• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
کل اخبار 1037اخبار امروز : 7
8
مهدی باقرپور، رئیس اتحادیه صنف ابزارفروشان:

با توجه به شعار سال، توقع داشتیم مسئولان به تولید اهمیت دهند!/ بازار ابزار کساد باشد، کل بازار به هم می‌ریزد/ ابزار الفبای توسعه است

  • کد خبر : 3215
  • ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶
با توجه به شعار سال، توقع داشتیم مسئولان به تولید اهمیت دهند!/ بازار ابزار کساد باشد، کل بازار به هم می‌ریزد/ ابزار الفبای توسعه است
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف تهران، ابزار، شروع جریان تولید است و رکودی که از بازار آن شروع شود، دومینووار به صنایع بزرگتر و تولیدات وسیع‌تر نفوذ می‌کند. گرانی و رکودی که زیر سایه افزایش نرخ ارز متورم شده و سر ایستادن ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف تهران، ابزار، شروع جریان تولید است و رکودی که از بازار آن شروع شود، دومینووار به صنایع بزرگتر و تولیدات وسیع‌تر نفوذ می‌کند. گرانی و رکودی که زیر سایه افزایش نرخ ارز متورم شده و سر ایستادن ندارد.

تولید؛ گمشده این روزهای صنایع ایرانی و دغدغه نهادهای مردمی و مهم‌ترینشان اتحادیه‌های صنوف که از آن دست است اتحادیه صنف ابزارفروشان و همه وعده‌هایی که به تمامی در راستای شعارهای تولیدمحور به آن‌ها و سایر آغازگران و تولیدکننده‌ها داده شده. آنچه در سطح انتظارات صنوف عملیاتی نشده و موید این مطلب این جمله از رئیس اتحادیه صنف ابزارفروشان که «توقع داشتیم توجه لازم از سمت مسئولین به توسعه صنعت و تولید انجام شود.» مهدی باقرپور این توقعات ایجاد شده بی پاسخ را به نوروز ۱۴۰۲ ارجاع می‌دهد: «شعار سال ۱۴۰۲ که از طرف مقام معظم رهبری مطرح شد.» به اعتقاد او «این مهم فقط از مسیر توجه کافی به سه رکن اساسی آن که دانش، مواد اولیه و ابزار است ممکن شده و راه دیگری ندارد.»

اهمیت فعالیت اتحادیه صنف ابزارفروشان موجب شد تا طی گفت وگویی با رئیس اتحادیه صنف ابزارفروشان از او بخواهیم یک شمای کلی از وضعیت صنف ابزارفروشان به لحاظ تاثیرپذیری از وضعیت بازار، رکود، تورم، قیمت‌ها، مواد اولیه و… ارائه داده و به ما بگوید در حال حاضر مشکل یا مشکلات اصلی صنف کدامند؟ و برای رفع این معضلات چه باید کرد؟چه پیشنهادی داشته و از کدام مراجع توقع همکاری می‌رود؟ همینطور سوالات دیگری نظیر اینکه فروشندگان غیر مجاز تا چه حد به اتحادیه صنف او آسیب زده‌اند؟

رکود حاصل از تورم و افزایش نرخ ارز چه بر سر این صنف آورده؟

با اینکه ابزار، شروع جریان تولید و خدمت به حساب می‌آید و بخش‌های مختلف صنایع برای تولید و خدمت به نوعی ابزار و تجهیزات نیاز دارند، متاسفانه به گفته رئیس اتحادیه صنف ابزارفروشان: «رکود حاصل از تورم و افزایش نرخ ارز در سال گذشته موجبات رکود در صنایع مختلف همچون ساخت و ساز، فولاد، پتروشیمی، خودرو و… و به تبع آن همه کسب و کارها ازجمله فروش ابزار نیز با رکود مواجه شده.»

