• امروز : دوشنبه, ۲۸ خرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 17 June - 2024
کل اخبار 947اخبار امروز : 0
4
با اقدامات مجدانه اتاق اصناف تهران، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی پاسخ دادند:

افزایش ۲۵ درصدی مالیات طلا، شایعه است/ موج خبری کاذب درباره مالیات طلافروشان صحت ندارد

  • کد خبر : 2334
  • 27 دسامبر 2023 - 11:37
افزایش ۲۵ درصدی مالیات طلا، شایعه است/ موج خبری کاذب درباره مالیات طلافروشان صحت ندارد
در پی پیگیرهای اتاق اصناف تهران در موضوع رسیدگی به برخی اخبار و مطالب مربوط به وضعیت صنف و فعالان طلا و جواهر با اجرای قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی و الزام ثبت معاملات طلا در سامانه تجارت، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان امور مالیاتی، نکاتی را پیرامون تعیین تکلیف، روشن شدن ابهامات و رفع دغدغه‌های موجود مطرح کردند.

وزیر امور اقتصادی و دارائی در همین خصوص گفت: موج خبری کاذبی در شبکه‌های اجتماعی چرخیده بود مبنی‌بر اینکه سیاست جدیدی در دولت برای اخذ مالیات از طلا وجود دارد که با توجه به تفاهمات صورت‌گرفته در روزهای آینده شاهد حل این موضوع خواهیم بود.

سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره اینکه چرا وارد کردن اطلاعات طلافروشان به سامانه جامع تجارت لغو شده است، گفت: سامانه جامع تجارت توسط وزارت صمت مدیریت می‌شود و وزیر صمت بهتر می‌تواند در این زمینه اطلاع‌رسانی کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به اینکه آیا برنامه‌ای برای اخذ مالیات از طلافروشان وجود دارد، گفت: در روزهای گذشته جلساتی بین نمایندگان اتحادیه طلافروشان و سازمان مالیاتی کشور برگزار شده است. موج خبری کاذبی در شبکه‌های اجتماعی چرخیده بود مبنی‌بر اینکه آیا سیاست جدیدی در دولت برای اخذ مالیات از طلا وجود دارد، با توجه به تفاهمات صورت‌گرفته به نظر می‌رسد در روزهای آینده شاهد حل این موضوع خواهیم بود.

فقط اجرت ساخت و سود طلا مشمول مالیات می‌شود

در همین حال رئیس‌ کل سازمان امور مالیاتی کشور ضمن تکذیب مجدد افزایش ۲۵ درصدی مالیات طلا فروشان، گفت: سازمان امور مالیاتی مکلف است فقط از اجرت و سود طلا، مالیات اخذ کند و اصل طلا معاف از مالیات است.

سید محمد هادی سبحانیان، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در نشست هم اندیشی با صنف طلا و جواهر تهران اظهار کرد: به موجب قانون اساسی افزایش هیچ نرخ و پایه مالیاتی از طرف سازمان امور مالیاتی انجام نمی‌شود و نظام مالیاتی مجری مصوبات قانونی است. شایعاتی که در فضای مجازی برای تهییج افکار عمومی مبنی بر افزایش مالیات صنف طلا و جواهر شده است کاملاً بی اساس بوده و از طرف سازمان تکذیب شد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: طبق مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰، ارزش اصل طلا، جواهر و پلاتین به کار رفته در مصنوعات ساخته شده از فلزات مزبور، معاف از مالیات و عوارض ارزش افزوده بوده و صرفاً اجرت ساخت، حق‌العمل و سود فروشنده کالاهای مذکور مشمول مالیات است.

سبحانیان افزود: سازمان امور مالیاتی مکلف است تنها از اجرت و سود طلا، مالیات اخذ کند و اصل طلا معاف است و برای اجرای دقیق این قانون نیاز به شفافیت و اطلاعات دقیق داریم.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان یکی از قوانین مترقی کشور برای اجرای شفافیت و اجرای دقیق‌تر مطالبه صنف طلا مبنی بر معاف بودن اصل طلا از مالیات و جلوگیری از بی عدالتی‌ها در مالیات ستانی است.

وی ادامه داد: در پارادایم پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان بر خلاف پارادایم سنتی نظام مالیاتی، اصل بر صحت ادعای مودی است و هر چه مودیان مالیاتی اعلام می‌کنند از طرف سازمان امور مالیاتی پذیرفته می‌شود، مگر آنکه خلاف آن ثابت شود.

لینک کوتاه : https://otaghasnaftehran.ir/?p=2334

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.