سعيد موتمني،رئيس اتحاديه نمايشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران درباره اجرايي شدن طرح واردات خودرو در دو هفته آينده گفت: بازار تا آيين نامه خودروهاي کارکرده مشخص نيست، اول بايد ثبت سفارس صورت بگيرد بعد خودرو وارد شود. از خودروهايي که سال قبل ثبت سفارش شده تاکنون خبري نشده است. ما هم مثل شما خبرها را از رسانه ها دنبال مي کنيم و در بازار خبري نيست. فعلا رکود کامل را در بازار داريم، مشتري مراجعه نمي کند و همه منتظرند که ببينند چه اتفاقي خواهد افتاد.
وي درباره نقطه توقف واردات خودرو گفت: قانونگذار فعلا کار خود را کرده و قانون تصويب شده است. الان وزارتخانه بايد کار را اجرايي کند. تا چند وقت پيش مي گفتند مجلس همراهي نمي کند، اما حالا که مجلس تصويب کرده است، وزارت خانه خودرو وارد نميکند و آيين نامه را نيز اعلام نمي کنند. توپ در زمين وزارت صمت است. درهر صورت اين دولتي ها هستند که بايد مسير را مشخص کنند. تا اين لحظه هيچ آيين نامه اي درمورد واردات از سمت دولت ارائه نشده است. قبل از عيد ليست چندين شرکت اعلام شد که آنها مي توانند خودرو وارد کنند ما هم منتظر هستيم که ببينيم افراد هم مي توانند خودرو وارد کنند يا خير.
موتمني درباره زمان ارائه خودروها به بازار گفت: در هر صورت واردات خودرو يک مسير دارد، خودرويي که تحويل گمرک ميشود مراحل خاص خود را دارد و بيش از يک ماه طول مي کشد تا ماشين پس از خريد به گمرک برسد و استاندارد روي آن نظر بدهد. شرکت هايي که خودرو وارد کرده بودند، استاندارد آنها را تاييد نکرده بود. مثلا کيا که قرار بود 8 مدل خودرو وارد کند فقط 2 مدل آن تاکنون تاييد شده است. خودروهايي که سال قبل وارد شده هنوز تعيين تکليف نشده است. من نمي دانم چگونه روي مدل روز 2023 در استاندارد ايران ايراد مي گيرند آن وقت خودرو داخلي را تاييد مي کنند. اگر دست انداز نباشد و گير الکي ندهد طي 2 هفته بعد از رسيدن به گمرک خودرو به دست مشتري مي رسد.
طبق اعلام يک نماينده مجلس، دو هفته ديگر طرح واردات خودروهاي کارکرده اجرايي مي شود، اين درحالي است که هنوز خودروهايي که در بهمن ماه سال گذشته ثبت سفارش شد در ابهام است.
















