• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 825اخبار امروز : 0
9
رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران:

عرضه شمش طلا در مرکز مبادله ایران بازار را آرام کرد

  • کد خبر : 2855
  • 24 ژانویه 2024 - 11:16
عرضه شمش طلا در مرکز مبادله ایران بازار را آرام کرد
نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران عنوان کرد: با تصمیم جدید بانک مرکزی برای عرضه شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، بخشی از مشکلات تولیدکنندگان طلا برای تامین مواد اولیه برطرف شد.

رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهرانطی یادداشتی به برخی موارد در خصوص بازار سکه و طلا پرداخت که به شرح ذیل آورده شد:

«نرخ طلا طی دو هفته اخیر با افزایش روبه‌رو شد، بخشی از آن به رشد اونس جهانی ارتباط داشت و قسمت دیگر هم با توجه ‌به نوسانات و افزایش نرخ ارز روی داد که در نتیجه آن قیمت طلا و سکه در داخل کشور روند افزایشی پیدا کرد. البته تنش‌های خارجی نیز در این قضیه بی‌تاثیر نبود که این روند باعث رشد قیمت طلا و سکه شده بود. اما پس از اعلام بانک مرکزی از رونمایی ضرب سکه بدون تاریخ با یک طرح جدید، همچنین عرضه شمش از روز چهارشنبه هفته گذشته در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، نرخ‌ها به‌ تدریج کاهش یافت، به این شکل که حدود ۳میلیون تومان از نرخ سکه و ۳۰ تا ۴۰هزار تومان نیز از قیمت هر گرم طلا کاسته شد.

حرکت بسیار مثبت واردات شمش توسط شرکت‌ها در قبال صادرات به ‌جای ارز بود

با توجه ‌به اینکه چهارشنبه هفته گذشته، اولین روز عرضه شمش طلا در مرکز مبادله ایران بود، امیدوارم شرایط مطلوبی به‌وجود آید و ثبات کاری و اقتصادی در رابطه ‌با حوزه طلا و سکه در کشور شکل بگیرد. البته باید منتظر ماند و مشاهده کرد که روزهای آینده عرضه سکه و شرایط ناشی از این عرضه به چه سمت‌وسویی خواهد رفت. نکته‌ای که در این ‌ارتباط نباید از نظر دور داشت، حرکت بسیار مثبت واردات شمش توسط شرکت‌ها در قبال صادرات به ‌جای ارز بود؛ زیرا شرایط حاکم برای مواد اولیه برای تولید، این نیاز را به وجود آورده بود که در بخش شمش واردات انجام گیرد، با این کار قسمتی از مشکلاتی که برای این صنف در رابطه ‌با تولید وجود داشت، برطرف شد. سیاست‌های جدید بانک مرکزی نسبت به مدیریت طلا و شمش در بازارهای داخلی سبب خواهد شد تا شرایط مطلوبی به وجود آید.

هدف از عرضه شمش طلا در مرکز مبادله ایران، دستیابی مصرف‌کننده‌های اصلی که همان تولیدکننده‌های بازار طلا به ‌حساب می‌آیند، به مواد اولیه تولید است. این کار نقش محوری بسیاری ایفا خواهد کرد و توانایی فراهم‌ آوردن شرایط مناسبی را برای کنترل قیمت شمش ایجاد می‌کند. امیدوارم رویکرد جدید بانک مرکزی ادامه‌دار باشد تا شاهد شرایط مطلوب و بدون التهاب در حوزه صنعت طلا و سکه باشیم. البته در این ‌رابطه، گروهی به اقدام سال۹۶ بانک مرکزی اشاره می‌کنند و با توجه ‌به آن، کار امروز را مورد نقد قرار می‌دهند. اما منتقدان باید بدانند، اقدام سال۹۶ شکل عملیاتی به خود نگرفت. بنابراین با آنچه امروز روی داده، تفاوتی اساسی دارد.

با توجه ‌به تحریم‌ها برای بازگشت ارز با مشکلاتی روبه‌رو هستیم

در حال حاضر، با توجه ‌به شرایط تحریم‌ها برای بازگشت ارز با مشکلاتی روبه‌رو هستیم، واردات شمش هم ذخایر کشور را بالا می‌برد و هم از آنجا که طلا نقش محوری در اقتصاد کشور ایفا می‌کند، از این توانایی برخوردار است تا کاهش سرمایه‌ای را بهبود بخشد. بنابراین این سیاست مثبت واقع خواهد شد. بخش دیگر به تولید ارتباط دارد که با مشکلاتی مانند کمبود مواد اولیه روبه‌رو بود که این هم با حرکت جدید بانک مرکزی برطرف می‌شود. سود دیگر آن به ثبات رسیدن قیمت‌ها است؛ ولی برای دستیابی به این مهم باید رویکرد فوق همیشه پایدار و ادامه‌دار باقی بماند؛ زیرا مقطعی بودن نتیجه کاملی به همراه نخواهد داشت.

مردم با خرید مصنوعات طلا از بخش تولید حمایت به عمل می‌آورند

همان‌طور که اشاره شد، در صورتی‌که کنترل و مدیریت نسبت به طلا و سکه در کشور ادامه‌دار باشد، قطعا در رابطه ‌با ثبات قیمت‌ها شرایط مطلوبی را در جامعه ایجاد خواهد کرد. البته مردم هم باید تلاش کنند تا برای سرمایه‌گذاری به سمت خرید مصنوعات طلا حرکت کنند و از خرید طلای دست‌دوم و آب‌شده جدا خودداری کنند؛ زیرا بعضا استاندارد نیست و آب‌شده‌ها با عیار پایین به دست خریدار می‌رسد و از لحاظ سرمایه‌گذاری، سودآوری به همراه نخواهد داشت. مردم با خرید مصنوعات طلا از بخش تولید که آسیب‌های جدی طی سال‌های گذشته دیده‌اند، حمایت به عمل می‌آورند و شرایط آنان را در نتیجه این حرکت ارتقا می‌دهند. وقتی این وضعیت بهبود یابد و مردم مانند گذشته طلا را به‌‌عنوان یک زیور و سرمایه امن در درازمدت مورد استفاده قرار دهند، مشکلات به وجود آمده بر سر تولید، رفع خواهد شد و موقعیت خوبی هم برای این صنعت رقم می‌خورد.»

 

لینک کوتاه : https://otaghasnaftehran.ir/?p=2855

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.