی نخواهیم برد.

استاندار تهران با اشاره به اینکه از این اتحاد بزرگ باید نقش های تولیدی مولد استخراج شود گفت: شما اگر بتوانید بانک اختصاصی اصناف را داشته باشید و از طریق آن پشتیبانی های جبرانی خود را در موضوعات دیگر فراهم کنید دیگر هیچ از کدام از صنوف برای تامین نیازهای خود مشکلی نخواهد داشت. این نقش ها می تواند نقش های جدید باشد که باید بر روی آن کار کرد.

اجماع در کار است که قدرت ایجاد می کند

فخاری در بخش دیگری از بیانات خود همپوشانی ظرفیت‎های اقتصادی اصناف را مورد توجه قرار داد و گفت: هر کدام از اتحادیه های صنفی به صورت متفرق در صنف خود می تواند برخی کارها را انجام دهد؛ اما این اجماع است که می تواند قدرت ایجاد کند و قدرت، امنیت را هم کنار خود فراهم خواهد کرد که به دنبال آن امنیت اقتصادی نیز شکل خواهد گرفت. لذا با همپوشانی ظرفیت ها می‎توانیم نقش‎های جدیدی را ایفا کنیم.

وی تاکید کرد: این همپوشانی ظرفیت ها دقیقا می تواند به عنوان پادزهر در حفظ منافع و اهداف گروه موثر باشد نقاط آسیب پذیر را پر و جبران می کند و لطمات و آسیب را کمتر می کند.

استاندار تهران ادامه داد: باید این را برای استان تهران به عنوان موضوع جدید در دستور کار قرار دهیم و با تشکیل کارگروهی در اتاق اصناف تهران پیگیری کنیم. باید باز تعریف جدید از اقتصاد محله ای و نقطه ای استان تهران را در دستور کار قرار دهیم و این تحول ذهنی و عملی را در آینده فراهم کنیم که بسیار مهم بوده و عامل تقویت زیرساخت های اقتصادی است.

فخاری با تاکید بر همکاری و تعامل استاندار با اصناف گفت: در برنامه هایی که می تواینم بگذارییم باید تغییر نگاه و ذائقه اقتصادی را ایجاد کنیم و مشارکت توام با نشاطی را برای این امر شاهد باشیم. امید داریم با ارایه تسهیلات و هماهنگی های لازم و رفع موانع برای انجام کارهای بزرگ در سطح استان کارهای جدیدی را خلق کنیم.

عدم شرکت در انتخابات ایجاد روزنه است

استاندار تهران در بخش دیگری از بیانات خود به موضوع انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: ما یک کار مهم داریم به نام انتخابات. چرا در این دوره با حساسیت از آن اسم می بریم و بحث می کنیم.  طی این سال ها فراز و نشیب های بسیار داشتیم، دشمنان با شکل ها و حربه های مختلف ما را با چالش‎های مختلف مواجه کرده اند؛ آن هم به دلیل اهمیت و مهم بودن کشورمان در ابعاد مختلف دارایی، زیرساخت، شرایط اقلیمی، منابع مختلف، تولید قدرت در فراسوی مرزهای‎مان، اراده ملت.

وی در این خصوص ادامه داد: امروز می خواهند ما را دوقطبی کنند و در فضای دوگانه قرار دهند؛ اما نباید بگذاریم این اتفاق بیفتد. آن چه که قدرت ساز، امنیت ساز و ثروت ساز و باعث تقویت استقلال کشور می شود چرا که صاحب قدرت هستیم و قدرت ما دیگران را تحریک و تهدید می کند که یک الگوی و قدرت جهانی شکل بگیرد؛ لذا برای عزت‎مان برای تثبیت قدرت و اقتدارمان و در کنار آن ایجاد امنیت در تمام ابعاد سیاست، فرهنگ، اقتصاد و همه موضوعات که تولیدکننده سرمایه اجتماعی است در معرض تهدید هستیم نباید روزنه به دشمن نشان د هیم

با کمک هم  ظرفیت خوب و بسیار بالایی برای مشارکت عمومی و رقابت درست فراهم کنیم

فخاری عدم شرکت در انتخابات را به مثابه ایجاد روزنه و رخنه دانست و بیان کرد: دشمن این روزنه را ببیند از همان جا ورود می کند؛ لذا نباید اجازه دهیم  این اتفاق رخ دهد. این موضوع ربطی به وابستگی به نظام، دولت، حزب و سازمانی  ندارد؛ بلکه یک بینش و بصیرت فردی است که باید به آن نقطه برسیم  و به آن اتکا کنیم. عزت و استقلال، دارایی های خودمان را راحت نفروشیم و در مقابل کسانی که به هر شکل نقش دشمن را بازی می کنند نقطه ضعف نشان ندهیم. با کمک هم می توانیم ظرفیت خوب و بسیار بالایی برای مشارکت عمومی و رقابت درست فراهم کنیم.

استاندار تهران در پایان تصریح کرد: همانگونه که رهبر معظم فرمودند با انتخاب فرد اصلح به تکالیف مان عمل کنیم که ان شاءالله کشور به سمت فضای جدید توام با ریل گذاری های جدید و تحول خواهی های جدید پیش برود و ایران بتواند در موقعیت داخلی و بین اللمی نمره ممتاز را کسب کند.

لینک کوتاه : https://otaghasnaftehran.ir/?p=3285
  • نویسنده : مولائی
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع ‎رسانی اتاق اصناف تهران
  • 82 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.