• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
کل اخبار 1169اخبار امروز : 4
15
رئیس اتحادیه فروشندگان پیچ و مهره تهران:

چالش های پیچ و مهره پیچیده شده است/ بزرگترین معضل، عدم نظارت و سلیقه ای عمل کردن در بخش مالیات

  • کد خبر : 1274
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱
چالش های پیچ و مهره پیچیده شده است/ بزرگترین معضل، عدم نظارت و سلیقه ای عمل کردن در بخش مالیات
نورالدین مهری، معضلات و موانع تولید و رونق بازار در این بخش را پیچیده و بیش از حد عنوان کرد و گفت: رفع این موانع و چالش ها کمک دولت و اتاق اصناف را می طلبد.

نورالدین مهری، رئیس اتحادیه فروشندگان پیچ و مهره تهران درگفت وگو با پایگاه خبری اتاق اصناف تهران در مورد مشکلات این اتحادیه گفت: فعالان این صنف شرایط بغرنجی را متحمل می شوند. رکود حاکم در بازار در صنف ما محسوس تر از اصناف دیگر است.

وی با اشاره به اینکه کار این صنف ۱۰۰درصد وابسته به صنایع دیگر است، افزود: وقتی کارگاه های تولیدی کار نمی کنند یا صنعت ساختمان در رکود به سر می برد دیگر کسی به پیچ و مهره نیاز پیدا نمی کند و همین رویه باعث شده میزان فروش صنف هم کاهش چشمگیری یابد.

مشکل تامین کالا و مواد اولیه تولید

رئیس اتحادیه فروشندگان پیچ و مهره تهران به مشکل تامین کالا و مواد اولیه تولید اشاره کرد و گفت: بخشی از کالای این صنف در داخل کشور تولید و بقیه وارداتی است؛ اما هم در حوزه داخلی جهت تامین مواد اولیه دچار مشکل هستیم و هم درحوزه واردات برای تامین ارز و ترخیص کالا آسیب دیده ایم.

مهری خاطرنشان کرد: در بخش مواد اولیه منبع پیچ و مهره، آهن و فولاد است. در بخش آهنی مشکلی در تامین ۷۰ هزار تنی مواد اولیه و تولید نداریم، ولی در بخش فولادی که نیاز ۵۰ هزار تنی وجود دارد متاسفانه به دلیل کارشکنی کارخانه آلیاژ یزد تولید پیچ و مهره در کشور مختل شده است.

وی ادامه داد: کارخانه آلیاژ یزد فولاد را به صورت شمش به کشورهای دیگر صادر می کند در صورتیکه ما برای تولید پیچ و مهره های خاص در صنایع به این مواد احتیاج داریم؛ لذا عرضه کالا به تعویق افتاده و در نتیجه قیمت ها هم افزایش پیدا می کند. امیداریم با کمک دولت و اتاق اصناف تعهدی داده شود تا مواد اولیه هرچه سریع تر دراختیار ما قرار گیرد؛ چرا که واردات در شرایط فعلی اصلا به صرف نیست.

مهری در مورد مشکلات وارداتی نیز تصریح کرد: در این بین تامین ارز جهت واردات برخی کالا هم مشکلات خاص خودش را دارد. برای دریافت مجوز ماه‎ها باید معطل بود و دوندگی کرد. از سوی دیگر در مدتی که صدور مجوز زمان می‌برد دلار هم گران می‌شود و دودش به چشم مصرف‎کننده پیچ و مهره و تولیدکننده می‌رود. به تمام این موارد ترخیص کالا از گمرک هم اضافه می شود که به نوع دیگر صنف را آزار می‌دهد.

تامین ارز  برای واردات برخی کالا  مشکلات خاص خودش را دارد

وی نظارت در این حوزه را  ناکافی دانست و گفت: یکی از مهمترین مشکلات این حوزه عدم نظارت ارگان های مسئول بر تولید است. از مواد اولیه گرفته تا تولید و توزیع هیچ نظارت مناسبی نداریم و عملا این بخش رها شده است. برخی از تامین‌کنندگان مواد اولیه و تولیدکنندگان پیچ و مهره به دلیل فقدان نظارت صحیح بر کار آنها محصولات خود را هر قیمتی که دوست دارند روانه بازار می کنند و متاسفانه قیمت نهایی محصول بالا می رود.

