• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
کل اخبار 1169اخبار امروز : 4
14
رئیس اتحادیه صنف خشکشویی و لباسشویی تهران:

خیلی زرنگ باشیم پولی برای خرید لباس تهیه کنیم؛ اتوشویی پیش‌کش/ تهران ۴۵ سال پیش ۱۷۰۰ واحد خشکشویی داشت؛ الان ۱۲۰۰ واحد!

  • کد خبر : 2767
  • ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴
خیلی زرنگ باشیم پولی برای خرید لباس تهیه کنیم؛ اتوشویی پیش‌کش/ تهران ۴۵ سال پیش ۱۷۰۰ واحد خشکشویی داشت؛ الان ۱۲۰۰ واحد!
به گفته ابوالفضل رجب‎زاده، رئیس اتحادیه صنف خشکشویی و لباسشویی تهران، مادامی که وضعیت مردم خوب نباشد، شغل آن‌ها هم در رکود است و مردم خیلی زرنگ باشند، نهایتا پولی برای خریدن تهیه کنند و بعد اگر شد، خودشان آن را بشویند و اتو بکشند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف تهران؛ در بررسی مشکلات صنوف، بحث رکود و کم بودن رونق کار مطرح می‌شود. در صنف خشکشویی و لباسشویی هم این اتفاق رخ داده است؛ چون این کار مستقیما با وضعیت معیشتی و اقتصادی در ارتباط است و به گفته رئیس اتحادیه این صنف، مادامی که وضعیت مردم خوب نباشد، شغل آن‌ها هم در رکود است و مردم خیلی زرنگ باشند، نهایتا پولی برای خریدن تهیه کنند و بعد اگر شد، خودشان آن را بشویند و اتو بکشند.

ابوالفضل رجب زاده، رئیس اتحادیه صنف خشکشویی و لباسشویی با اشاره به کمتر شدن مراجعه‌کننده، می‌گوید: وضعیت مراجعه‌کننده امسال نسبت به سال گذشته خیلی هم بدتر شده به این دلیل که اقتصاد کشور نسبت به سال گذشته در رکود بیشتری به سر می‌برد به این دلیل است که نیروهای جدید از این شغل استقبال نمی‌کنند.

از ۱۷۰۰ واحد خشکشویی تهران در پیش از انقلاب به ۱۲۰۰ واحد در حال حاضر از هر ۶ پروانه، ۵ پروانه باطل می‌شود

تهران، پیش از انقلاب، حدود ۱۷۰۰ واحد صنفی خشکشویی داشت و الان خشکشویی‌های شمیران و شهر ری در مجموع به ۱۲۰۰ عدد هم نمی‌رسند؛ همین یک جمله رئیس اتحادیه صنف خشکشویی و لباسشویی می‌تواند نشانگر عمق فاجعه در این صنف باشد. ابوالفضل رجب زاده، می‌گوید: شما حساب کنید پیش از انقلاب جمعیت تهران چقدر بوده و الان چقدر است و واحدهای صنفی ما اگر قرار بود رشد داشته باشند، الان باید حدود (این عدد چک شود)۳۰۰۰ واحد داشته باشیم؛ اما به این واسطه که این صنف، درآمد خوبی نداشته، رشد نکرده و هر روز هم تعدادش کمتر می شود.

رجب‌زاده می گوید: اگر ما پنج پروانه صادر می‌کنیم، شش پروانه هم باطل می‌کنیم.

او توضیح می‌دهد که از ۱۲ سال پیش که مسئول اتحادیه بوده، اعضای صنف‎شان حدود ۸۰۰ نفر بوده‌اند و الان هم همان تعدادند.

افزایش نجومی قیمت‌ها

اما درآمد پایین مانع استقبال از این شغل می‌‌شود. رئیس اتحادیه صنف خشکشویی و لباسشویی در این‌باره توضیح می‌دهد که «اداره دارایی با دستگاه پوز شما کار دارد در صورتی‌که درست است حجم پول زیاد شده؛ برای نمونه زمانی کت و شلوار با ۱۰ هزار تومان شسته می‌شد و الان شاید حداقل با ۱۰۰ هزار تومان شسته شود؛ اما هزینه‌های ما هم زیاد شده؛ هزینه‌های پرسنلی، مالیات و بیمه و هزینه‌های تهیه مواد اولیه.»

