• امروز : چهارشنبه, ۶ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 26 June - 2024
کل اخبار 967اخبار امروز : 3
6
رئیس اتحادیه صنف بارفروشان تهران:

نیترات به خورد مردم ندهیم/ رونمایی از یک پالم دیگر؛ به مراتب خطرناک‌تر و سرطان‌زا / آیا میوه و سبزیجات با فاضلاب آبیاری می‌شوند

  • کد خبر : 2313
  • 25 دسامبر 2023 - 14:03
نیترات به خورد مردم ندهیم/ رونمایی از یک پالم دیگر؛ به مراتب خطرناک‌تر و سرطان‌زا / آیا میوه و سبزیجات با فاضلاب آبیاری می‌شوند
هشدار مصطفی دارائی‎نژاد، رئیس اتحادیه صنف بارفروشان تهران در خصوص وجود یک ماده سرطان‌زا در برخی از میوه‌ها و سبزی‌ها.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف تهران حتما شما هم هر از چندگاهی اخبار آبیاری میوه و سبزیجات با فاضلاب را شنیده‌اید و ممکن است موقع استفاده از این اقلام مثل گوجه‌فرنگی، پیاز و سیب‌زمینی که عمدتا قوت غالب شهروندان عادی و بیشتر کم‌برخوردار است، از شیوه و نحوه آبیاری آن اطمینان خاطر نداشته باشید. از رئیس اتحادیه صنف بارفروشان تهران، صحت و سقم این قضیه را پرسیده‌ایم؛ اما شاید نکته مهم دیگری که از پس گفت وگو با مصطفی دارائی‌نژاد به دست آمد، رونمایی از وجود یک ماده سرطان‌زا در برخی از میوه‌ها، سبزی‌ها و صیفی‌جاتی بود که مردم به‌ صورت روزانه استفاده می‌کنند. به دلایل مهمی که در این گفت وگو به آن خواهیم پرداخت میزان بالای استفاده از سم که منجر به بزرگ شدن حجم و اندازه محصول می‌شود، به انباشته‌ شدن نیترات موجود در بدن انجامیده؛ اتفاقی که بیماری‌های مهلکی از جمله سرطان را به دنبال خواهد داشت.

نداشتن برنامه مدون در کشت؛ زیاد آمدن یا کمبود

بحث دررفت آب در آبیاری محصولات کشاورزی، کمبود آب و متاثرشدن تولید و کشت محصولات از این بی‌آبی و کم‌آبی‌ها، این روزها بیش از پیش مطرح می‌شود. باید گفت که بیشترین تمرکز روی مصرف مردم و صرفه جویی آن ها معطوف می شود. این در حالی است که بیشترین هدررفت آب، بالغ بر ۷۰ درصد آن، به گفته رئیس اتحادیه صنف بارفروشان تهران، در بخش کشاورزی به دلیل نامناسب بودن تجهیزات کشاورزی و به روز نبودن آن اتفاق می‌افتد.

دارائی‌نژاد می‌گوید: در بخش کشاورزی اگر انصاف را رعایت کنیم، بالغ بر ۷۵ درصد هدررفت آب در این بخش داریم. او می‌پرسد که این ۷۵ درصد چه می شود؟ الان شما برای کشت هندوانه، طالبی، خربزه، گرمک آب زیادی را مصرف می‌کنید. او معتقد است که دولت باید الگوی کشت را پیاده کند و این اتفاق هم دست وزارت کشاورزی است و بس.

اما الگوی کشت چیست؟ دارائی‌نژاد، توضیح می‌دهد که «یک سال ما آنقدر پیاز می کاریم که قیمت آن سه تا چهارهزار تومان می‌شد و اشک کشاورز در می‌آید. سال بعد اصلا کشت نمی‌کنیم چون سال قبل ضرر کردیم و پیاز حدود ۱۰ برابر می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: پیاز اگر مدیریت نشود همین ماه آینده زیر ۳۰هزار تومان پیدا نمی‌شود. به گفته او کشت پیاز بناب امسال کم شده چون سال گذشته نفروخته بود و الان یواش یواش دلال‌ها پیاز قرمز را در انبار می‌گذارند که گران شود.

در چنین شرایطی چه باید بکنیم؟ به گفته رئیس اتحادیه صنف بارفروشان در تمام دنیا بررسی می‌کنند تا بدانند مصرف داخلی چقدر است. در ایران مثلا مصرف داخلی، سه و نیم میلیون تن پیاز است؛ چهار و نیم میلیون تن کشت کرده و اجازه کشت بیشتر نمی‌دهند. برای یک میلیون تن آن برنامه‌ریزی برای صادراتش می‌کنند و به این ترتیب هم مصرف داخلی‌شان به مشکل برنمی‌خورد و هم صاردات‎شان. این‌طور می‌شود با یک برنامه مدون و درست، هیچ سالی هم در کشورشان کمبودی ندارند مگر بلایای طبیعی و سیلی، زلزله ای اتفاق بیفتد.