رئیس اتحادیه فروشندگان پیچ و مهره تهران با تاکید بر اینکه نظارت های لازم بر کیفیت محصول باید توسط سازمان استاندارد، انجام شود افزود: اگر ارگان‌های ذی صلاح نظارت بیشتری بر بخش تولید اعمال کنند هم جلوی افزایش قیمت پیچ و مهره گرفته می شود و هم کیفیت محصول ارتقا پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: همیشه قیمت کالای تولیدی از طرف تولیدکننده انجام می شود، اگر بر این امر نظارت دقیقی صورت پذیرد می‌توان تا حدی قیمت‌ها را کنترل کرد.

 حمایت دولت از تولیدگنندگان مانع از رخداد اتفاقات بد می شود

رئیس اتحادیه فروشندگان پیچ و مهره تهران تاکید کرد: برای اینکه پیچ و مهره هم به یک کالای لوکس و گران تبدیل نشود؛ دولت باید به کمک تولیدکنندگان بیاید و با حمایت و تامین به موقع و ارزان مواد اولیه جلوی اتفاقات بد بازار را بگیرد.

مهری در خصوص مشکلات واردات پیچ و مهره تهران افزود: در حال حاضر برخی از اقلام وارد می شود ولی وزارت صمت بدون اینکه اطلاعاتی از کف بازار بگیرد ثبت سفارش قسمت‌های عمده پیچ‌مهره را محدود کرده به عبارتی بدون بررسی کارشناسی از ثبت سفارش، جلوگیری کرده و حتی پیگیری نمی‌کنند که کدام پیچ و مهره‌ تولید و کدام پیچ و مهره نیاز به واردات دارد.

وی با اشاره به نامه برخی تولیدکنندگان به وزارت صمت گفت: برخی از تولیدکنندگان نامه ای به وزارت صمت فرستاده و خواستار قطع واردات شده اند. در حالیکه واردات در برخی موارد اجتناب ناپذیر است و این افراد به اسم تولید سوءاستفاده می کنند و تنها باعث افزایش قیمت ها می شوند؛ ضمن اینکه مرجع استعلام اقلام مورد نیاز، اتحادیه فروشندگان پیچ و مهره به عنوان زیر مجموعه وزارت صمت است نه انجمن تولیدکنندگان که حتی زیرمجموعه وزارت خانه هم نیستند.

وی در ادامه سخنان خود بزرگترین چالش موجود در کشور را عدم نظارت و سلیقه ای عمل کردن در بخش مالیات دانست و افزود: در قانون ، مالیات بر اساس تراکنش بانکی وضع می شود ولی به دلیل سلیقه ای عمل کردن مودیان حتی کسانی که تراکنش مالی کمی داشته اند به استناد تراکنشهای سالهای گذشته افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی مالیات را شاهد بودند .

نارضایتی صنف به دلیل مشکلات مالیاتی بسیار زیاد شده است

رئیس اتحادیه فروشندگان پیچ و مهره تهران  ادامه داد: نارضایتی در صنف به دلیل مشکلات مالیاتی بسیار زیاد شده حتی ما مورد داشتیم برای پولی که جهت مسئولیت های اجتماعی خود اعم از ساخت و ساز مدرسه، خانه بهداشت، کمک به زلزله زدگان و سیل زدگان جمع شده بود مالیات وضع شده و همین کمک خیرین را کم کرده است، لذا باید مرجعی برای رسیدگی به این موارد ایجاد شود.

رئیس اتحادیه پیچ و مهره فروشان خاطرنشان کرد: طی ۱۵ سال گذشته ۱۷۵ کارخانه تولید پیچ و مهره تعطیل‌شده و این تعداد کارخانه‌ها در حال حاضر به ۴۰ کارخانه رسیده است و اگر سریعتر اقدامی صورت نگیرد منجر به فاجعه خواهد شد ؛ دولت باید میزگردی با حضور نماینده هایی از اتاق اصناف، اتحادیه، سازمان مالیات، سازمان استاندارد و تولید کنندگان برگزار کند و اقدام به رفع موانع موجود در بازار کند.

لینک کوتاه : https://otaghasnaftehran.ir/?p=1274
  • نویسنده : جعفرقلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه خبری اتاق اصناف تهران
  • 169 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.