• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
کل اخبار 1033اخبار امروز : 3
14
در دیدار صمیمی رئیس و نایب رئیس اول اتاق اصناف با استاندار تهران مطرح شد؛

لزوم توجه به مدیریت واحد در حوزه اصناف و بازار توسط اتاق اصناف/ برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا با مدیریت اتاق اصناف/ ضرورت احیای جایگاه اتاق اصناف در ستاد تنظیم بازار و شورای گفتگو

  • کد خبر : 2314
  • ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۶
لزوم توجه به مدیریت واحد در حوزه اصناف و بازار توسط اتاق اصناف/ برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا با مدیریت اتاق اصناف/ ضرورت احیای جایگاه اتاق اصناف در ستاد تنظیم بازار و شورای گفتگو
صبح روز یکشنبه سوم دی‌ماه ۱۴۰۲ علیرضا فخاری استاندار تهران میزبان حمیدرضا رستگار رئیس، احمد ابوالحسنی نایب رئیس، علیرضا سلمانی دبیر اجرایی و محمدعلی شیرینی مشاور طرح و برنامه اتاق اصناف تهران بود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف تهران در این دیدار صمیمانه طرفین بر لزوم افزایش تعاملات فی‌مابین و همکاری‌های وسیع میان اتاق اصناف تهران و استانداری تهران تأکید کردند.

بازار تنها توسط اتاق اصناف تهران مدیریت می‌شود

رستگار در این جلسه با تأکید بر لزوم احیاء نقش و جایگاه اتاق اصناف تهران در حوزه‌های مرتبط گفت: به طور معمول در ایام پایانی سال و فرارسیدن عید نوروز، آحاد جامعه دغدغه‌مند وضعیت بازار و قیمت کالاها و خدمات می‌شوند. اتاق اصناف تهران آمادگی دارد تا با مدیریت یکپارچه تنظیم بازار در این ایام را همچون دیگر ایام سال برعهده بگیرد. البته باید توجه داشت که مدیریت نظارت و بازرسی باید توسط اتاق اصناف تهران صورت گرفته و دیگر نهادها و سازمان‌ها نباید در این خصوص دخالت‌های غیرمسئولانه داشته باشند.

رئیس اتاق اصناف تهران در بخش دیگری از این نشست با اشاره به وضعیت نامناسب دستفروشی، روزبازارها و… افزود: تردیدی نیست که باید وضعیت دستفروشان و بساط‌گستران در سطح شهر تهران ساماندهی شده و عرضه‌کنندگان کالاها در این مراکز باید شناسنامه‌دار شوند تا درصورت لزوم و احیانا بروز خطاهای احتمالی بتوان آن‌ها رصد کرده و برخورد مقتضی صورت گیرد. همچنین فعالیت دستفروشان و روزبازارها نباید مخل فعالیت واحدهای صنفی دارای پروانه کسب باشد. به منظور تحقق این اهداف باید از ظرفیت اتاق اصناف تهران استفاده کرده و مدیریت کامل آن طبق قانون به اتاق اصناف تهران سپرده شود.

رستگار احیاء جایگاه اتاق اصناف در شورای گفتگو را یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر دانسته و تصریح کرد: باید توجه داشت که اتاق اصناف به عنوان یکی از ارکان اصلی سه‌گانه فعالان بخش خصوصی، نقشی غیرقابل انکار در شورای گفتگو و دیگر شوراها و کمیسیون‌های مرتبط در حوزه‌های اقتصادی دارد. گستره جغرافیایی واحدهای صنفی تحت پوشش اتحادیه‌های اتاق اصناف تهران به شکلی است که هیچ فعالیتی در این عرصه بدون هماهنگی و مدیریت اتاق اصناف تهران امکان‌پذیر نیست. همچنین از نقش اجتماعی و فرهنگی واحدهای صنفی و اتاق اصناف تهران در عرصه‌های مربوطه نمی‌توان و نباید به سادگی عبور کرد.

