• امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل اخبار 825اخبار امروز : 0
8
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی:

بهبود فضای کسب‌وکار با افزایش سقف معافیت مالیاتی اصناف

  • کد خبر : 1813
  • 02 دسامبر 2023 - 13:44
بهبود فضای کسب‌وکار با افزایش سقف معافیت مالیاتی اصناف
مهدی پازوکی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به افزایش سقف معافیت مالیاتی اصناف و مشاغل در بودجه سال آینده،‌ گفت: قرار است در بودجه سال آینده سقف معافیت مالیاتی اصناف و مشاغل با افزایش ۱۱۰ درصدی از ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در سال به ۱۰۰ میلیون تومان برسد، بخشی از این افزایش سقف ناشی از تورم است که می‌تواند به بهبود فضای کسب‌وکار منجر شود.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی افزایش نرخ مالیات به معنی جریمه پرداخت‌کنندگان مالیاتی است، اظهار کرد: افزایش نرخ مالیات باعث بالارفتن رکود اقتصادی می‌شود؛ اما افزایش پایه‌های مالیاتی به‌منظور جلوگیری از فرار مالیاتی دلالان، واسطه‌گران امری مهم در اقتصاد است که باید به‌صورت کامل اجرا شود.

وی با اشاره به افزایش سقف معافیت مالیاتی اصناف و مشاغل در بودجه سال آینده بیان کرد: قرار است در بودجه سال آینده سقف معافیت مالیاتی اصناف و مشاغل با افزایش ۱۱۰ درصدی از ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در سال به ۱۰۰ میلیون تومان برسد، بخشی از این افزایش سقف ناشی از تورم است که می‌تواند به بهبود فضای کسب‌وکار منجر شود.

*فضای کسب‌وکار نیازمند حمایت است

پازوکی با بیان اینکه دریافت مالیات از بخش‌های مولد در اقتصاد باید مدیریت‌شده باشد، عنوان کرد: فضای کسب‌وکار نیازمند حمایت است؛ اما این حمایت به معنی حذف افراد از پرداخت مالیات نیست، به طور مثال دولت برای سال آینده کسانی که ماهانه کمتر از ۱۲ میلیون تومان درآمد دارند را از پرداخت مالیات معاف کرده است؛ اما کسانی که این بیشتر از این رقم را دریافت می‌کنند باید مالیات بپردازند.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی عنوان کرد: برای بهبود فضای کار دولت باید با ایجاد شفافیت در اقتصاد به معنی مبادله آزاد اطلاعات و ایجاد رقابت سالم بین بنگاه‌های اقتصادی و ازبین‌بردن هرگونه انحصار در تمام بخش‌های اقتصادی فضای کسب‌وکار را بهبود دهد.

پازوکی عنوان کرد: دولت باید برای همه مشاغل و کسانی که در بازارهای اقتصادی فعالیت دارند، مالیات تعریف کند. دولت نباید برای تشویق سرمایه‌گذاری در مناطقی محروم و سایر بخش‌های دیگر معافیت مالیاتی صادر کند، دولت باید با تعیین یک بازه زمانی و یا سقف درآمدی میزان دریافتی مالیات از این بخش را مدیریت کند.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی عنوان کرد: در حال حاضر دلالان و واسطه‌گران درآمدهای کلانی را از تورم موجود بر اقتصاد به جیب می‌زنند، افزایش پایه‌های مالیاتی می‌تواند این‌گونه فعالیت‌های کاذب اقتصادی را نیز کنترل کند.

وی افزود: بازار اقتصادی ایران بهشتی برای دلالان و فرارکنندگان از پرداخت مالیات است، ما باید سیستم مالیاتی کشور را به‌گونه‌ای تعریف کنیم که دیگر امکان فرار از مالیات وجود نداشته باشد و کشور نیز با بودجه مالیاتی اداره شود و درآمدهای نفتی نیز باید صرف سرمایه‌گذاری زیربنایی و بین‌نسلی شود.

 

لینک کوتاه : https://otaghasnaftehran.ir/?p=1813

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.