دولت سم و کود و بذر را مجانی به کشاورز داده و بر مصرف آن نظارت کند

دارائی‌نژاد به خیل جوانان تحصیل کرده در رشته کشاورزی اشاره کرده و تاکید می‌کند: دولت ما بیاید سم و کود و بذر را مجانی به کشاورز بدهد و بر کشت آن‌ها نظارت کند که سم اضافی ندهند و ما نیترات به خورد مردم ندهیم.

به گفته رئیس اتحادیه صنف بارفروشان، دولت از محل سود حاصل از صادراتی که از محصولات کشاورزی انجام می‌دهد به کشاورز درصد دهد و به این ترتیب کشاورز هم ترغیب شده و الگوی کشت را انجام داده چون سم مال دولت است و اجازه نمی‌دهد زیاد بزنند کود و بذر هم همین‌طور؛ در قبال صادراتش هم دولت به پولی می‌رسد که خیلی بیشتر از هزینه‌کردش است و هم متضرر نشده و هم بخش صادراتش ارزآوری به کشور داشته و در نهایت همان‌طور که گفته شد، کشاورز هم متضرر نشده و به این کار تمکین می‌کند.

مافیای بذر

اما چرا این اتفاق نمی‌افتد؟ از دارائی‎نژاد در این خصوص سوال می‌کنیم. پاسخ این است که در حال حاضر، بذرهای ما انحصار شده و دست یک مافیای خاص است؛ رد پای بعضی منسوبان دولت هم در آن دیده می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان تهران معتقد است اگر تغییرات مطرح‌شده در بخش کشاورزی رخ ندهد، ما فقط باید واردکننده بشویم. او می‌گوید: ما جزو معدود کشورهایی هستیم که چهار فصل میوه داریم و خداوند نعماتش را به ما ارزانی داشته؛ الان اواخر پاییز و اوایل زمستان است؛ میناب بندرعباس هندوانه تازه داریم؛ جاسک و بوشهر الان هندوانه تازه به دست می‌آید. در این فصل خیلی حرف است هندوانه نو دست بیاید.

به اعتقاد دارائی‌نژاد، ما می‌توانیم کشت گلخانه‌ای با مصرف آب کمتر انجام بدهیم و به این ترتیب با آبیاری قطره‌ای ۷۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کنیم در حالی‌که الان آب چاه را رها کرده و هدر دهیم.

او می‌گوید: اگر این چند سال وزیری داشتیم در وزارت کشاورزی که دلش می سوخت، اجازه نمی‌داد اینطوری آب را هدر دهند. ما باید به کشاورزان‎مان آموزش دهیم تا کشت جایگزین انجام دهند و حتی می‌توانیم این کار را در کشورهای همسایه هم انجام دهیم و محصولات‎مان را هم به ایران بیاوریم. اگر این اتفاق نیفتد ما برای پنج شش سال آینده خیلی از کشاورزی عقب می افتیم.

نیترات با ما چه می‌کند؟/ سم می‌خوریم

مطرح شدن بحث نیترات، برای ما یادآور قضیه پالم است، ماده‌ای که سال‌ها پیش، گفته شد در شیر و جو وجود دارد و همه کشور را تحت تاثیر قرار داد. حالا ماده‌ای خطرناک‌تر در مواد غذایی مردم پیدا شده؛ آن هم موادی که به گفته دارایی نژاد قوت غالب مردم است؛ تیترات.

از رئیس اتحادیه صنف بارفروشان تهران می‌پرسیم مصرف آن چه ضرر و زیانی برای بدن ما دارد؟ او می‌گوید: که با مصرف نیترات سم می‌خوریم؛ آنچه به گفته کارشناسان سرطان‌زاست.

به گفته دارائی‌نژاد، سم زیاد به محصولات کشاورزی داده می‌شود تا درشت شوند. او می‌گوید: هر کاری یک مسئولی دارد فعلا جهاد کشاورزی ما مسئول کشاورزی این کشور است و باید به این اتفاقات پاسخ دهد.

او به کیوی‌هایی که سال گذشته از هند برگردانده شدند اشاره می‌کند و می‌گوید: سال گذشته کیوی ما را از هند برگرداندند و دلیلش هورمون زیادی بود که تزریق کرده بودند و این باعث می‌شد میوه‌ها در سردخانه بترکد.

حرف رئیس اتحادیه صنف بارفروشان تهران این است که «محصولات بدون سم به مردم بدهیم و مریضی‌های بعد از آن را نداریم.»

آبیاری با فاضلاب

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان تهران در خصوص آبیاری میوه، سبزی و صیفی‌جات با آب فاضلاب توضیح می‌دهد: این شکل آبیاری در بخش‌هایی از تهران مثل شهر ری و نیز در شهرها و مناطقی از کشور مثل اهواز، اندیمشک و دزفول و غیره وجود داشته که البته در حال حاضر جمع شده. هرچند این نکته را هم باید در نظر بگیریم که ما نمی‌توانیم این اتفاق را به‌صورت صد درصد کنترل کنیم و بگوییم به صفر رسیده است.

لینک کوتاه : https://otaghasnaftehran.ir/?p=2313
  • نویسنده : کیانی
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‎رسانی اتاق اصناف تهران
  • 214 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.