به گفته رجب‌زاده: علی‌رغم اینکه قیمت دلار ثابت می‌ماند، هر روز جنس به‌صورت زیرپوستی گران می‌شود؛ علت آن را نمی‌دانیم؛ اما هر بار که جنس تهیه می‌کنیم، نسبت به دفعه قبل، ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده.از مواد شوینده بگیرید تا چوب‌لباسی و نایلون و این قسم مواد.

با ۲۰ متر فضا تقاضای خشکشویی می‌کنند!

رئیس اتحادیه صنف خشکشویی و لباسشویی تهران از طرف دیگر بحث درگاه مجوزها را مطرح می‌کند که منجر به نابسامانی در صنف شده است.

رجب‌زاده اینطور توضیح می‌دهد که «فرض را بر این بگیرید که یک واحد صنفی با ۲۰ متر فضا تقاضای خشکشویی می‌کند؛ خشکشویی شرایط و تعریفی دارد در ارتباط با تجهیزاتی که باید داشته باشد و اینطوری که پیش می‌رود هر کسی می‌تواند یک دیگ بخار یا یک پرس بگذارد و یک تابلو به اسم خشکشویی بزند!»

او با توضیح این نکته که این شغل خدماتی بوده و نیاز به فضا برای کار دارد، ادامه می دهد: در برنامه تلویزیونی که با آقای سیاح، رئیس مرکز ملی بهبود فضای کسب و کار ارتباط گرفته بود، ایشان به ما گفتند که نامه بدهیم و سریع رسیدگی می‌شود و این رسیدگی سریع، بعد از دو ماه هنوز به نتیجه نرسیده است.

رجب‌زاده با انتقاد از واحدهایی که با مجوزهای درگاه ملی صدور مجوزها وبدون داشتن دستگاه و لوازم، بازگشایی می‌شوند، می‌افزاید که «این خشکشویی نمی‌شود؛ خشکشویی و لباسشویی دستگاه و لوازم خاصی دارد، اتوکشی هم شرایط خاص خود را دارد؛ با توجه به اینکه چهار رسته اصلی اتوکشی، لباسشویی، خشکشویی و خشکشویی ممتاز را داریم که مردم با آن سر و کار دارند، ما این را اجحاف در حق مردم می‌دانیم که یک نفر با تجهیزات کم، بخواهد پول یک خشکشویی را بگیرد؛ نرخ ما درجه‌بندی یک، دو، سه و ممتاز دارد و با توجه به این درجات باید درجه واحد هم مشخص شود و به فرض اینکه از سیستم درگاه مجوزها پروانه‌ای گرفته، اسم خشکشویی را هم بالای سرش زده، از نظر ما منطقی و قانونی نیست.»

رجب‌زاده می‌افزاید که همین توضیحات را به مسئولان ارائه کرده‌اند اما تا این لحظه هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است.

مردم دیر به دیر لباسشان را می‌شویند و اتو می‌کنند

با این حساب که استقبال مردم خیلی کم شده و صنف هم در درکود است و مردم هم هزینه نداشته که به اتوشویی بدهندف یا باید خودشان اتو کرده یا اصلا اتو نکشیده لباس را بپوشند.

رجب‌زاده با تائید این امر، می‌افزاید که «دقیقا و هر سال دریغ از پارسال هستیم.»

می‌پرسیم پس مردم لباس‌های چروک می‎پوشند؟ و او پاسخ می‎دهد: زمانی بود که ارباب‌رجوع، هفته‌ای دو یا سه بار مراجعه می‌کرد به خشکشویی و لباسش را می‌شست و اتو می‌کرد؛ الان دیر به دیر می‌شوید یا چروک استفاده می‌کند. یا در خانه یک اتوی دستی و سطحی می‌کشد و تمام.

لینک کوتاه : https://otaghasnaftehran.ir/?p=2767
  • نویسنده : کیانی
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع ‎رسانی اتاق اصناف تهران
  • 217 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.