مهدی باقرپورهمچنین از آنجا که عمده ابزارآلات و تجهیزات مورد نیاز صنایع کشور از طریق تجارت خارجی تامین می‌شود، متذکر می‌شود که « با توجه به این‌که مشکلات متعدد و نیز مدت زمانِ طولانی انتظار برای تامین ارز و ثبت سفارش، مشکلاتی برای صنف ابزارفروشان ایجاد کرده، لازم است که ثبت سفارش و تامین به موقع ارز برای ابزارآلات و تجهیزات صنعتی توجه کافی صورت پذیرد.»

باقرپور ضمن ایراد این توقع از مسئولین وزارت صمت در خصوص بررسی مجدد و رفع محدودیت‌های ایجاد شده، از آن‌ها می‌خواهد که به منظور رشد صنعت و تولید، در ثبت سفارش برخی اقلام ابزارآلات دستی که مورد نیاز گسترده صنایع قراردارد و همچنین کوتاه‌کردن زمان ثبت سفارش در رابطه با ابزارآلات صنعتی قدمی شایسته بردارند.

البته او به این نکته هم اشاره می‌کند که با همراهی اعضای اتحادیه با برگزاری چندین نمایشگاه تخصصی در سراسر کشور تلاش کردند ضمن ایجاد امکان برای آشنایی صنعتگران صنایع مختلف با ابزارآلات و تجهیزات جدید، تلاش برای افزایش سطح تقاضا را نیز پیگیری کنند.

نمونه این نمایشگاه ها همکاری در برگزاری بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت تهران بود که با حضور بخش تخصصی تامین‌کنندگان ابزار و همچنین حضور پرشور علاقه‌مندان برگزار شد.

ضرایب خارج از محدوده انصاف

از سوی دیگر، مباحث مالیاتی یکی از دغدغه‌های کسبه محسوب می‌شود. این را رئیس اتحادیه صنف ابزارذفروشان می‌گوید با این ابراز تاسف از اینکه «علیرغم اینکه دسترسی سازمان امور مالیاتی به اطلاعات مالی کسب و کار افزایش پیدا کرده است، همچنان ضرایبی که خارج از محدوده انصاف است برای کسب و کارها اعمال می‌شود.»

به گفته باقرپور: شایسته است با توجه به راه‌اندازی سامانه مودیان و تلاش همه‌جانبه اصناف و سازمان برای آموزش و راه‌اندازی آن تا زمان برقراری کامل سامانه مودیان ضرایب مالیاتی با توجه به تورم، رکود، رقابت گسترده در فضای مجازی و سایر عوامل کاهش یابد و مطابق با واقعیت کسب و کار شود.

درک واقعیت کسب و کار و مشورت با این نمایندگان بخش خصوصی/ جلوی ورود کالاهای تقلبی را بگیرد

به هرحال، کسب و کار تابع مستقیم قوانین و مقررات است. این را رئیس اتحادیه صنف ابزارفروشان می‌گوید با این توصیه که «همانطور که بهبود محیط کسب و کار همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است، مسئولین و قانون‌گذاران باید با درک واقعیات کسب‌و‌کار و مشورت اتحادیه‌های صنفی که نمایندگان بخش خصوصی هستند، در این مسیر کوشا باشند.»

اما نکته دیگر در رابطه با چالش‌های کسب و کار، ورود کالای تقلبی از برخی مناطق مرزی است که به‌عنوان یکی از دغدغه‌های صنف ابزارفروشان محسوب می‌شود. باقرپور می‌گوید: با توجه به پوشش گسترده فضای مجازی، فروش این نوع کالاها از چند شهر مرزی به سطح کشوردر حال گسترش است و ضمن ایجاد چالش برای کسبه معتبر، موجبات افزایش هزینه برای صنعتگران نیز خواهد بود.»

 

رئیس اتحادیه صنف ابزارفروشان اظهار امیدواری می‌کند که در سال آینده تولید و صنعت با توجه بیشتری از سمت مسئولین روبه‌رو شود و به تبع آن کسب و کار ابزارفروشان نیز بهبود یابد.

لینک کوتاه : https://otaghasnaftehran.ir/?p=3215

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.