وی فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای به شکل موجود را آسیبی فراگیر برای واحدهای صنفی قلمداد کرده و گفت: مشاهده وضعیت بازار در سطح بین‌المللی و جهانی به گونه‌ای است که نمی‌توان ظرفیت و قابلیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در تنظیم چرخه تأمین و توزیع کالا را کتمان کرد. لیکن شکل و فرم فعالیت‌های صنفی در ایران به گونه‌ای است که با هیچ کشور دیگری قابل مقایسه نیست. این تفاوت‌ها هم در سرانه واحدها و هم در نحوه نظام توزیع و تأمین قابل مشاهده است. همچنین باید توجه داشت که این نظام توزیع ریشه‌دار توانسته در سطوح مختلف کارایی و ظرفیت‌های بی‌بدیل خود را آشکار سازد. گلوگاه‌هایی مانند جنگ تحمیلی و در سال‌های اخیر بروز کرونا نشان داد که نظام توزیع و تأمین موجود در ایران توانمندی‌های غیرقابل انکاری دارد. لذا شکل‌گیری فروشگاه‌های زنجیره‌ای با آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های فعلی که موجب تعطیلی واحدهای صنفی کوچک‌تر می‌شود، خطری جدی برای ادامه حیات این زنجیره است. از این رو، ساماندهی وضعیت این فروشگاه‌ها نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

از دیگر موضوعاتی که رئیس اتاق اصناف تهران بر آن تأکید جدی داشت، مسئله ستاد تنظیم بازار با حضور جدی و اثربخش اتاق اصناف تهران بود. وی در این خصوص بیان کرد: باید توجه داشت که هیچ مجموعه و نهادی نظیر اتاق اصناف تهران امکان و ظرفیت لازم برای نظارت و تنظیم بازار عرضه کالا و خدمات را ندارد. از این رو، ستاد تنظیم بازار در سطح استان باید به این مهم توجه ویژه داشته باشد و از این ظرفیت بی‌بدیل استفاده کند.

لزوم عضویت یک نماینده از اصناف در هیات مدیره شهرک‌های صنعتی

در بخش دیگری از این نشست احمد ابوالحسنی نایب رئیس اتاق اصناف تهران نیز به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود در خصوص موضوعات صنفی به ویژه در دو حوزه نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا و شهرک صنفی ـ صنعتی پرداخته و گفت: چنانچه به موضوعات نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا توجه صحیح و قالب راهبردهای کارشناسی و تخصصی صورت نگیرد، جامعه و حاکمیت از قابلیت‌های ارزنده این امکان محروم خواهند شد. به طور طبیعی این نمایشگاه‌ها می‌توانند در ایام خاص توازن و تعادل منطقی در بازار عرضه ایجاد کنند. برای دستیابی به این هدف باید چه در شکل و چه در محتوای این نمایشگاه‌ها برنامه‌ریزی‌های تخصصی صورت گیرد و تنها مرجعی که می‌تواند چنین برنامه‌ریزی‌هایی را سامان دهد، اتاق اصناف تهران است. به بیان دیگر، اتاق اصناف با شناخت دقیق از واحدهای صنفی تولیدی و توزیعی و همچنین درک متناسب با نیاز بازار، اصلی‌ترین رکن برگزاری این نمایشگاه‌ها محسوب می‌شود.

نایب رئیس اول اتاق اصناف تهران در ادامه با اشاره به لزوم نماینده اصناف در هیئت مدیره شهرک های صنعتی و ضرورت راه‌اندازی شهرک‌های صنفی ـ صنعتی، تصریح کرد: بخش قابل توجهی از صنوف تولیدی می‌توانند و باید از پراکندگی شهری خلاص شده و در شهرک‌های صنفی مشغول به فعالیت شوند. این تجربه درخصوص برخی صنوف به صورت پایلوت به انجام رسیده است که بررسی‌ها نشان می‌دهد در صورت مطالعات کارشناسی و برنامه‌ریزی‌های مدون می‌تواند ساماندهی، سازماندهی و توسعه بازار اقلام و کالاهای تولیدی را در پی داشته باشد. تحقق این امر نیز مستلزم حمایت‌های دولتی و حاکمیتی از سوی نهادها و سازمان‌های ذی‌مدخل است.

