• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
کل اخبار 1168اخبار امروز : 3
10
رئیس اتحادیه صنف کفاشان دستدوز تهران:

کفش گران نیست، مردم توان خرید ندارند!/ قیمت تمام شده کفش‌های طبی بالاتر است

  • کد خبر : 1622
  • ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰
کفش گران نیست، مردم توان خرید ندارند!/  قیمت تمام شده کفش‌های طبی بالاتر است
رسول شجری، رئیس اتحادیه کفاشان دستدوز تهران گفت: کفش جزء نیازهای ضروری سبد خانوار محسوب می‌شود. با توجه به گرانی و تورمی که وجود دارد وعدم توانایی خرید مردم، روال خرید مردم کندتر انجام می‌شود.

رئیس اتحادیه کفاشان دستدوز تهران گفت: تولیدات کفش داخلی ما بیش از مصرف است و به همین دلیل قیمت‌ها به واسطه رقابتی بودن ذات بازار، نزولی بوده و افزایش ندارد.

چالش‌های صنف کفاشان

شجری درباره چالش‌های مربوط به این صنف گفت: صنف کفاشان بیشتر در مورد تامین مواد اولیه دچار مشکل و چالش است و از طرفی با مسائل ارزی روبه رو هستیم. به این دلیل که همه مواد اولیه مربوط به صنف کفاشان در داخل کشور تهیه نمی‌شود و بخشی از آن باید توسط واردات تامین شود. بخشی از مواد اولیه وارداتی بعد از وارد شدن به کشور به کارخانه‌های مولد صنعت کفش خواهند رسید که در حال حاضر به دلیل مشکلات ارزی امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: قسمت مهمی از مواد اولیه ما از طریق کارخانه‌های داخلی تولید می‌شود، مثل چرم سازی، چسب‌سازی و سایر کارخانه‌هایی که برای تولیدکنندگان کفش تولیدات مواد اولیه دارند. با تمام این اوصاف باید تاکید کنم که شرایط ارزی خوبی نداریم و با توجه به گرانی ارز، از نظر واردات ماشین آلات دسته اول با مشکل روبه رو هستیم و قیمت گزافی را باید بپردازیم. اخیرا با دولت رای زنی کرده‌ایم که ارز جدید در رابطه با تهیه ماشین آلات مستعمل برای صنف ما اختصاص دهند و همچنین ماشین آلاتی که قابل استفاده هستند را به تهران بیاوریم تا کارخانه‌های کفش‌سازی مورد بازسازی قرار گیرد.

تاثیر میزان واردات کالاهای قاچاق در حوزه کفش

شجری درباره تاثیر میزان واردات کالاهای قاچاق در حوزه کفش و اثر آن بر بازار کفش داخلی گفت: واردات کالای قاچاق با توجه به گرانی نرخ ارز کاهش یافته است. ولی با همه این اوصاف در داخل کشور افرادی وجود دارند که اقداماتی را خلاف قانون انجام می‌دهند و برای جلوگیری از این اتفاق باید طبق قانون نظام صنفی و همچنین مجلس شورای اسلامی، جلوی واردات کالایی که در داخل کشور تولید می‌شود، گرفته شود.

آیا هنوز هم کفش دستدوز وجود دارد؟

وی در پاسخ به این سوال گفت: کفش دست دوز اصطلاحی بود که از قدیم وجود داشت. امروزه در کل دنیا کفش دست دوز تلفیقی از کار دست و ماشین است. در کشور ما نیز کفش‌های دست دوز حدود ۳۰ سال است که تلفیقی از دست و ماشین است. در حال حاضر همه کارهایی که با دست برای ساخت یک کفش انجام می‌شد را با ماشین انجام می‌دهند.

رئیس اتحادیه صنف کفاشان دستدوز تهران خاطر نشان کرد: برخی از کفش‌ها ویژگی درمانی و طبی دارند و براساس آناتومی شخصی ساخته می‌شوند و از این کفش‌ها عموما به ویژگی‌های درخواستی سفارش دهنده مربوط می‌شود. کفش‌های طبی معمولا توسط واحدهایی مخصوص این کار تولید می‌شود و اغلب افرادی که از کفش‌های طبی استفاده می‌کنند به این واحدها مراجعه کرده و سفارش مخصوص خاص خودشان را درخواست می‌دهند.

قیمت تمام شده کفش‌های طبی فرقی با دیگر کفش‌ها دارد؟

شجری در پایان گفت: کفش‌های طبی چون سفارشی دوز هستند معمولا به طور تقریبی قیمت بیشتری نسبت به دیگر کفش‌ها دارد. در مجموع به دلیل اینکه تولیدات کفش داخلی ما بیش از مصرف است، قیمت‌ها به دلیل رقابتی بودن ذات بازار، نزولی بوده و افزایش ندارد. کفش مثل برخی از اقلام دیگر نیست که در تهران با کمبود آن دچار باشیم و کفش یک کالای رقابتی است و با توجه به اینکه آمار قابل قبولی در زمینه تولید نسبت به فروش دارد، قیمت‌ها در سطح مناسبی قرار دارد.

 

لینک کوتاه : https://otaghasnaftehran.ir/?p=1622

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.