ایجاد تعادل در بخش خصوصی اقتصاد با مدیریت اتاق اصناف شکل می‌گیرد

علیرضا فخاری استاندار تهران نیز در این نشست بر ضرورت تبیین نقش و جایگاه مهم اتاق اصناف تهران تأکید کرده و گفت: باید تعادل بین‌بخشی در حوزه اقتصاد خرد شکل گیرد و این مهم تنها با مدیریت و استفاده از ظرفیت‌های اتاق اصناف تهران امکان‌پذیر است.

استاندار تهران همچنین بر برنامه‌ریزی کامل اتاق اصناف تهران در حوزه نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا تأکید و تصریح کرد: با توجه به تقارن میمون و خجسته ایام عید امسال با ماه مبارک رمضان، اتاق اصناف تهران باید برنامه‌ریزی جامعی درخصوص برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم به صورت بهاره ـ رمضانی داشته باشد. به طوری که هم در حوزه کالاهای اساسی و هم در بخش تأمین اقلام عیدانه شهروندان تهرانی فراهم شود.

وی در بخش دیگری از این نشست به ضرورت نقش‌آفرینی اتاق اصناف تهران اشاره کرده و افزود: عملکرد و جایگاه اتاق اصناف تهران در تنظیم مناسبات، هم در حوزه اصناف، هم در حوزه اقتصاد خرد و هم در تعاملات بین‌بخشی بسیار حائز اهمیت است و باید نسبت به نقش‌آفرینی اتاق در این حوزه‌ها اهتمامی ویژه و خاص داشت.

فخاری، فعالیت‌های آینده‌پژوهی و تبیین روش‌های نوین کسب و کار را یکی از مأموریت‌های اتاق اصناف تهران دانسته و اظهار کرد: نخست باید اشاره کنم که استانداری تهران در مجموعه بزرگ وزارت کشور، بر مدیریت واحد اتاق اصناف تهران بر بازار تأکید جدی داشته و تنها راه مدیریت، نظارت و بازرسی نسبت به بازار پایتخت را تحت مدیریت واحد اتاق اصناف تهران می‌داند. در همین راستا و به منظور توسعه بازار با حضور اصناف، اتاق باید نسبت به فعالیت‌های تحقیقاتی به ویژه در حوزه آینده‌پژوهی و روش‌های نوین کسب و کار اقدامات بایسته‌ای به انجام برساند.

استاندار تهران استفاده تشکیل ستاد تنظیم بازار را مستلزم محوریت اتاق اصناف تهران دانسته و گفت: در موضوع تشکیل جلسات ستاد تنظیم بازار اگر بخواهیم عملکرد مثبت و قابل اتکائی داشته باشیم، باید با محوریت اتاق اصناف تهران این مهم را به انجام برسانیم. در حقیقت اتاق اصناف محور اصلی ستاد تنظیم بازار محسوب می‌شود. همچنین باید جایگاه یک سومی اتاق اصناف تهران در شورای گفتگو نیز احیاء شود. اتاق اصناف نقشی غیرقابل انکار در میان نهادهای اقتصادی در بخش خصوصی دارد و باید به این نقش و ظرفیت‌های ناشی از آن توجه کافی صورت گیرد.

در پایان این نشست، استاندار تهران به پاس خدمات اتاق اصناف تهران در مراسم اربعین حسینی(ع) از رئیس و نایب رئیس اول اتاق اصناف تهران تقدیر کرد.

لینک کوتاه : https://otaghasnaftehran.ir/?p=2314

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.